TDA1541 in al zijn ...
 
Meldingen
Alles wissen

TDA1541 in al zijn varianten

20 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,258 Bekeken
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Bij deze geopend.
Roept u maar.


   
Citeren
(@eddie)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 37
 

Heb net een TDA1541 S1 gescoord via MP en daarmee m'n DAC960 geupgrade.

Weer een stapje verder in (hoorbare?) perfectie.
Voor het gevoel in ieder geval wel.
Wat klinken die dingen toch geweldig!


   
BeantwoordenCiteren
(@eddie)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 37

   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Mooi Eddie!

ik lees net over non-oversampling mod, ga je die ook overwegen?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Sja. leuk naturlijk dit topic maar jammer dat het deel waarmee het begon hierbij gezet kan.

Dat met die 1541.. sja, ik heb nog ff vlug een cd960 met de 1541 vergeleken via de dfa888 (daar zit een gewone 1541A in). Ik hoor dat de cd960 wat levendiger klinkt, wat harder, de interne dac van de 888 geeft een wat minder scherp geluid. Vermoedelijk zit dat neit in de dacs maar in die 7220''s , bij de een is het de A en de andere de B versie.

In een FT990 heb ik een C versie gevonden, die is wrs bedoeld geweest voor 32kHz samplerate, lang geleden toen de duitsers lineir digitaal uitzonden op de Kopernikus satelliet. Dat was DSR en werd opgegeven van 20-15.000 Hz.

Keer de C versie in een dac960 zetten, hehehe dan heb je de ideale dac om je piratenzender mee aan te sturen lijkt me πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Heb zelf de S2 in mijn spelertje.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Heb een stel kleine marantzen met de 1541 R1 erin
Zijn de typen 583 en de 65DX

Heb ergens op een duitse site gelezen dat de R1 versie tussen de 'normale' en de S series instaat.
Dus beter dan normaal maar minder dan de 'Crown'.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ja, maar volgen het datablad klopt dat niet, tenminste, wat nauwkeurigheid betreft.

En een S2.. dan kun je onderhand beter een DAC7 gaan beluisteren lijkt me. Die is nog beter ook. (en veel goedkoper) Men "valt" blijkbaar voor dingen die het geluid anders weergeven dan bedoeld, want de moderne dacs geven het exact weer zoals het is opgenomen. Ik vind vooral slecht opgenomen cd's beter klinken op oudere apparaten die het geluid nog wat "afronden"
Wellicht kun je dat met een simpel filter ook maken. Er zijn zelfs plugins voor Winamp om de PC als buizenversterker te laten klinken. Werkt nog leuk ook.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Oei, oei.
Een S2 slechter dan een DAC7? Wieso? Leg uit...
Interne resolutie S2 is 16-bit, beter is niet nodig. De discussie spitst zich dan toe op het nut van upsamplen en oversamplen; maar dat is iets anders.
Een S2 die voorzien is van een voeding die zonder morren de 65536 stapjes in voltage kan leveren is onverslaanbaar.


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Ik vind de tda1547 analyctischer klinken. De tda1541 s2 in mijn dac960 klinkt muziekaler. Het is 'kritiek' die ik eerder al tegenkwam op oa het marantzforum. In die tijd had ik enkel tda1547 spelers en zweerde daarbij. Tot ik die S2 kreeg.

De tda1541 wordt in de audio wereld volgens mij ook als de muziekalere dac gezien, boven de dac7/tda1547. De CS4397 is een dac wat op hetzefde DEM principe als de tda1541 dac is gebouwd. Enkele mederwerkers uit het ontwikkelteam van de tda1541 zaten ook in het ontwikkelteam van de CS4397. Heb ik uit het all about marantz boek πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

I rest my case πŸ˜‰
Thanks Tda.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Tda weet jij of er van Pedja of anderen al een op de CD-7 gebaseerde dubbel differentiaal variant met de TDA1541A (s1 / s2) is gemaakt?


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@RSQ8P wrote:

Tda weet jij of er van Pedja of anderen al een op de CD-7 gebaseerde dubbel differentiaal variant met de TDA1541A (s1 / s2) is gemaakt?

Nee, wist ik helemaal niks van. Wel interessant, ik ga het internet eens afzoeken πŸ™‚

Ik heb het verhaal over de multi-bit en 1-bit DACs op m'n site wat uitgebreid:
http://www.marantzphilips.nl/index.asp?strBrand=Various&strType=evolutionMarantzDAC&strPage=Info πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Ik dacht dat ze daarmee iets wilde doen n.a.v. de service manual van de CD-7.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

These new digital filters conformed to the 28kHz DAT sampling rate

klein foutje gevonden.. moet natuurlijk 48kHz zijn.

ik vind niks over de R1 versies in dat verhaal.

De Marantz CD72-MKII heeft DAC7, dus SAA7350+TDA1547.
Merkwaardig dat er van de 72 zoveel versies zijn.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: