Meldingen
Alles wissen

FA 890 groene lampjes

23 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,084 Bekeken
(@bart-slide)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 28
Topic starter  

Op mijn FA 890 versterker werken de groen lampjes rondom de aan/uit schakelaar links en rondom de volumeregelaar rechts, niet meer.

Weet iemand wat het euvel is ? zijn het de lampjes zelf, of is er iets anders aan de hand.

Hoe kan ik dit repararen of vervangen.

Samen met tuner FT 980 staat het mooi als op beide de groene lampjes het doen.

Hulp of ideeen zijn welkom.

Mvg,
Bart


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

er zitten drie lampjes in, in serie. twee in de volumeknop en eentje bij de schakelaar.

d'r is er nu waarschijnlijk eentje stuk en dan ben je alle verlichting kwijt.

even uit m'n hoofd was het iets van 12V per lampje, maar dat kan je beter even nakijken.
er zit ook een rubber kapje op z'n lampje waardoor hij blauw schijnt, die moet je dan ook overzetten.

't is nog een heel gesloop voor je er bij kan, het front moest eraf.
ik heb laatst nog bij een FA960 dit moeten doen en nu is m'n DFA880 ook aan de beurt voor hetzelfde.


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

ik heb ook ooit eens zulke lampjes vervangen, resultaat was dat de lampjes helderder waren dan van de overige onderdelen (CD850 etc)

Dat ziet er nou ook niet bepaald fraai uit. Ik heb toen nog wel een extra weerstand in serie gezet maar precies dezelfde intensiteit kwam ik niet aan.

Ik zou het lekker zo laten en troost je met de gedachte dat van vrijwel alle versterkers uit die series de lampjes inmiddels wel kapot zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het lijkt me een uitdaging om hierin met leds aan de slag te gaan.
Had je daar al aan gedacht ?


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

wel aan gedacht maar de lampjes interesseren me niet meer zo. ik heb het huis volstaan met versterkers waar de lampjes het niet meer van doen, nou ik vind het wel prima.

maar inderdaad je zou er een blauwe LED in kunnen zetten en dan een weerstand ervoor.


   
BeantwoordenCiteren
(@bart-slide)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 28
Topic starter  

Dank voor jullie informatie. Zoals ik begrijp is het niet eventjes simple te vervangen. Ten eerste moet ik de juiste lampjes vinden en tevens het apparaat uit elkaar halen en gaan solderen. Ik ga op zoek naar iemand in de buurt van Den Haag of Eindhoven die dit vaker heeft gedaan. Ik ken meerdere mensen waarbij de groene lampjes het ook niet meer doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
 

Hallo Allemaal,

Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn DFA888 en CDD882.Waarvan alle groene lampjes niet branden.Ik wil het ook gaan repareren.Begrijp ik het goed dat het 12v lampjes zijn?Hoeveel ampère?Waar kun je die lampjes krijgen?

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

d'r is er echt maar eentje stuk, en de lampjes krijgen een lagere spanning dan waar ze voor bedoeld zijn. daarom leven ze ook zo lang.

Bij mijn DFA888 is het vorige week ergens opgehouden, en dat is voor het eerst sinds ik 'm nieuw kocht in 1988 of zo.

Omdat de lampjes in serie staan is het wel van belang dat het vervangingslampje qua elektrische eigenschappen dicht bij de originele zit.
Anders krijg je mogelijk een rare spannings verdeling waardoor ze niet even hard branden en je misschien ook wel een te hoge spanning op een lampje krijgt waardoor die ook stuk gaat.
alle drie vervangen door 3 dezelfde nieuwe lampjes geeft dit soort problemen natuurlijk niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
 

Van de DFA888 hier brand geen enkel groen lampje.Van de CDD882 brand alleen het rechter groene stukje onder het numerieke deel enzo.Maar nog steeds de vraag hoeveel ampere ze zijn en waar je ze kunt kopen.Maar Remi nog ff een vraagje over jou DFA888 als die bij jou aanstaat en digitaal verbonden is met de CDD882 knipperen bij jou dan de rode ledjes links van de volume knop ook heen en weer waar de sample ferquentie word aangegeven?Dit houd bij mij op als de CDD882 aanstaat.Het lampje blijft dan branden bij 44.1khz.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

http://home.versatel.nl/jvschaik1/

of wat dieper gelinkt:

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/schaallamp.html

Die heeft lampjes op zijn website staan. Is trouwens ook aktief op het forum van Thomas.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@zoonpanda wrote:

Van de DFA888 hier brand geen enkel groen lampje.Van de CDD882 brand alleen het rechter groene stukje onder het numerieke deel enzo.Maar nog steeds de vraag hoeveel ampere ze zijn en waar je ze kunt kopen.Maar Remi nog ff een vraagje over jou DFA888 als die bij jou aanstaat en digitaal verbonden is met de CDD882 knipperen bij jou dan de rode ledjes links van de volume knop ook heen en weer waar de sample ferquentie word aangegeven?Dit houd bij mij op als de CDD882 aanstaat.Het lampje blijft dan branden bij 44.1khz.

Groetjes,

Marco en Anneke.

dat klopt toch wel?
zolang er geen digitaal signaal binnenkomt is hij op de verschillende sample frequenties aan 't scannen op signaal, dat is het lopen van de Ledjes wat je ziet.
zodra je de CDD882 aanzet wordt dit signaal gevonden en gelocked zeg maar.
44,1kHz is de sample frequentie bij CD's en DCC's.
32kHz was voor een digitale zender en de 48kHz hoort bij de DAT recorder.

in de servicedoc staat dat de lampjes in de DFA888 12V - 75mA zijn, weten we dat ook weer.

voor wie lampjes in de tuner FT880 stuk heeft: 5V - 60mA, ook drie stuks.

de doc van de CDD882 verteld maar bar weinig over de lampjes, er staat alleen maar "Lamp" met een nummer erachter.
gelukkig staat er bij een connector op het "lamppanel" -5V bij gedrukt.
Het zal dan vast om een 5V lampje gaan alleen weten we nog niet hoeveel mA.

Misschien wel een idee om de waarden van de FT880 te nemen, 60mA dan.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

hihi ik zit net te denken... het wordt weer kerstmis, en dan kun je aan allerlei lampies komen πŸ˜‰

Wat belangrijk is bij schaallampen: dat ze een redelijk uniform licht geven, niet te warm worden en lang meegaan. Een truc om een lamp vrijwel het eeuwig leven te geven is om em op iets onderspanning te gebruiken. Zit je wel weer met een relatief hoge warmte.

Een LED is soms mogelijk, maar de lichtverdeling is anders dus bij sidelit met een lichtverdeler zal het wel gaan, bij backlit niet.

Een groene led+ weerstand ipv het stereo-lampje is wel nuttig, bij oude tuners gaan die lampjes stuk en dan werkt ook de decoder niet. (begin jaren 70)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja, die kerstlampjes heb ik ook wel eens naar gekeken, maar over het algemeen houdt het bij 1 of 2 Volt al op. en ze zijn ook vaak veel te lang.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Remi wrote:

d'r is er echt maar eentje stuk, en de lampjes krijgen een lagere spanning dan waar ze voor bedoeld zijn. daarom leven ze ook zo lang.

Bij mijn DFA888 is het vorige week ergens opgehouden, en dat is voor het eerst sinds ik 'm nieuw kocht in 1988 of zo.

Omdat de lampjes in serie staan is het wel van belang dat het vervangingslampje qua elektrische eigenschappen dicht bij de originele zit.
Anders krijg je mogelijk een rare spannings verdeling waardoor ze niet even hard branden en je misschien ook wel een te hoge spanning op een lampje krijgt waardoor die ook stuk gaat.
alle drie vervangen door 3 dezelfde nieuwe lampjes geeft dit soort problemen natuurlijk niet.

sinds van de week heb ik weer spontaan licht in de DFA888 !!!
gaaf hoor die flipsen, ze repareren zichzelf al, je moet gewoon een beetje aardig tegen ze zijn πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Lampje zal dan nog wel goed geweest zijn, draadje door warmte gaan oxyderen denk ik.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: