Meldingen
Alles wissen

CD101

18 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,163 Bekeken
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

Nu ik toch bezig ben pakken we het volgende apparaat maar op.

Het gaat om de CD101, hiervan heb ik de voedingselco's vervangen en nu is hij weer tot leven gekomen. Het rechter kanaal geeft goed geluid maar het linker kanaal geeft vervormd geluid met tikken er doorheen. Ik heb de bus koudespray en de föhn er al op losgelaten maar geen effect, ook heb ik de DAC's verwisselt, ook zonder resultaat.

Kan iemand mij verder helpen?

Alle suggesties zijn welkom 🙂

Groeten,

Willem


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik heb het met een CD850 gehad dat hij enorm vervormde.
De oorzaak bleek een defecte geheugen chip die bij de DAC zit. weet zo even niet hoe die heette, was zo'n 14 of 16 poot IC.

een CD781 speelde als ik me goed herinner voor donor en het was weer perfect.

misschien heb je hier ook met zoiets te maken.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Heb je het reed relay al eens doorverbonden?

Er zitten er 2.. een trekt de zaak naar massa bij MUTE (als de cd niet speelt of tijdens een error) en de andere zorgt voor geluid naar de uitgang.

Of die ene blijft de zaak naar massa trekken, of die andere is niet lekker (vaak de de pootjes..)

Zo'n relais vind je ook in de cd104, ik heb daar nog wel een sloper van waar ik er een uit kan peuteren mocht het nodig zijn. (@ de H.H. nee ik heb geen cdm1 over..)


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

alleen de voedingselco's is niet genoeg , je moet ook de kleine elco's langs de ic's op het dacboard vervangen . dit zijn vaak de veroorzakers dat het ic voor de dac stukgaat . ook zitten er 2 in de l en r uitgangen die weleens rot kunnen zijn .

ook komt het signaal uit de dac en gaat een opamp in , die had ik ook 1 stuk met vervorming als gevolg daar kun je ook eens naar kijken . is het dan nog niet weg kun je eens de dac's omdraaien en als het dan rechts zit weet je dat het een dac is .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

@ Remi, Ik moet nog even zoeken in het veeeeel te kleine berghok naar een sloop CD204 dan kan ik eventueel De SAA7000 en SAA7030 uitwisselen.

@ Zapper, dat relais probleem ken ik maar is hier helaas niet aan de hand.

@Mattie, Toen ik de elco’s in de voeding ging vervangen had ik verwacht dat juist de kleinere elco’s capaciteit verloren hadden. Tot mijn verbazing waren alleen de twee 1500uF elco’s ver in waarde terug gelopen, toch heb ik alle voedings elco's maar vervangen. Ik heb de kleinere elco’s zowel op het servo board als op het decoder board gemeten en deze bleken allemaal prima te meten. Toch alsnog vervangen of wat zou jij doen? Het valt me wel op dat deze speler er van binnen als nieuw uitziet, geen stof of andere smurrie, de printplaten lijken zo uit de fabriek te komen (misschien niet veel draai uren gemaakt)

Verder klinkt de vervorming schel en slisserig met wat tikken erdoor, het lijkt zowel op digitale als analoge vervorming. De beide DAC’s heb ik al verwisseld en dit gaf geen verandering.

Bedankt voor jullie adviezen, ik zal in ieder geval een sloper opzoeken en de 7000 en 7030 uitwisselen.

Hebben jullie nog ideeën of heb ik iets niet goed begrepen dan hoor/lees ik het graag.

Groeten Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik had nog even in het schema gekeken van de 850 waar ik toen een geheugen probleem mee had, het was het DRAM dat niet goed was hier. direct bij de decoder.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Was de vervorming bij een kanaal of bij beide kanalen?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

volgens mij was het op beide kanalen


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik dacht bij mijn cd100 ook dat de elco's nog prima maten , maar als ze eenmaal warm waren geweest gingen ze erg snel in waarde zakken .

en die kleine elco's zijn 0,04 euro bij de grote C .
daarom is bij mij toen de chip voor het dac gesneuveld , door de elco's van de voeding voor dat ic . en na zoeken bleek dit een meer voorkomend iets bij de oude cd spelers .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Zo gauw ik weer tijd heb zal ik ook alle kleine elco's vervangen en voor de prijs hoef je het inderdaad niet te laten. Ik zal je post nog eens nalezen om te zien welk IC bij jou gesneuveld was.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ik heb de uitgangs relais (KILL) doorverbonden, dit maakte in vervorming niets uit, helaas.

Daarna heb ik de elco's op het decoderboard vervangen (22uF). Nu gaat de CD wel draaien maar hij leest niets. Ik heb nu voor de 4e keer gekeken of ik een fout van mij kan ontdekken maar ik vind niks dat fout zit. Wel heb ik het afgeschermde kabeltje (HF) tijdelijk losgesoldeerd wat van de decoderprint naar het printje van het loopwerk loopt, om de elco's goed te kunnen vervangen. Is dit misschien fout gegaan omdat het losgenomen was? Het is vervelend dat ik geen goede scoop heb, die mis ik nu wel. Ook heb ik de SAA7000 uit de IC-voet gehaald en gelijk weer teruggezet om eventueele slechte contacten op te heffen van de IC-voet. Ik heb mijn hand aan het chasis gelegd met een polsbandje, dan moet het toch goed gegaan zijn?

Iemand nog ideeën?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik gok op het hfkabeltje wat niet goed zit of verkeerdom aangesloten .

als dit niet werkt werkt de terugkoppeling niet en dus de aansturing en de dac zit er ook op . of je hebt een klodder tin ergens zitten waar het niet hoort .

en let op of de stekker van de deurschakelaar vast zit .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ik schaam me dood 😳 , de gok van Mattie van het HF kabeltje was juist. Ik had op papier getekend hoe het HF kabeltje gesoldeerd zat en ik heb het precies verkeerd om getekend, hoe stom kun je zijn 👿 . Natuurlijk ontbrak net het schema van dit deel van de decoder in mijn gekochte copy van de service doc 🙁 . Gelukkig heeft Wil de service doc op zijn site staan en toevallig nog gratis ook. Het kabeltje omgedraaid en hij speelt weer maar helaas nog steeds het linkerkanaal met vervorming en (digitale) tikken.

Weer terug bij af. Iemand nog suggesties?

Weer bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

de digitale tikken zijn vooral als hij koud is en op track 1 aanwezig , daarna gaan ze vaak weg bij opwarmen , wat weer op elco's duidt .

ook soldeer eens de spanningsregelaars na , die zitten nog weleens los .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi Mattie,

De tikken en de vervorming zijn er altijd, ook als hij koud is. Nu heb ik alle gelijkspanningen gemetem op het decoderboard en die kloppen helaas allemaal. Ik heb hem eens langere tijd laten spelen en na een uurtje nam de vervorming ineens toe totdat er alleen vervorming overbleef en toen was het stil. het rechterkanaal wat het eerst goed deed was toen ook stil. De spanningen heb ik gemeten na dit voorval.

Kan het zijn dat er toch een IC nu defintief overleden is, ondanks dat de gelijkspanningen volgens schema kloppen?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: