Meldingen
Alles wissen

532 hoog en midden te zacht

29 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,100 Bekeken
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Hi; Heb gister een paar cheapo 532's gekocht. Een is redelijk okee, de ander heeft een duidelijk te zacht mid / hoog. TS439 heb ik reeds vervangen, de spanningen op E en B zijn daar rond de 14 volt, terwijl de servicedoc het over waarden rond de 7 V heeft. Maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat R664 33k is, ipv 10k in de doc. Dit is trouwens bij allebei de speakers het geval. Heeft iemand misschien een clue waar verder te zoeken?? 😯 Prettig weekeinde!


   
Citeren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

Misschien een idee om even (als dat makkelijk gaat) de mid en hoog van box te wisselen ('t is toch een 3 weg ❓ Let op m'n onderschrift πŸ˜‰ ).
Als het probleem bij de box blijft, is in ieder geaval duidelijk dat je het in de elektronica moet zoeken πŸ’‘


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Nou ik moet zeggen dat dat simpel klinkt, daarom heb ik t nog niet gedaan waarschijnlijk.... ga het zo 's ff doen!!! 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Check ook even of de twee tweeters en mids de zelfde impedantie hebben en van dezelfde typen zijn. De AD160 is stik hard in het hoog maar hoort er wel orgineel in.


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

@AndrΓ© wrote:

Check ook even of de twee tweeters en mids de zelfde impedantie hebben en van dezelfde typen zijn. De AD160 is stik hard in het hoog maar hoort er wel orgineel in.

Als dat verschilt dan zal het probleem van box verwisselen, toch ❓


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Tsittem in de electronica, gelukkig niet voor niets aan het meten geweest gisteravond. Ik ga weer verder snuffelen. De speakers lijken dus okee, dat valt dan weer mee..... πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Het is echt maf... Alles lijkt in orde, heb de spanningen rond TS439 vergeleken met het andere ding, die komen vrijwel overeen. Ook spanningen op de eindtorren zijn okee. Misschien dat iemand nog leuke suggesties heeft ❓


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Je zou het kunnen zoeken in de 1 2 4,7 10, 15 22 en 33 - uf elkootjes.

Kun je ze meten ?

Of een behoorlijk signaal van pakweg 3 kHz erop zetten, en wisselspanning meten door het cirquit heen. ( bij goede en foute box & oortjes dicht... )


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Hoi Herman; Was inderdaad het 4,7 uF terugkoppelelcootje! πŸ˜€ Nu kan ik me gaan focussen op het opkalefateren van de bovenkant. Bedankt voor je toppie advies!!!!!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

is denk ik zo'n beetje het enige elkootje in die hoogtrap.. sjonge.. zal het in gedachten houden dit, ik heb namelijk nog steeds de 532's staan die ik eens heb zitten tweaken, maar bij een zakt het midhoog ook weg.. mogelijk dezelfde fout.


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Hoi Zap;
Had wel de bovenste elco in het schema onder de loep genomen, maar heb glad over het onderste lijntje heengekeken door de paginascheiding, LOL

Wel enigszins verrampeneerd deze dingen.... Ga ze maar restylen naar eigen inzicht, foto's volgen nog hoor 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
Topic starter  

Hoi André, heb de tweets gecheckt, de typenummers zijn exact hetzelfde, de ene is alleen veel harder dan de andere. Dit zit echt in de tweeters zelf en niet in de versterkers. Is de produktielijn echt zo tolerant geweest destijds of zou daar nog iets aan te doen zijn? 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

@Annie wrote:

zou daar nog iets aan te doen zijn? 😯

Ik gok dat de levels van alle units apart (aktief) te regelen is, toch ❓


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Het zijn toch twee verschillende productie series.

In de ene zit namenlijk een 8065MFB (heel klein stofdopje) terwijl in de andere een 8067MFB4 woofer zit (grotere groene stofdop).

Als de ene tweeter echt exemplarisch afwijkend klinkt zou ik hem gewoon vervangen door een even luid reserve exemplaar (heb zelf enige in voorraad).

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Bij de 532 tweeters komt het nogaleens voor dat ze opgeblazen zijn, of veel te veel te verduren hebben gehad.

Je kunt het checken door ze ohms na te meten, er mag niet veel verschil zijn tussen li en re.

Daarnaast kun je de tweeter openmaken, en kijken of de binnenkant van de spoel verkleurd is. ( verbrand )

Dat laatste zie je zowieso altijd bij defecte oververhitte tweeters.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: