Meldingen
Alles wissen

Aansluitingen voor 22RH541

48 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,564 Bekeken
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Beste MFB freaks,

Ik kon de verleiding niet weerstaan om ook een set MFB's aan te schaffen, hihi πŸ™‚

Maar nu heb ik een paar vragen waar ik als beginnende MFB-freak (nog) geen antwoord op weet, zoals: "Hoe kan ik deze speakers correct aansluiten" ? Als receiver gebruik ik de 22AH603, welke een MFB uitgang heeft. Deze bestaat uit twee maal een zogenaamde "tulp" uitgang, één voor de rechter- en één voor de linkerkant. Maar op welke pootjes van de 5 polige din stekker moeten nu deze aansluitingen komen ? πŸ™‚ Overigens, die MFB uitgang, is dat een soort van aansluiting voordat het signaal door de eindversterker gaat, en ik dus eigenlijk met de MFB uitgang een voorversterker heb ? In dat geval vraag ik me af, of het dan geen probleem is, als de "gewone" 2 polige din aansluitingen waar normaal passieve speakers op aangesloten worden, niet aangesloten zijn. Want in principe zou de eindversterker dan onbelast zijn, of heeft de 22AH603 een cicruit wat er voor zorgt dat de eindtrap uitgeschakeld wordt ?

Tevens vraag ik me af wat nu beter is voor het geluid, de speakers doorlussen, of elk apart aansluiten ? Ook las ik net iets over het gebruik van coaxkabel. Ik vroeg me af waarom dit zo'n voordeel bied, is dit enkel door de betere afscherming, of heeft dit ook met de impedantie van de kabel te maken, en welke impedantie is dan het meest geschikt?

Verder vroeg ik me af op welk voltage ik de MFB's in moet stellen als ik gebruik maak van de MFB uitgang op mijn 22AH603. Er is een instelling voor 1 Volt, 7,5 Volt en 19 Volt op de luidsprekers.

Erg veel vragen zo in één keer, maar ik ben bang dat als ik zelf ga "expirimenteren" het misschien niet zoals gepland gaat , hihi πŸ™‚

Alvast bedankt!


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Kaplaars wrote:

Beste MFB freaks,

Ik kon de verleiding niet weerstaan om ook een set MFB's aan te schaffen, hihi πŸ™‚

Maar nu heb ik een paar vragen waar ik als beginnende MFB-freak (nog) geen antwoord op weet, zoals: "Hoe kan ik deze speakers correct aansluiten" ? Als receiver gebruik ik de 22AH603, welke een MFB uitgang heeft. Deze bestaat uit twee maal een zogenaamde "tulp" uitgang, één voor de rechter- en één voor de linkerkant. Maar op welke pootjes van de 5 polige din stekker moeten nu deze aansluitingen komen ? πŸ™‚ Overigens, die MFB uitgang, is dat een soort van aansluiting voordat het signaal door de eindversterker gaat, en ik dus eigenlijk met de MFB uitgang een voorversterker heb ? In dat geval vraag ik me af, of het dan geen probleem is, als de "gewone" 2 polige din aansluitingen waar normaal passieve speakers op aangesloten worden, niet aangesloten zijn. Want in principe zou de eindversterker dan onbelast zijn, of heeft de 22AH603 een cicruit wat er voor zorgt dat de eindtrap uitgeschakeld wordt ?

Tevens vraag ik me af wat nu beter is voor het geluid, de speakers doorlussen, of elk apart aansluiten ? Ook las ik net iets over het gebruik van coaxkabel. Ik vroeg me af waarom dit zo'n voordeel bied, is dit enkel door de betere afscherming, of heeft dit ook met de impedantie van de kabel te maken, en welke impedantie is dan het meest geschikt?

Verder vroeg ik me af op welk voltage ik de MFB's in moet stellen als ik gebruik maak van de MFB uitgang op mijn 22AH603. Er is een instelling voor 1 Volt, 7,5 Volt en 19 Volt op de luidsprekers.

Erg veel vragen zo in één keer, maar ik ben bang dat als ik zelf ga "expirimenteren" het misschien niet zoals gepland gaat , hihi πŸ™‚

Alvast bedankt!

Hoi Kaplaars, dat zijn leuke speakers die 541's 8)
ik heb hier een plaatje voor je waar diverse verbindingen op te zien zijn.

de middelste is meer wat jij nodig hebt. het is een verloopje van tulp naar DIN.

De MFB uitgang is inderdaad een voorversterker signaal en je hoeft je niet ongerust te maken over de niet aangesloten eindtrap, daar gebeurt niets raars mee en gaat ook niet kapot.

doorlussen of apart aansluiten maakt voor het geluid helemaal niets uit, het zal meer afhangen van de fysieke opstelling of beschikbaarheid van aansluitsnoertjes wat beter uitkomt om te doen. De twee 5-polige DIN bussen in de 541 speaker zijn met elkaar doorverbonden dus het maakt echt niks uit.
Het enige is dat bij doorlussen dan van belang is, is dat je de kanaalkeuze schakelaar goed zet maar daar kom je zo achter door even aan de balansknop te draaien.

Coaxkabel geeft een goede afscherming tegen rotzooi die je daarmee niet oppikt, het is een voorversterkersignaal dat naar je MFB box gaat en alle troep die er nog bij komt wordt dan natuurlijk ook versterkt.
Coax is ook niet zo duur dus ook bij langere lengtes wel leuk.
Ik heb er zelf nog niet mee geΓ«xperimenteerd, ik doe het nog met die (goedkope) tulpsnoeren en DIN kabels.
hoe de impedantie in dit verhaal zit weet ik zo niet maar het lijkt mij eerlijk gezegd worst te zijn of het 50 of 75 ohm is.

voor de aansluiting op de MFB uitgang zet je de 541's op 1Volt, zou je ze aansluiten op de (versterkte) de uitgang van een middelgrote versterker op 7,5V en 19V als het een dikke versterker is.
Liefst gebruik je een voorversterker en niet een eindversterker als bron.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Hoi Remi,

Hartelijk dank voor je snelle en interessante reactie! Helemaal geweldig, nu kan ik mooi de din stekkertjes maken voor de MFB's πŸ™‚

Ik ben blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over de eindtrap. πŸ™‚

Ook bedankt voor de informatie over de voltage instellingen en de coax! Ik heb nog een hele berg RG58 en H1000 (al is de H1000 coax denk ik wel iets te dik voor een din plugje hihi) over. De RG58 krijgt weer mooi een functie.

Ik sluit de MFB's morgen aan op de MFB uitgang van mijn versterker. Ik heb de speakers nog niet aangesloten, maar morgen worden ze uitgebreid getest. Van deze site heb ik een mooi programma hiervoor gedownload, dus dat komt helemaal goed.

Overigens vroeg ik me nog af, mocht er nu iets mis zijn met de versnellingsopnemer van de woofers, hoe is dit dan te merken, gaat de speaker dan niet zo laag, of vervormd het laag sterk ? Ik ben erg benieuwd, aangezien dit mijn eerste kennismaking met MFB is πŸ™‚

Verder heb ik me iets vergist in het typenummer, het zijn speakers van Aristona, technisch gelijk aan de 22RH541, maar in een iets ander jasje, hihi πŸ™‚

Nogmaals heel erg bedankt!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

graag gedaan hoor,
en tja da's wel een goede vraag, wat er gebeurt als de versnellingsopnemer stuk zou zijn.

In principe is het een gewoon boxje geworden als het MFB circuit helemaal niks meer doet.
Het laag zal dan inderdaad minder laag komen omdat er geen 'gas' meer gegeven wordt bij de heel lage frequenties.
Verder kan je normaal gesproken erg hard spelen met MFB's voordat het tΓ© wordt. ik vermoed dat je nu al veel eerder het volume terugdraait omdat het niet lekker klinkt.

verbaas je maar eens wat een puist geluid er uit deze kleine kanjers komt.
8)


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Hartelijk dank voor je bericht Remi! De SX6541 speakers zijn inmiddels aangesloten, en WAUW wat een geluid, hihih πŸ™‚ Ik heb nog nooit zo'n goed geluid uit speakers van deze afmetingen gehoord, schitterend!

Ik heb ze uitgebreid getest, inclusief een oplopende toon test van 20 t/m 20.000Hz, maar hier kwamen ze perfect doorheen. Ook zijn de conussen van de woofers prima in orde, ze zijn niet ingedeukt, en lopen niet aan. Ook heb ik het electronicagedeelte even nagekeken, en ook dat helemaal perfect! Alleen moet ik nog even de ruststoom opnieuw instellen, dat doe ik denk ik aankomende maandag. De boxen schakelen zelfs allebei bijna tegelijk uit (zo'n 5 seconden na elkaar), na een poosje geen signaal aangeboden te hebben.

Ik denk dat het piΓ«zo elementje bij beide speakers keurig in orde is. Dit omdat de speakers zelfs op 40Hz keihard gingen, evenals 35Hz, daaronder nam het volume uiteraard iets af. Op 60Hz begon zelfs het metalen achterplaatje te resoneren. Ik heb ze tevens vergeleken met een speaker welke ongeveer even groot is, namelijk de DM302 van B&W, maar deze verslaan de MFB's met het grootste gemak. Op naar de 22RH544, hihih!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hartstikke goed joh!

leuk dat ze je zo goed bevallen, en 544's is inderdaad weer een stap leuker 8) en dan nog een set en nog een.. en..dan ben je een MFB freak! 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Hihi, ik heb de smaak iniedergeval al goed te pakken, zo ben ik vorige week met een 22RH732 receiver bezig geweest. Na het vervangen van 3 elco's, speelt het ding weer perfect, weer een receiver erbij! πŸ™‚

Ik lach me rot met die MFB's, ik deed net even de woofertest van deze link: http://www.mfbfreaks.nl/temp/extreme.mp3 Het spul stond niet eens zo hard, maar zelfs mijn bureau begon te resoneren (en die weegt niet niks). Komt mijn moeder naar zolder: "Ben jij dat, ik dacht dat het een auto was, wij hoorden het helemaal beneden" hihi, heerlijk, je ouders voor de gek houden πŸ™‚

Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn passie vooral bij de buizenspul/radio's ligt, maar ik vind het jaren 70/80 spul toch ook erg leuk, hihi πŸ™‚

Overigens vond ik de reparatieverslagen op jouw site ontzettend interessant, Remi! Handig om bij de hand te hebben, als ik bijvoorbeeld zelf een tweeter stuk heb, leuk!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

knap he van die kleine 541's 8)

ik zal m'n linkje naar de homepage nog even bijwerken, want hij linkt nu naar de reparatie van de middentoner, en er is nog iets bijgekomen inmiddels.

Leuk dat je 't leuk vind! daar is het voor bedoeld, ter leerinck ende vermaeck πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Hihi, ik vind het echt superknap van die MFB's! πŸ™‚ Ook geweldig dat je het linkje aangepast hebt, Remi, nog meer leesvoer hihi πŸ™‚

Ik heb inmiddels ook de servicemanual gedownload van deze site. Erg handig om te hebben!

Nu heb ik alleen nog een klein vraagje, wat iemand vast wel zal weten πŸ™‚ Ik zag namelijk dat Philips in 22RH541 speakers bij bepaalde typenummers andere tweeters gebruikt worden. Zo las ik dat na PL 02 de AD 0162/T8 toegepast wordt, en na PL 03 de AD 0140/T8. Dus uit nieuwsgierigheid even gekeken achterop de Aristona's, en daar begon het typenummer met PL 03. Ik vroeg me dus eigenlijk af, wat nu het verschil tussen deze tweeters is ? Ik ben erg benieuwd! πŸ™‚

Verder werken de MFB's echt fantastisch, ik krijg er gewoon kippenvel van πŸ™‚ Ook heb ik zojuist even een nieuw origineel Philips netsnoer vastgesoldeerd, het oude netsnoer was helaas doorgeknipt, dus dat is ook weer netjes opgelost. Natuurlijk zijn de MFB's ook even grondig opgepoetst, ze zien er als nieuw uit!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ Jeroen (Zapper) kan je vast wel meer vertellen over de verschillende tweeters, ik weet dat niet zo precies. er zijn wel optisch verschillen te zien, je hebt ze met zo'n fijn gaasje erover en ook met van die gele "kattenogen". die zijn van latere datum als ik het goed heb.


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Hihi, ik ben erg benieuwd naar een reactie van Jeroen! Mijn Aristona's hebben overigens de gele "kattenogen". Nu maar hopen dat de speakers niet krols worden hihi πŸ™‚

Update: Ik weet inmiddels wat het verschil tussen de 2 tweeters is, ik las dit zojuist op dit forum in een ander topic: "Het verschil tussen de 0140 (1200 Hz) en 0160 (<1000Hz) is de resonantie frequentie"

Weer wat geleerd! πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@REMI:

Volgens mij zat je plaatje ook origineel bij de documentatie van de AH60xx serie, klopt dat ?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hoi Herman, misschien wel maar deze heb ik even uit de servicedoc van de 567 geplukt omdat daar een tulp variant bij stond.


   
BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Daar ben ik weer, met een vraagje. Ik heb nl. waarschijnlijk volgende week Γ³Γ³k de 22RH544 MFB speakers! πŸ™‚ Nu heb ik erg goede kabel gekregen van mijn oom met een dikte van 8MM. Deze kabel is ontzettend goed afgeschermd tegen ongewenste "rommel". Maar nu komt het probleem, deze kabel is 2 polig, nl. massa en een signaal lijn. Nu vroeg ik me af of bij het doorkoppelen van MFB speakers, het noodzakelijk is 5-polige kabel te gebruiken, of volstaat 2 polige kabel ook? Evt. zou ik pin 3 en 5 door kunnen verbinden, zodat de stand van de R/L schakelaar niets meer uit maakt. Maar ik weet niet zeker of de kabel volstaat aangezien ook pin 1 voor het linker, en pin 4 voor het rechter kanaal staan, maar dan als MFB-out.

Tevens vroeg ik me af hoe deze kabel aangesloten dient te worden. Ik dacht zelf dat de din-connectoren bij het doorlussen als volgt aangesloten kunnen worden: de massa aan pootje 2, het rechterkanaal aan pootje 5, en het linkerkanaal aan pootje 3. Netzoals met de tulpaansluitingen naar de din connectors.

Alvast bedankt voor de reacties!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

nog mooier 544's erbij, ga zo door he? 8)

pen 1 en 4 worden juist niet gebruikt dat kan je in het schema'tje zien.
de twee bussen achterop de MFB's zijn identiek, signaal wat je op de ene bus op een bepaalde pen erin stopt staat op de andere bus op dezelfde pen.
tweepolig snoer kan je best gebruiken, maar niet meer voor het doorlussen van stereo.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4
Deel: