Meldingen
Alles wissen

MFB 567 op 240 volt ?

20 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
990 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Hoe zet je die 567 op 240 V ?

Ik zie geen enkele spanningscarroussel ...

Is er een andere manier ?


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

vanaf de /80R en 89R zitten er volgens mij geen spanningscarousels meer in... misschien kan je zelf een wikkeling omzetten?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Is dat wel nodig? Je zit 9% hoger in spanning, dus je 57volt wordt 62. Maar bij ontwerpen moeten ze rekening houden met spanningsvariaties. Ik heb de 567's gewoon op 240 staan.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Als ze bij het ontwerp rekening houden met spanningsvariaties,...
waarom staat op de 762 dan wel een carroussel ?

Op die MFB boxen staat hij niet...


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

steve, welk type 567 heb je? ze hebben destijds de caroussel weg laten vallen wegens een kostenbesparing...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Sja.. dat is een goeie. Bij mij werken ze probleemloos (/89). Het kan een probleem zijn voor de elco's. Overigens meet ik thuis maar 235V. 240 heb ik nog nooit gemeten.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

De 89R is wel 1 van de beste serie uit de 567's, alle PL nummers zitten erin en hij moet echt als een trein klinken. Heb je de fet al eens vervangen?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De trafo is soms op een andere manier aan te sluiten, dan staat hij op 240. Is even moeilijk uit te leggen zonder plaatjes etc.

De box op 240 zetten heeft wel voordelen met oog op de duurzaamheid.
Ik weet dat er eindtrappen tussenzitten die zich bij voedingsspanningen van boven de 60 volt niet meer netjes instellen. Dan worden ze te warm en gaan (eerder) stuk.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@André wrote:

De 89R is wel 1 van de beste serie uit de 567's, alle PL nummers zitten erin en hij moet echt als een trein klinken. Heb je de fet al eens vervangen?

Aha.. de fet.. zou die zorgen voor een wat minder fris hoog? Want dat vind ik niet 100%.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

zoiezo kan je hierdoor vervorming hebben die als het ware krasserig klinkt, vervangen kan zeker geen kwaad. BF194 dacht ik. Vanaf de 80R zitten er softdomes in die klinken wat minder hard maar wel zuiver. Jeroen hoe vond je de 545's op de meeting?


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Hoe kan ik zien welk type mijn 567'ers zijn ?

Ik ga vanavond eens kijken.

Ze spelen wel goed, maar ik wou nog meer weten over de afstelling.

daarvoor zie mijn ander topic van deze morgen... 🙄


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@André wrote:

zoiezo kan je hierdoor vervorming hebben die als het ware krasserig klinkt, vervangen kan zeker geen kwaad. BF194 dacht ik. Vanaf de 80R zitten er softdomes in die klinken wat minder hard maar wel zuiver. Jeroen hoe vond je de 545's op de meeting?

Ik vond ze een beetje wollig klinken t.o.v. die passieve. Die gaven veel te veel hoog maar de 545 vond ik wat weinig geven, uiteraard kan dat door de ruimte/opstelling komen.
Over het algemeen ben ik niet zo weg van die textieldomes. Kwestie van smaak denk ik 😉 (en te goed heel hoog horen, waardoor ik meestal toch uitkom bij tweeters die tot in de vleermuizenband doorlopen;) )


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Ik heb eens gekeken en het typeplaatje vermeldt: 00R

wat nu ?


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Je hebt dus ook de hoogfilter regelaar erin zitten. Als je de filter instelling in het midden houdt klinkt tie wat natuurlijker.

Er valt weinig in te stellen dan alleen het MFB en de rust stroom, je zal daarvoor een goede multimeter moeten hebben. Wellicht is een kleine revisie nodig van de belangrijkste elco's in de signaalweg.

Laatst hadden we een 541 die haast geen laag gaf. Door wat elco's te vervangen kwam dat diepe mfb geluid weer terug.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

André, bedankt voor je tips, maar mijn bekommernis gaat nog uit naar die 240 volt...

Aangezien er geen carroussel op staat neem ik aan dat het geen kwaad kan dan ?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: