Meldingen
Alles wissen

Paartje 9638 gekocht

28 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,058 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi mensen,

Gisteravond ben ik naar Eindhoven gereden voor een paartje F9638 en twee reserve stuks AD12100/MFB. Als eerste moet ik het even kwijt:

WAT IS EINDHOVEN EEN VERSCHRIKKELIJKE STAD OM IN ROND TE RIJDEN ALS JE EEN STRAAT ZOEKT!!!!!!!!

Maargoed, eindelijk aangekomen bij John, en de 9638 bekeken. Zoals Hans al eerder had geconstateerd, deed de eerste box het helemaal niet, alleen de LEDjes ervan branden. De tweede box had bas en mid, maar geen hoog.
Wat me opviel was, dat beide boxen géén typeplaatje hebben. John verklaarde dit "omdat ze van de band waren verdwenen vóórdat ze geteld werden"...

De twee AD12100/MFB waren in een auto-kofferbak-knalkist ingebouwd, en klonken bij demonstratie goed. Ze waren ook nog nieuw en pas enige tijd geleden voor het eerst ingebouwd. Volgens zijn zoon klonken ze niet goed in de auto, maar ik denk dat dat komt doordat hij ze ongefilterd direkt aansloot op de radio. De 12100/MFB is géén breedbander...

In elk geval, bij thuiskomst de niet-werkende box eens opengemaakt. Het viel me wel op dat de constructie van de 9638 ten opzichte van eerdere modellen (54x familie) behoorlijk verschilt! De 9638 doet ronduit prullig aan, met al zijn plastic, gigantisch dunne speakerdraadjes en fineer van matige kwaliteit. Jammer hoor... Was Piet nog maar een jaartje langer gebleven!

In ieder geval, omwisselen van de twee bandtweeters hielp niet, maar met een gewone tweeter krijg ik van de ene, werkende box wel hoog. Conclusie: twee bandtweeters allebei kapot. Mocht iemand er nog één of twee hebben, dan hou ik mij aanbevolen.

Zometeen ga ik mij eens richten op de totaal niet functionerende box. Ik heb de versterker uitgebouwd en het lijkt alsof daar al iemand in heeft geknutseld. Printplaat is in elk geval hier en daar beschadigd, en er is een elko vervangen....

Wish Me Luck!

[%sig%]


   
Citeren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Veel knutselplezier Thomas, als je ze weer aan de praat hebt laat even weten hoe zo'n set klinkt ( ben erg benieuwd )

groeten:Martijn'79.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Martijn en anderen,

Ik ben inmiddels druk doende geweest de twee versterkers uit te kasten en te vergelijken. Hierbij ben ik tot de rustgevende conclusie gekomen dat men alleen maar een elko in de voeding heeft vervangen bij één box. Omdat de originele elko wat meer aansluitpunten had, heeft men een en ander met draadjes gereconstrueerd, maar het klopt wel.

Verder ben ik erachter gekomen dat in elke versterker module twee gegoten zekeringetjes zitten, kleine ronde zwarte potjes die net lijken op bruggelijkrichtertjes. Doormeten leerde mij dat de twee zekeringen in de niet werkende box beide kapot zijn, terwijl die in de werkende box beide goed zijn.

Met een beetje geluk, twee zekeringetjes en nieuwe tweeters heb ik misschien binnenkort een werkend stel 9638........

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Dan doet de vraag zich voor: waarom zouden die zekeringen stuk gegaan zijn?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Joop,

Ik vermoed dat dat samenhangt met de oude voedingselko, die men vervangen heeft. Als dit een bufferelko was, is de mogelijkheid aanwezig dat deze zijn werk niet meer goed deed, en er dus grote piekstromen gevraagd werden van de voeding. Wellicht te groot, waardoor de zekeringen de geest gaven.

Ik geef toe, een twijfelachtige verklaring maar ik zou het anders ook niet weten. Verder kan het natuurlijk ook gewoon de tand des tijds zijn. De tweeters zijn ook kapot, dus ik denk dat iemand deze boxen niet echt zachtzinnig heeft behandeld.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Thomas.

Helaas zijn daar volgens mij nog steeds teveel mensen van, die denken:Hee wat een vette bass , eens even kijken hoe hard dat ie boxjes kunnen.( en vergeten dat het spul met uiterste zorg behandeld dient te worden.) Kortom mensen die de speakers niet kennen, of ze niet kunnen waarderen.

groet: Martijn '79


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Thomas

had je niet beter de DSS-en in Ohe en Laak kunnen halen? Is nog dichterbij ook...

Ja ik weet het die waren 1000 Euro maar toch.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Tja, maar die vielen nét buiten mijn budget.......

En nu heb ik weer wat te knutselen 🙂

Is er trouwens nog iemand die interesse heeft in een auto baskist, waar twee 12 inch speakers in passen? Deze kist zat om de twee AD12100/MFB's heen, maar ik heb hem eigenlijk totaal niet nodig..... kan er eventueel wel twee Visaton W300 woofers bij doen om het geheel te completeren.

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

iemand met een openhaard?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Ja wij thuis,kom maar op met die lege bass-kist.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Martijn,

Mijn pa had ook al belangstelling voor de kist ivm de haard 🙂 Ieder de helft zou ik zeggen? hahaha...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Prima,( mdf rookt en stinkt lekker)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Het is spaanplaat......... :r

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

brand ook goed.


   
BeantwoordenCiteren
 Han
(@han)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Hee Thomas,

mooie koop!!
wanneer je de stekker er weer insteek na het vervangen van die zekeringen, kijk dan eerst nog even naar die box van Sander........

tot mfb, groeten Han.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: