Meldingen
Alles wissen

DSS 930 in vergelijk met de MFB 9638 ?

35 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,657 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

... inderdaad... 😳


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
 

Nou heb ik hier een splendid set 9638 staan, die echt enorm goed klinkt. Toch breng ik ze binnenkort naar een erkend service-punt om alles goed na te laten kijken, de zaak af te laten regelen en eventuele lekjes eruit te laten halen....maar ja...moet je dat wel doen als het goed klinkt? Of zoals Wouter Bos het dit weekend zei: never change a winning team.

Iets anders. Kleine deukjes in de valk-conus-woofer van mijn 9638, kan dat kwaad? Ik hoor er niks bijzonders aan, maar weet iemand meer???


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
Topic starter  

Hallo Hanky,

Een vriend van mij heeft een set 9638 met een winkelhaak in de woofer.

Zijn vrouw beukte erdoorheen met een keukentrap. 😳 🙄 😈

Geloof het of niet: je hoort er niets van dus die deukjes in jouw woofer kunnen absoluut geen kwaad.


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
 

Toen ik net thuis kwam vertelde mijn vrouw dat ze iets heel doms had gedaan. Angstvallig keek ik opzij naar mijn MFB's, maar die stonden er vredig en in alle rust bij. Kon het zijn dat de doeken onbeschadigd blijven na een uithaal van de stofzuiger? Lichtelijk angstig wachtte ik haar volgende zin af.

Ik heb in de garage de rechter achterkant tegen een afvoerpijp geparkeerd...

pfffewww 😳


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik denk inderdaad dat oppervlakkige deukjes (dus niet dóór en dóór) geen kwaad kunnen, immers je totale afstralende oppervlak is niet beïnvloed. Als je echt een gat hebt dat dóór en dóór is, dan wordt het anders, want dan heb je gewoon een lek in je speaker...


   
BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 234
 

Wat is eigenlijk het nut van die vlakke voorkant van de speakers in de F9638? Ik neem aan dat achter die vlakke voorkant een normale speaker zit dus dan zou het toch niet zoveel uitmaken als die vlakke voorkant beschadigd is, of wel? Ik ga er binnenkort eens eentje eruit halen om te bekijken.

Groeten,

Martijn


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
 

Net even goed met zaklantaarn erop gekeken, maar het betreft acht alleen maar een paar kleine deukjes. Abosluut geen gaten ofzo.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Martijn,

Als argumenten voor de vlakke membranen draagt Philips in de folder van 1984 het volgende aan:

Perfecte weergave van digitale geluidsbronnen stelt geheel eigen eisen. Geen traditionele luidsprekerconus dus, maar squawkers en woofers met een bijna gewichtloos membraan. Uiterst volgzaam, zelfs bij zeer snelle sterktewisselingen in de muziek. En zonder een spoor van eigen vervorming dankzij een grote stijfheid en directe hetzij nodale aandrijving. Het resultaat hiervan is een loepzuivere weergave van de grond- en boventonen in het gehele luistergebied, waarbij de klankkleur van elk muziekinstrument natuurgetrouw tot zijn recht komt.

Tja, wat moet je ervan denken? De stijfheid kan ik me wel voorstellen, want je hebt bij gebruik van de juiste materialen minder last van zwabberende conussen, dit heeft dan vooral betrekking op lage frequenties.

Groeten,


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ik had nog een paar fotootjes opgeduikeld uit ons werkplaats archief. Hierbij wordt de bovenkant van de woofer verwijderd en is het element goed zichtbaar. Helaas is deze woofer ter ziele door een opgeblazen spoel. Er is mogelijk gelijkstroom op de uitgang gekomen....






   
BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 234
 

Leuk om te zien Andre!
Dank je wel!


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
 

Schokkende beelden. Dacht na de hersenpanlichting uit Hannibal alles gezien te hebben....huiveringwekkend!


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

De vlakke plaat is een sandwich van een schuim met een supersterk folie erover.
De folie staat redelijk strak.
Ik heb bij mij wat deukjes in de woofer gemaakt
door het netsnoer er overheen te gooien.
De stekker raakte door het doek de basconus.
Dat gaf een plok geluid.
En de woofer had een deukje......


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
Topic starter  

Tja, Hankie, die vrouwen slopen ook alles 😆

Dit geval doet me denken aan een (oude) grap.

Hoe kun je een atoom splitsen?


> Aan je vrouw geven en zeggen: "niet kapot maken, he schat" 😉

Al kan onze Cuno er ook wat van:

Ik heb bij mij wat deukjes in de woofer gemaakt
door het netsnoer er overheen te gooien.
De stekker raakte door het doek de basconus.
Dat gaf een plok geluid.
En de woofer had een deukje......

T'is fraai zei de kraai en dat voor een MFB-servicepunt 😉 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik heb zo'n passieve woofer ooit kaopt gehad (kat springt op speaker, speaker valt, val wordt gebroken door krukje, precies midden in woofer)

Maar ik kan verzekeren dat die voorkant van zeer sterk materiaal is, alleen die afwerklaag is zo maar zwak. Een deukje maakt niks uit qua geluid. Zonder deuk is mooier...

Tsja, een luidspreker is gemaakt om geluid te re-produceren. Omdat de traditionele luidspreker conisch is, krijg je wat neveneffecten omdat niet elke toon uit dezelfde plaats komt (populair gezegd). Elke toon heeft zijn eigen "golflengte". Ga je nu een vlakke plaat heen en weer bewegen, dan zou je invloed van dit soort effecten minimaliseren, en dan zou de fase over een groot gebied gelijk moeten zijn.
Tsja, om eerlijk te zijn hoor ik liever een lekkere grote conische woofer in een joekel van een kast, maar met mfb kun je met kleinere behuizingen toch een berg laag maken. Wat sterk is aan de 9638 is de uitgebalenceerde weergave, het klinkt erg vlak. Aan de andere kant hoeft een speaker helemaal niet vlak te zijn qua weergave om mooi gevonden te worden. De units in de 9638 is echt topkwaliteit, de electronica niet slecht al behoeft dat onderhoud. Het is alleen jammer dat zulke goeie spullen in zo'n flutkast gezet zijn, te hol klinkend en matig afgewerkt (snel beschadigd en slechte fineer)
beetje bezuiniging geweest. En wat mij betreft hadder er 3 versterkers in gemogen. Wat ik wel goed vind is de manier van afregelen en mfb terug koppelen. Daar hebben ze fors de bezem doorgehaald en naar moderne maatstaven "redesigned".


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
Topic starter  

Toch blijf ik me afvragen waarom "men" is gestopt met het maken van luidsprekers met vlakke membranen.

Alleen het Nederlandse merk "Piedpiper" maakt bij mijn weten nog gebruik van vlakmembraan conussen.

In ieder geval staat het wel erg mooi, zolang vrouw en kat uit de buurt blijven 😆


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: