Meldingen
Alles wissen

schema FA960

20 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,106 Bekeken
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

hallo

heeft iemand misschien het schema van de FA960 versterker voor mij?

Evt het schema van de FA860 zou wellicht ook OK zijn.

groeten

Martin


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Martin,

Eventueel kunnen we het aan je leveren maar we zijn tijdelijk even druk met de herinrichting van de server en website. Wil je het servicedoc gebruiken voor reparatie aan de versterker? Misschien kan je je klacht omschrijven en is het op te lossen.

Andrรฉ


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Andrรฉ

het linkerkanaal valt af en toe met enig gekraak zo'n beetje weg.

Het activeren van CD Direct verhelpt de storing helemaal. Echter de toonregeling heb ik absoluut nodig.

De Tone/Defeat schakelaar lijkt de boosdoener, maar die heb ik met contactspray al doorgespoten maar dat helpt niet echt.

Omdat ik het apparaat superieur vindt klinken zou het wel mooi zijn als dit euvel wordt verholpen. Het euvel lijkt me dus in de toonregeling te zitten. Als het euvel zit in de voorversterker STK module dan ben ik natuurlijk de pineut.

Een ander euvel wat het apparaat heeft is dat de Speaker A uitgang alleen maar gekraak uitgeeft (ofzoiets) en Speaker B is in orde. Dit maakt mij op zich weinig uit maar misschien is er wel een relatie met het bovenvermelde probleem.

groeten

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

klinkt eigenlijk wel bekend deze klacht.

Volgens mij zitten er 2 relais in ergens in het midden aan achterzijde. Als je daar de relaiscontacten van schoonmaakt zal het waarschijnlijk opgelost zijn. Ik dacht namelijk dat het de zelfde relais waren als de 587. Beter is natuurlijk vervangen.

Andrรฉ


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Andre

hoe kan het dan dat CD Direct de klacht verhelpt? Het signaal gaat toch sowieso door het relais? Dan zou CD Direct toch ook niet helpen?

groeten

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Martin,

goed lezen is het halve werk ๐Ÿ™‚

Je hebt gelijk met de cd direct knop, als die het probleem verhelpt moet het wat anders zijn. Overigens met selectie van A B zou het wel de relais kunnen zijn.

Ik kan me een voorval herinneren dat de stk ook wel vervangen is voor een probleem, alleen niet of dit kraken was. Heb je het gekraak alleen bij CD en niet op Tape 1 of 2 ?

Verstandig is ook om alles even door te solderen, eventueel ook elkos in de signaalweg nazien via het volgen van de printbaan.


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Ik zou moeten testen of het alleen op CD kraakt en niet op Tape1/2 etc.

Dat lijk me wel een goeie test.

Voor het volgen van printbanen enzo ben ik wel te vinden maar vandaar mijn vraag voor het schema. De FA960 zit aardig volgebouwd met vanalles en nog wat en ik zou dus 1,2,3 niet weten waar te beginnen.

Ik zou in eerste instantie het toonregelcircuit willen bekijken. Ik heb zo'n zwaar vermoeden dat daar iets niet in orde is.

Het relais zal inderdaad wel de oorzaak zijn van de kraakgeluiden door Speaker A. Zolang Speaker B goed werkt vind ik dat verder wel OK.


   
BeantwoordenCiteren
(@miniwatt)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 137
 

Volgens mij zit t probleem in de CD-direct schakelaar. Heb daar ook steeds gezeur mee, dat het ene kanaal met veel gekraak doorkomt. Als je dan aan de schakelaar "rommelt" verdwijnt het gekraak....
Is overigens geen sinecure het demonteren van een 960!
Maar wel een dijk van een amp! ๐Ÿ˜ˆ


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Inderdaad een dijk van een amp hij staat bij mij bij de PC om 2 zelfbouwmonitoren aan te drijven en nu staat er even tijdelijk een andere versterkercombinatie (Elektuur PowerAmp + Rotel Pre Amp) maar het klinkt niet helemaal optimaal (helemaal niet eigenlijk). Ook met een Philips FA880 klinkt het niet. Kortom de 960 moet toch echt weer aan de bak. Maar dan wel zonder gekraak natuurlijk.

de CD Direct schakelaar was inderdaad op mijn FA860 oorzaak van gekraak. Daar heeft het doorspuiten met contactspray wel goed geholpen.
Mijn FA860 is nu helemaal storingsvrij en klinkt net zo prachtig als de 960.
Daar drijf ik dus momenteel Philips FB860 mee aan en dat klinkt prima.

Dezelfde truc met de contactspray op de FA960 wil nog niet echt helpen. Maar misschien moet ik het nogeens opnieuw proberen.

Maar inderdaad als ik de 960 zo zie van binnen dan demonteer ik pas iets als ik redelijk zeker ben welke print ik moet hebben.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Over een poosje is mijn fa960 terug van uitleen, dan kunnen we in krimpen evt vergelijkend meten en testen !


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

nou een flinke lading contactspray door de CD Direct schakelaar van de FA960 heeft het gekraak toch verholpen

Ik hoop niet dat de spray al te destructief is op de lange termijn want nu heb ik dus zo'n beetje alle potmeters en schakelaars wel gehad. De volumepotmeter (jawel een echte ALPS) heb ik ook al een keer de volle laag gegeven wegens gekraak ergens halverwege de track.

Nu zit ik dus alleen nog met gekraak in de relaiscontacten voor Speaker A. Zoals gezegd is Speaker B in orde.

Is het schoonmaken van de relaiscontacten eenvoudiger dan het compleet vervangen van de relais?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Je kunt altijd proberen te reinigen, maar het is een tijdelijke oplossing.
( vaak poets je ook het contactvlak weg tot op het blanke koper )
Het is wel een goede manier om een evt diagnose te stellen.

Heb overigens mn 960 weer in huis.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vandaag een FA860 op de kop getikt en een 109/209/309 Moet e.e.a nog nakijken maar die 860 en de 309, heeft iemand hier daar gegevens van? (vermogen, hoeveel ohms je minimaal mag aansluiten)

Ik heb ook geen idee uit welk jaar die zijn.

edit: de 309 heb ik gevonden, pfoe mooi meetversterkertje.. DC-150kHz.. Kan er een langegolfzender mee maken LOL ๐Ÿ˜‰

Ideaal voor geluidmeting dus.. daar had ik em eigenlijk ook voor aangenomen. Nou de 860 nog.. ik weet niet eens of ie goed is, er mankeren schroeven, maar de lampjes deden het wel. Volgens de eigenaar moest ie het doen.. zal morgen wel eens kijken. Ik vond 25 euri wel redelijk voor zo'n beestje. ๐Ÿ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Jeroen,

die miniset is leuk en wat een koopje!!

Folder met de miniset is beschikbaar, moet alleen nog even gescanned worden. Ik meen dat ze uit 1981 komen. Zou de FA860 ook een marantz model zijn?

Andrรฉ


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou.. 25 was voor die 860, maar ik moet nog kijken in welke staat ie is.. zag alleen dat er een ledje aan ging (zit een verticale rij op) en bij de aan/uit knop hoort een groenachtig lampje maar die is natuurlijk stuk ๐Ÿ˜‰

Het ziet er wel heavy uit.. geen flauw idee of de 860 marantz is.
Mijn broer heeft nog steeds de FA880, da's een heel leuk ding, zit ook digitaal in ๐Ÿ˜‰

De x09 set was iets duurder maar ook nog goed te doen. Ben wel bijzonder blij met die eindversterker. van de voorversterker kraakt de volumeregelaar, maar ik heb nog zo'n 209.. Effe getest op de RH 491 en de 497.. dan valt de 491 wel door de mand als kleine box.. die heeft echt de loudness nodig.. als je die bij de 497 aanzet dender je de tent uit. ๐Ÿ˜‰

Van de 309 heb ik een scan gezien op mfbfreaks maar die is vrij laag van resolutie, kun je de tekst net lezen, dus een iets gedetailleerdere is welkom!!


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: