DAC 960 verschillen...
 
Meldingen
Alles wissen

DAC 960 verschillende uitvoeringen?

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,242 Bekeken
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Wie weet of er verschillende DAC 960's zijn uitgebracht m.b.t. de DAC?
Ik heb er een met een DAC: tda 1541A en een met een DAC: tda 1541A S1 met een dubbel kroonembleem. Deze komt uit de polygram studio's die welliswaar is gemodificeerd maar ik weet niet of de DAC ook is gemodificeerd of dat philips deze zo uitgebracht heeft.
De modificatie heeft i.i.g. betrekking op een analoge ingang(was variabele uit) en de gebalanceerde uitgangen(is nu variabele uit)
De DAC met het dubbele kroonembleem, is dat nu een double crown of moet er dan ook S2 op staan?


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Sja een beetje raar met die DAC's. Ik kan er een kopen van iemand maar die heeft geen kroon en wel S1. De persoon heeft de dac doorgemeten en is zeer goed.
Twee kronen kan een S2 zijn, of een uitgeselekteerde S1, voor de professionele markt heb je best kans dat ze een extra goeie gepakt hebben.

Als die gemodificeerd is door Philips zelf dan is die kans aanwezig.
Maar zeker weet ik het ook niet, beetje op internet zoeken, er is blijkbaar een toestel van Marantz dat voorzien werd van de S2.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Joop wrote:

Wie weet of er verschillende DAC 960's zijn uitgebracht m.b.t. de DAC?
Ik heb er een met een DAC: tda 1541A en een met een DAC: tda 1541A S1 met een dubbel kroonembleem. Deze komt uit de polygram studio's die welliswaar is gemodificeerd maar ik weet niet of de DAC ook is gemodificeerd of dat philips deze zo uitgebracht heeft.
De modificatie heeft i.i.g. betrekking op een analoge ingang(was variabele uit) en de gebalanceerde uitgangen(is nu variabele uit)
De DAC met het dubbele kroonembleem, is dat nu een double crown of moet er dan ook S2 op staan?

De amerikaan die ik had, had crowns. De zwitserse die ik nog heb niet namelijk en dat is af fabriek vaak verschillend.
Ik weet er zijn dus dac960's met en zonder crown, niet gevolg van sloopwerk of bel;azerij.
CD880's en dfa888's allen met crown. zo niet dan heeft iemand die er uitgesloopt.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

dfa888 met crown? weet je dat zeker? Zal em eens openschroeven. Ik dacht ergens gezien te hebben dat er de 1541A in zat, en niet de 1541A S1


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Zapper wrote:

dfa888 met crown? weet je dat zeker? Zal em eens openschroeven. Ik dacht ergens gezien te hebben dat er de 1541A in zat, en niet de 1541A S1

staat ook in de folders. als dat bij jou niet zo is. Mysterie LOL


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik meende ook dat er een gewone in zat zonder kroontje.
bij een van m'n DFA's doet ie het inmiddels niet meer.
nu is het een soort van FA880 geworden.
da's mooi want die had ik nog niet 😛


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Remi wrote:

ik meende ook dat er een gewone in zat zonder kroontje.
bij een van m'n DFA's doet ie het inmiddels niet meer.
nu is het een soort van FA880 geworden.
da's mooi want die had ik nog niet 😛

hahahahahah. Wel lullig, maar creatief mee omgegaan Remi!

Ik heb de indruk dat de redenen waarom afgelopen maaden die dingen skyhigh gingen qua prijzen, 150 tot 175 heb ik betaald zien worden, en de afgelopen maand staan ze weer tegen de 100 euro. Ik vermoed het ergste. DFAtjes slopen voor de crowns! Ik weet dat dat zowiezo een reden is voor velen om een dfa888 aan te schaffen, de 800 serie verslaafden zoals wij, uitgezonderd uiteraard.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Takes wrote:

@Zapper wrote:

dfa888 met crown? weet je dat zeker? Zal em eens openschroeven. Ik dacht ergens gezien te hebben dat er de 1541A in zat, en niet de 1541A S1

staat ook in de folders. als dat bij jou niet zo is. Mysterie LOL

Syb, welke folder heb jij gezien dan? ik heb net alle Philips folders waar de DFA in voorkomt nagezien, maar nergens wordt überhaupt genoemd dat er een TDA1541 inzit laat staan een S1.

Ik kan me helaas niet meer herinneren wat er in zit en ik heb ook geen foto.

In de servicedoc staat TDA5141A/N2 , wat dat precies betekend weet ik niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Remi wrote:

@Takes wrote:

@Zapper wrote:

dfa888 met crown? weet je dat zeker? Zal em eens openschroeven. Ik dacht ergens gezien te hebben dat er de 1541A in zat, en niet de 1541A S1

staat ook in de folders. als dat bij jou niet zo is. Mysterie LOL

Syb, welke folder heb jij gezien dan? ik heb net alle Philips folders waar de DFA in voorkomt nagezien, maar nergens wordt überhaupt genoemd dat er een TDA1541 inzit laat staan een S1.

Ik kan me helaas niet meer herinneren wat er in zit en ik heb ook geen foto.

In de servicedoc staat TDA5141A/N2 , wat dat precies betekend weet ik niet.

Duitse folder, Philips HIFI cd Line

In de tekst bij de DFA888 staat geschreven 2X16 bit- selectierter D/A wandler "silver Crown"

Op plaatje in de Folder, de tekst/prints op de chips:
TDA1541A (Rechts boven een kroontje)
10872
HSAH8810 2 Y

IKzelf heb nog geen dfa888 zoals je weet. Nu, wat ik weet is dit.
De eerste serie heeft in het wit DIGITAL op het midden van het front van de versterker, de latere (en dus ook deze in de folder) is DIGITAL wel gestanced, maar niet wit ingekeurd.
Wellicht zit daar het verschil, eerste serie niet, latere wel, zoiets????!!!!!!

M.a.w. welke uitvoering behuizing heb jij?

Remi (en anderen)
Nog even dit: ik ga ervan uit dat je wel weet dat crown geen andere chip is, maar een slechts op betere specs (zijnde betere test cq meetresultaten) geselecteerde versies van gewone 16 bits. Op zich zijn het technisch de zelfde chips.

Wat ik wel in mijn handen heb gehad is dit. Drie DAC960's, die vs bak van me, die zwitser die ik later heb aangeschaft en gehouden en een Andere Nederlandse die ik niet heb gekocht (te duur) maar Nederlands geleverd.

De VS stond op Chromen pootjes, de Nederlandse en de Zwitser niet. Ik dacht altijd die schroeven anderen er zelf eronder.
Maar nee, zie FA960, ook twee series, enkel de tweede MKII niet meer in Nederland stock uitgeleverd, wel in duitsland. Chromen pootjes.

Wat wil ik hiermee zeggen, Chrome is later dan rubber pootjes op de 960 nummer componenten. DFA888's die ik tot nu toe heb gezien zijn die zonder WITTE verf in de DIGITAL tekst op het front (die zijn later dan de eerste DFA888,s em tot nu toe heb ik alleen van die types heb ik steeds gehoord/gelezen, dat er WEL Crowns in zitten cq hoort te zitten.

Ter onderbouwing, ook alle tweede serie DAC960's (dus chromen pootjes, daar herken je het verschil latere uitvoering mee), Crows. Let wel: gebaseerd op wat ik heb kunnen vaststellen).
Dus VS (chromen pootjes tweede serie) Crowns, de zwitser niet (klopt rubber pootjes en eerste serie) en die nederlandse (rubber pootjes eerste serie) heb ik open heb gehad, ook niet.

Dit probleem doet zich ook voor bij Marantz. Cd spelers zoals de CD-94 die meerdere jaren zijn gebouwd en langer verkocht dan de cd880 bv schijnen soms wel soms geen crown te hebben, althans uit de type aanduiding en opschrift op de chip valt dit af te lezen volgens diverse bezitters. Soms Kroontje soms niet.

Geen empirische wetenschap, maar ik concludeer voor mijzelf, om in ieder geval een idee te hebben, denk. Crwons komen later. De dure compo's waar ze inzitten zijn de dac960's cd880 en DFA"s
Dac960 zijn er al voor de eerste dfa888 en cd880. DFa's betaan dus net als de dac960 en de cd960 eruit kort hierop uitgaan.
Crown wordt nog niet gebruikt, tijdens laatste termijn te leveren cd960. Dan gaat de cd960 eruit en wordt opgevolgd door de cd880 met een verbetering, te weten; geselecteerde crown tda';s. Ook komt dan de eerste DFA uit kort hierop maar zonder crown want de dac960 is er nog.

Dan gaat in sommige landen de dac960 eruit en wordt direct vervangen door de dfa terwijl in andere markten nog even naast elkaar geleverd.
Dus vanaf introductie CD880, krijgen de dac960's Crowns. De dfa888's nog niet, maar als de dac960 van alle markten verdwijnt alsnog.
Cd960 nimmer, die is officieel al weg als de cd880 uit komt.
En dan blijft, als de cd880 (vanaf begin crown) verdwijnt en en wordt opgevolgd door de zgn opvolger cd850, de dfa888 als enig 800 seriie component over met een crown.

Wat ook nog kan sommige markten DFA888 crown andere niet!!? Marketing motief, immers Marantz krijgt exclusief de highend markt en 800 serie verwatert langzaam.

Of, als dit hierboven niet de verklaring is, dan twee andere, zij het verontrustende redenen.

1) Het was een zooitje bij Philips, ze pakten maar wat uit de bak (o niet genoeg Crowns dan maar een gewone in die DFA) of minder erg, zijn wel crowns maar te lui om het er nog op te stempelen, maar dit alles kan ik mij gewoon niet voorstellen.

2) of er wordt al langer structureel dfa's en dac960's gesloopt voor de Crowns voor bouw of mods in de zogenaamde metafysiche hifi industrie, waar een cd soeler pas goed is als je er 8000 euro voor kan vangen. Ja dan sloop ik ook wel een cd880, en verkoop die met gewone tda's door. Mag niet helaas ben beedigd 😉 GEINTJE!
Maar JAKKES he nee toch hé?!
Maar goed, ook dit zal niet de verklaring zijn voor de verschillen op toch wel vrij grote schaal. (Immers, als dat zo is, zou ik maar niet je cd880 openmaken als je dat nog niet hebt gedaan, want daar hoort altijd een crown in te zitten van af het begin 😯 .)

Zo hehe lekker creatief. Maar ik gis maar wat, gebaseerd opo enige redelijke nummerieke feitelijke waarnemingen.

Iemand van Flips online die het grote geheim kan onthullen!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik heb bij alle twee alleen een ingestanst "Digital" zwart op zwart. 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Remi wrote:

ik heb bij alle twee alleen een ingestanst "Digital" zwart op zwart. 8)

Ja dan moet dat een crown zijn volgens mijn info tot op dit moment, te weten gebaseerd op; officieel folder materiaal en info van bezitters van dfa's888's zonder witte tekst. Ik heb nimmer een witte in het echt gezioen, dan wel van iemand gehoord die er een heeft onder gelijjke mededeling: "Jammer er zit geen Crown in".


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Hier een topic met daarin een dac960 met double crown TDA converters
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=81876


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Ook interessant, uit het diyaudio forum:


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

@tda wrote:

Hier een topic met daarin een dac960 met double crown TDA converters
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=81876

Bedankt tda, volgens dat bericht heeft philips dus wel speciaal de dac 960 gemodificeerd voor de polygram studio, en laat ik nou net een dac 960 uit die studio hebben met dubbel kroontje!
Binnenkort maar eens vergelijken met een dac 960 met de tda 1541a, maar ik betwijfel of IK het verschil zal horen.


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

En en en?? Joop heb je al getest op een goede kwalitatieve soundopstelling of er verschil was???

Ben benieuwd!


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: