Meldingen
Alles wissen

Gewenste specificaties DSS950 en DSS960

24 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,115 Bekeken
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
Topic starter  

Iemand had hier op het forum in zijn .sig staan: "Philips make better things, anders doen we het zelf wel..." Het leek me wel aardig om dat te combineren met een wensenlijstje voor een vervolg op de DSS series.

Dus vandaar een voorzetje, reageer naar hartelust:

DSS950:
- Als DSS930SE maar dan met de mogelijkheid om meerdere sample rates en bitrates aan te sluiten.

DSS960:
- Fatsoenlijke Woofer (minimaal 8 inch), bijvoorkeur voorzien van MFB terugkoppeling.
- D'appolito effect voor het mid en mid-hoog.
- ook multi bitrate compatible...
- en ik zat nog te denken aan een DSP aangestuurde d'appolito elektrostaat. Ipv het ding aan te sturen met 1 condesator, kun je daar meerdere van maken. Bijvoorbeeld 3 of 5 waardoor je in combinatie met DSP en kleine looptijd verschilletjes afhankelijk van de frequentie de golf die eruit komt alsnog kan bundelen in een horizontaal vlak.
Misschien werkt het effect zelfs ook als je aanstuurt met 3 condesatoren en de middelste ompoolt of kortsluit.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Dream on boy... :mrgreen:

Dat met die samplerates zal wel lukken. Het verantwoordelijke IC (7503) is een SM5840AP van NPC. Tegenwoordig moet je bij Kenwood zijn voor een passend type. Ik heb er toevallig eentje liggen hierzo. Wordt wel een dure grap dat aanpassen denk ik zo... Die digitale controllers zijn nou niet echt de goedkoopste onderdelen. Het IC moet ook nog een gedeelte van de volumeregeling in de voortrap voor zijn rekening kunnen nemen anders doet de DSS niks meer. 😯

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
Topic starter  

Het gaat niet om realiseren. Zelf iets bouwen dat vergelijkbaar is met een DSS lukt denk ik niet... Vooral omdat je niet aan zuiver genoege metingen kunt komen zodat je met de computer net zo lang kunt simuleren en nameten totdat je een optimale DSP programmering hebt (polen en nulpunten beeld van de digitale filters)... Helaas heb ik geen kippenhok van minimaal 7 x 7 x 7 meter in de tuin staan om te vullen met isolatie foam en dat te doen...

Dus: Het gaat om een wensen lijstje... Wat zou er nog verbeterd kunnen worden / waarom heb je de DSS'en destijds niet gekocht (de introductie prijs even buiten beschouwing latend).


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De DSS-en zijn nogal fel van karakter en het zijn niet echt vermogensmachines. Ze klinken bijna te perfect en te helder mits de aangeboden digitale bron goed en zuiver is. Het hoog is nogal overheersend, m.a.w. de nadruk lag (te veel) op de "helderheid" van de toenmalige CD's en 18-bits DCC-techniek. Het is geen onnatuurlijk geluid maar toch enigszins kunstmatig alhoewel onze relatief trage oren dat helemaal niet waarnemen. Dit zullen een aantal belangrijke redenen zijn waarom mensen die dingen destijds niet gekocht hebben en liever voor de "warme en volle" FB's gingen. Ik heb ook lang getwijfeld maar ben toch uiteindelijk voor de absolute perfectie van de DSS-en gevallen en heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van. Als je er een computer aan zou hangen die zou geen fouten constateren omdat de processoren al van te voren alle mogelijke oneffenheden weg(be)rekenen voordat het signaal naar de eindtrappen doorgegeven wordt. Vraag me niet hoe Philips het voor mekaar gekregen heeft...

De prijs was best wel laag voor een dergelijke kwaliteitsluidspreker die aardig in de buurt van high end kwam (ook volgens de diverse vakbladen). Toch knap van die Eindhovenaren!

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Als we dan toch mogen wensen dan begin ik met het typenummer.
Dames en heren...... de DSS 1000!!
2x 8"woofer(10"mag ook), rsq8p en de rt8p. πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€
Hoe dat digitaal geregeld moet worden weet ik niet, daar heb ik geen verstand van maar daar moet toch een lekkere bas uitkomen.
Geluidsbeeld: inderdaad movieman,de warme volle klank van de FB's en met het zuivere mid/hoog van de Dss'n.
Eventueel ook verkrijgbaar in MFB uitvoering!!
Is dit wat?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Tuurlijk is dit wat... Ik zou zeggen begin maar eens met sparen! πŸ˜€

Het bouwen van een nieuwe kast daar hebben we victorstar voor dus dat is geen probleem. Herman regelt de VETTE woofers voor een vriendenprijsje dus dat is ook opgelost. Rest alleen nog de elektronica... Ik zelf ken wat grondbeginselen van digitale techniek maar om nu een DSP te gaan bouwen daar heb ik echt te weinig kennis voor in huis. Ik heb eens ooit een artikel in de Elektuur gelezen over DSP's maar dat ging mijn petje te boven. Ik heb me er ook niet in verdiept om heel eerlijk te zijn. Als we al aan zo'n project gaan beginnen dan moet de speaker up-to-date zijn dus ook Dolby Digital en DTS aankunnen (zeg maar meer audio kanalen en hogere samplerates), uiteraard moeten we een THX-certificaat zien te verkrijgen. Het wordt een hele dure grap...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Hmm.... als we nou eens de Heer Willems(stephan) en de Heer Gouw(Piet)
uitnodigen voor een kopje koffie,koekje erbij, lekker gezellig babbelen over de goede oude philipstijd en tataaa......een nieuwe superspeaker is geboren!! πŸ’‘

Ja ik weet het , ik droom rustig verder 8) 8) 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Er "rent" zo'n Philips-ingenieur uit de goede oude tijd hier op het forum rond, ben zijn naam ff kwijt... Moesten we die dan ook maar meteen in de kraag vatten hΓ¨... Is misschien iets voor de volgende MFB-meeting... "The DSS930MkII Project" of zoiets. πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Is dat niet christiaanse?Weet het niet zeker.
We kunnen natuurlijk ook een dss 930 slopen 😯 😯 ehh, demonteren, mooie zwaar uitgevoerde kast maken, op zoek gaan naar de woofers uit de 825 en dan nog op zoek naar de rsq8p en rt8p(kunnen we ook uit die se van jou halen movieman, ha,ha) en dan moeten we het filter natuurlijk nog ff aanpassen want het is nu een 3 weg geworden.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Oh... dat was een hele gevoelige snaar beste Joop. 😯

Nee, ik had iemand anders op het oog... Ik zal wel ff zoeken op het forum, misschien dat ik hem terug kan vinden. Ik weet wel dat-ie destijds zeer actief aanwezig was tijdens de ontwikkeling, productie, marketing, etc. van de DSS. Het zal toch geen Alzheimer zijn bij mij hΓ¨? πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

de rsq8p kun je gewoon nieuw kopen voor maar 545 euro heb ik gehoord πŸ˜‰ Dus dat is geen probleem meer denk ik hehehehe πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Oei!! 2 x €545...op zoek naar een andere mid dan maar?


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

@m0vieman wrote:

Oh... dat was een hele gevoelige snaar beste Joop. 😯

Nee, ik had iemand anders op het oog... Ik zal wel ff zoeken op het forum, misschien dat ik hem terug kan vinden. Ik weet wel dat-ie destijds zeer actief aanwezig was tijdens de ontwikkeling, productie, marketing, etc. van de DSS. Het zal toch geen Alzheimer zijn bij mij hΓ¨? πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰

Ha, ha, grapje, we laten die van jou maar met rust. Maar ik denk dat je stephan willems dan bedoeld? Die heeft ergens op het forum uitvoerig uitgelegd hoe de dss tot stand kwam en hoe hij inelkaar zit.Hij stond iig aan de wieg van de dss.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Nee die bedoel ik ook niet. πŸ˜›

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
Topic starter  

DSP is inderdaad niet gemakkelijk...

In de software voor de DSP's zit zeer waarschijnlijk een behoorlijk ingewikkeld model van de gebruikte speakers verwerkt. Even de speakers van een 930 wisselen wil dus niet, zonder dat je de software voor de DSP's aanpast.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: