Meldingen
Alles wissen

N 4522 spoelmotor doet het niet

16 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,006 Bekeken
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Probleempje:

Als ik op REW druk van mijn 4522 doet de linker spoelmotor het niet, vooruit spoelen gaat goed. Nu heb ik de motor aan de achterkant losgehaald en zie daar 2 draadjes, grijs en rood, als ik op de grijze draad massa zet gaat de motor wel draaien wat zou nu het probleem kunnen zijn ❓


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

klinkt als een draadbreuk?
bedoel je met losgemaakt dat het kapje eraf is en dat je dan op het binnenwerk de draad houdt waardoor hij wel draait?

Ik weet dat iemand anders eens problemen heeft gehad door het dichtlopen van de lamellen met koolstof van de borstels.
hierdoor maakte hij zo'n beetje sluiting en verloor veel power.
dus als je 'm toch open hebt zou ik de collector meteen goed schoonmaken.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ha die Remi! Ja het is het kapje waar de remband overheen loopt die zit met 2 kleine inbus boutjes vast.
Maar de motor gaat ten alle tijde draaien als ik er massa op zet, daar hoef ik het knopje REW niet voor in te drukken.Maar de motor doet het iig die is dus niet stuk lijkt mij.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

wat doet ie als je de pause toets indrukt en daarna op play?
de band moet dan worden strakgetrokken dus de linkermotor draait rechtsom en de rechtermotor gaat linksom.

doet hij dat nog wel?
in het schema zie ik dat je door die min aan te bieden over transistor TS314, een BD681 heen gaat. misschien is die kapot of wordt hij niet opengestuurd door de LM324 die ervoor zit. R314 van 0,51ohm kan het ook nog zijn denk ik, die zit ook het circuit naar massa toe.

ik heb dit gezien bij hoofdstuk VII-20, de doc van de N4520 ziet er voor dit stukje vast precies hetzelfde uit en is makkelijker te vinden


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

De linker motor doet helemaal niks ook niet als ik eerst pauze en daarna play indruk.
Ik ga dat hoofdstuk eens opzoeken van de 4520 doc. bedankt Remi.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Ik had hetzelfde probleem en bij veel heen en weer spoelen, vloog de net vervangen eidtrap van de linker motor er weer uit (2 trasistoren op het metalen chassis gemonteerd). Ik doe maar rustig aan met spoelen en dan vliegen ze er niet uit maar misschien is bij mij de collector ook wel dichtgeslipt met koolstof. Dus in jou geval denk ik alleen de eindtransistoren vervangen en dat gaat gelukkig heel eenvoudig.

Succes en laat je weten of het gelukt is?


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ook bedankt Willem. Met al deze adviezen ga ik eens aan de gang en ik laat zeker even weten of het gelukt is πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Nou, nou het heeft even geduurd maar hij doet het weer! πŸ˜€ πŸ˜€
Het was inderdaad de eindtrap van de motor.
Hij was niet stuk maar maakte geen goed contact, hij spoelt weer perfect.
Heel erg bedankt voor de tips jongens! πŸ˜€ πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mooi dat het weer gemaakt is Joop πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo Joop,

Mooi dat het gelukt is, en zo eenvoudig op te lossen πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ja Willem, gelukkig was het een simpele oplossing. Het heeft wel even geduurd, niet dat ik er elke avond mee bezig was maar ik heb zoveel dingetjes die nog gerepareerd moeten worden. Ik ben ook nog weleens bezig met zelfbouw luidsprekers.
Ik ben nu bezig met een set 9818 die "vernield" 😯 waren, die probeer ik in originele staat terug te brengen.
Ik heb ze bijna klaar en zal het project wel posten met foto's. πŸ˜€

Joop


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo Joop,

Ik had het al gelezen, ik lees meer op het forum als dat ik schrijf. Ik ben benieuwd, het zijn wel hele goede luidsprekers, succes.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Joop,

Ik heb 2 jaar geleden een setje 9818 gekocht. De foam randen van de 7" en 10" speakers zijn nog steeds helemaal in tact en de filters zijn ook in orde. Het zijn inderdaad zoals WRO schrijft hele goede speakers ,heel transparant [4 weg] Ze klinken heel prettig en rustig en je krijgt nooit het gevoel dat een bepaald frequentie gebied te veel of te weinig informatie geeft, met andere woorden een uitstekende toonbalans. Ik weet dat de 9819 wat verder doorloopt in het laag en dat is voor veel freaks heel belangrijk, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan de 9818. Dat vond ik destijds tijdens de ontwikkeling bij de verschillende luister proeven ook al.

Het mooiste bewijs dat deze boxen echt goed zijn, komt van mijn vrouw, [ze is heel muzikaal]. Ze zei, laat deze boxen nou maar eens staan.
En dan te bedenken dat ze ,net als andere vrouwen, grote boxen verfoeit.
Ze heeft zichzelf daarmee overstegen. Nou wat wil je nog meer!

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ha ha Piet, hulde aan je vrouw!! πŸ˜€ Ik heb nu een 9818 af(2e ben ik mee bezig)en ik kon natuurlijk niet wachten om hem even aan te sluiten............ 8) 8) 8) πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€ Dat klonk heel fijn en veelbelovend!
De goede man waar ik ze van gekocht heb had de 3 regelaars er ook uitgehaald en weggegooit,ik heb gelukkig 1 set regelaars van MP kunnen kopen die uit een set 9416 kwamen.
Het heeft me heel wat hoofdbreken gekost om ze weer goed aan te sluiten.Helaas heb ik nog niet de 3e regelaar(switch) dus doe ik het eerst maar met 2.
Eind van de week heb ik ze klaar denk ik.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

destijds na een paar dagen luisteren en genieten van mijn 9819's kreeg ik al een beetje de pest in dat ze na een poosje toch de kamer uit zouden moeten.
voordat ik ze ophaalde begreep ik al dat deze joekels niet getolereerd zouden worden in de woonkamer.

op mijn opmerking als "je kan er toch een plantje op zetten" kreeg ik het antwoord 'zou het niet doen want die gaat toch dood in jouw hok' πŸ˜›
dus het was wel duidelijk, onverzettelijk deze juf.

stomverbaasd was ik toen ik na een week eigenlijk niet zoveel weerstand meer kreeg en ze zowaar mochten blijven. 8)
en ze vond de FB565's altijd al zo groot, en die kunnen hier 2x in

ik ben er nog steeds heel blij mee, ik moet nog steeds die low-mid eens doen want die foamranden zijn wel stuk.
bij de 12" is het een rubber rand, de 10" van de 9818 zal toch ook wel rubber zijn?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: