Meldingen
Alles wissen

dss 930 VS dss 940

17 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,271 Bekeken
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Beste allen

Ik kan een stelletje DSS 930 (+controller) overnemen van iemand,
maar in recensies lees ik dat er erg veel verschil is tussen de 930
en 940. (de 940 zou "veel" beter zijn?)
Ik heb ze zelf geen van beide ooit gehoord, dus "blind" kopen is een
beetje een sprong in het diepe! πŸ˜•
Welke van de twee heeft jullie voorkeur? en zal ik dus de 930 maar kopen
of is het verstandig te wachten tot zich eens een 940 aanbiedt? πŸ˜•


   
Citeren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

MIJN OORDEEL = MIJN MENING (dus dat hier geen "onenigheid" over ontstaat!)

Nou, ik heb zowel de DSS940 als de DSS930 in mijn bezit. Zoals sommige al gezien hebben, staat mijn set DSS930 al enige tijd te koop. Ik kon destijds een complete Philips 900-serie set inclusief een set DSS930 en DSS940 overkopen, vandaar dat ik dus in het bezit ben van beide.... Mijn oordeel is daarom ook dat de DSS930 vs de DSS940 een verschil is van dag en nacht. Alles wat de DSS930 naar mijn mening tekort komt, vult de DSS940 dubbel en dwars aan. De DSS940 klinkt veel voller, openen en lekkerder, dan de DSS930. Ik vind de DSS930 dof en gesloten klinken, het geluid komt niet echt los. Vooral als men een beetje bass gewend is, van bijvoorbeeld een MFB, dan is die bij de DSS930 heel ver te zoeken. Enkele weken geleden vroeg een geinteresseerde die mijn DSS930 wilde overkopen of ze goed gebruikt konden worden naast de DSS940. Ik heb hem toen ook eerlijk gezegd dat als je al in het bezit bent van een set DSS940 je beter géén set DSS930 aan kunt schaffen, je gaat er gewoonweg op achteruit! Andersom zou natuurlijk een welkome aanvulling zijn, dus.... succes ermee!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ton, dank voor je reactie, hier was ik dus al een beetje bang voor....
Bijkomend "probleem " is dat ik een SACD-speler heb, en als
je die op een DSS aansluit maakt die van de DSD weer PCM,
daar schiet je dus vrees ik niet veel mee op!
Heeft iemand ervaring met DSS en SACD?


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@Pjotr wrote:

Bijkomend "probleem " is dat ik een SACD-speler heb, en als je die op een DSS aansluit maakt die van de DSD weer PCM,
daar schiet je dus vrees ik niet veel mee op!

Inderdaad... je maakt er eigenlijk weer een CD-kwaliteit geluid van (naja, 48kHz ipv 44,1kHz) Dus er is technisch gezien wel een kleine verbetering ten opzichte van de CD-weergave, maar die is nihil. Zonde van de kwaliteit die je met SACD kunt bereiken. SACD is een medium wat je puur analoog moet gebruiken, net als vinyl overigens. Hier moet je niet digitaal mee gaan rommelen maar gewoon puur in zijn waarde laten, dan komt het stuk het beste tot zijn recht!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
 

de 930 en 940 klinken erg verschillend en om erachter te komen welke in jou kamer het beste klinken zul je ze helaas allebei moeten zien aan te schaffen. De 940 geeft een zeer overdreven basweergave ik wist niet hoe snel ik die weer moest verkopen trouwens.... verder een prachtig geluid maar wat men met die basweergave heeft gedaan dat gaat alle perken te buiten dat is echt niet audiofiel verantwoord.


   
BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 234
 

Hallo

Ik ben nu ook in het bezit van een set DSS940 en eerder had ik ook nog een set DSS930. Ik heb ze toen dus ook samen kunnen vergelijken. Om te beginnen klinkt de DSS930 zachter dan de DSS940 maar dit kun je op je controller bijregelen door het set DSS930 ik dacht 4 dB harder te zetten. De bassen gaan zeer laag bij beide sets en worden heel goed weergegeven. Ik heb het dan niet over de stevige bassen bij de housemuziek maar bijvoorbeeld het nummer β€˜I don’t know’ van Celine Dion, deze lage tonen klinken perfect bij lage en hoge volumes. (bij heel veel luidsprekers hoor je de lage tonen die in dit nummer zitten niet eens). Verder vind ik het mid en hoog van de DSS940 een stuk beter dan de DSS930. Ik vind het ook vreemd dat de DSS930 2 dezelfde woofers heeft waarvan 1 verantwoordelijk is voor de middentonen. (kijk maar eens in het schema).
De volumeregeling van de DSS940 is ook beter, bij de DSS930 hoor je vaak de volume stapjes die hij maakt en als je heel snel het volume regelt wil er nog wel eens een stoor signaaltje doorheen komen. De DSS940 heeft hier helemaal geen last van.
Ik doe veel met muziekbewerking e.d. op de pc en heb het setje DSS940 dan ook digitaal op mijn geluidskaart aangesloten. Ze hebben een fijn compact formaat en voor mij dus de ideale monitor speaker. Ik ben er zeer tevreden over!
Ik begrijp het vorige bericht over de overdreven basweergave niet, ik vind dat ze alles perfect in balans weergeven. Misschien hadden ze bij dat set intern het basversterkerniveau omhoog gedraaid of we hebben gewoon een compleet andere mening hierover. Ieder zijn smaak!

Groeten, en succes met zoeken,

Martijn Vergoossen


   
BeantwoordenCiteren
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Heren!

Dank voor al jullie reacties!

De verschillen tussen de 930 en 940 zijn aardig duidelijk lijkt me, veel
zal ook afhangen van de muzieksoort (ik luister eigenlijk alleen klassiek),
en natuurlijk de luisterruimte!

Ik hoop ze beide nog eens te kunnen vergelijken bij iemand. Dit brengt me gelijk bij het volgende;bij wie zou ik eens m'n SACD mogen aansluiten
om te horen hoe super audio op de DSS klinkt?
Dit blijft natuurlijk m'n grootste vraag! Puur "technisch"redenerend
zou je zeggen dat bij zo'n "downsampeling" de SACD weer gaat klinken
als een gewone CD, maar of dat in de praktijk ook zou is?
Iedere keten is tenslotte zo sterk als zijn zwakste schakel πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
 

SACD en dan DSS speakers dat is inderdaad niet de meest intelligente combinatie ik zou eerder voor hoge kwaliteit zelfbouwspeakers gaan van bijv. Scan Speak en dan een goeie Marantz (bijvoorbeeld) versterker ervoor of bv een FA960 voor 100 Euro ofzo. Verder tja om de DSSen of andere speakers te kunnen beoordelen of ze lekker klinken bij jou thuis zul je ze in huis moeten halen. Luistertests op een andere lokatie dan thuis zijn niet altijd erg zinvol ivm akoestische verschillen. De effecten daarvan zijn zo groot dat je zelfs kunt argumenteren dat een luistertest op een andere lokatie dan thuis zinloos is.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Martin,

Je slaat de spijker op z'n kop : een stukje uit de agenda voor de meeting =
14:30 uur - Presentatie Piet Gouw over luidsprekers en demonstratie technieken

Daar wordt op dit soort dilemma's ingegaan.


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Het lijkt mij toch dat de band tweeters van de 930 goed aansluiten bij je muzikale voorkeur. (Klassiek)

In een eerdere discussie heb ik ook al eens aangegeven dat de luisterruimte uitermate bepalend kan zijn.

Dat er minder hoog uit lijkt te komen hoeft niet te zeggen dat het dan verkeerd is. Wanneer ik luister met een Sennheiser HD 570, blijken de hoge tonen ook minder 'agressief'.

De kracht van de bandtweeter licht n.m.m. in de 'ruimte' die het biedt aan alle instrumenten.

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Hilbrand, wat de luisterruimte betreft heb je zondermeer gelijk.
alleen in je eigen kamer kun je een luidspreker goed beoordelen!

Wat de bandtweeter betreft; het hangt maar net van het hΓ©le ontwerp
v/d luidspreker af (het geheel is toch de som der delen, nietwaar?),
maar momenteel luister ik m'n muziek wel met luidsprekers mΓ©t
een prachtige ribbon circular isophase tweeter van Philips πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
 

FB850 ?


   
BeantwoordenCiteren
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Dat zou natuurlijk kunnen, maar nee het is geen FB 850 maar een
toendertijd zeer bekende zelfbouw luidspreker....... 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 13
 

o je maakt er echt een kwisvraag van

is het de Rogers Monitor?


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

Pied Piper?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: