Meldingen
Alles wissen

F-9638 trouble

31 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,916 Bekeken
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Ik heb deze week een set F-9638 gekocht. (Zie te koop aangeboden.)

1 werkt met een beetje storing, de andere doet schijnbaar niets.

Het blijkt dat de voedingsspanning vrijwel direct uitgeschakeld wordt door de ingebouwde beveiliging. Dit geeft wel even de gelegenheid om de spanning op de eindtrappen te meten. Deze is wel in orde.

Wanneer ik de beveiliging overbrug gaat de woofer vreselijk te keer. Dus eerst maar eens een belastingsweerstand aan gehangen om te voorkomen dat de woofer kapot gaat. Gelukkig kan ik van mijn werk wel even een regelbare weerstand van 20 Ohm 5 A lenen. Dus verder maar weer.

Bij kortstondige overbrugging van de beveiliging blijkt dat de hele zaak staat te oscilleren. Dit is hoorbaar in het midden en hoog gedeelte, die wat geluidswaarde betreft gelukkig beperkt blijft.

Wel valt op dat weerstand/spoel 3923 warm wordt. Zie schema hieronder.

Gezien de plaats van dit component en de storing ga ik de eindtrap verdenken. Wanneer een eindtor defect is en geheel doorlaat, zou dat de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
Het oscilleren zou kunnen ontstaan door de overbelasting van de voeding.

Wat denken jullie er van?

[%sig%]


   
Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Hob.
Ik zou er een scoop aan hangen. Kijken of bepaalde punten op het ic een oscilatie geeft.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Probleem is dat de box niet ingeschakeld blijft staan. De beveiliging wordt na +/- 2 seconden geactiveerd.

Ik hoop dat na de vervanging van de eindtorren de box gewoon aan blijft, dan kan ik ook met een scoop gaan kijken.
Helaas is de elektroboer om 12 uur dicht gegaan, dat kanik dus pas maandag doen. Ik zal ook nog ff in mijn beperkte voorraadbak kijken, maar ik denk niet dat ik deze torren heb.

Denk je dat ik al problemen kan ontdekken in alleen het in- uitschakel deel? Want de beveiliging schakelt gewoon het hele voedingstrafo uit.

Vriendelijke groeten,

Hilbrand.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Hilbrand.
Als een eindtor kapot is staat of de volledige - of + spanning op de uitgang.
Meet eventueel of de aangegeven spanning volgens tekening klopt.
Mijn vermoeden blijft dat er een probleem is rondom het versterker IC. De 2 eindtorren zorgen alleen maar voor de boost voor het signaal wat uit de IC komt. Is de voedings spanning nog wel helemaal toppie. Dus de De + en de - t.o.v. de nul. Kijk in iedergeval of alle componenten rond het ic goed zijn. Dus ook de weerstandjes meenemen. Zit er toevallig ook niet een raar goedje op de print wat verkleurd is geraakt. Ik meen te herinneren dat het goedje veel problemen veroorzaakt.
Neem eventueel contact met Herman op. Die zijn al wat meer bekend met dit model MFB.
Wim

[%sig%]

Bericht bewerkt (20-06-2004 10:13)


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Hilbrand,
Je hebt mail.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Het wil nog niet erg opschieten met de oplossing van het probleem.

Ik heb ondertussen wel een kapotte printbaan gevonden.

Hieronder is te zien welke baan het is.

De weerstand 3839 moet tussen nul en A120 aangesloten zijn. Dit is een losse draad die aan de onderkant van de print gesoldeerd is en met een schroefje vastgetzet wordt.

Ik ben tijdens het testen een keer vergeten deze aan de nul te hangen. Misschien dat hier een oorzaak ligt?

Voorlopig heb ik nog wel wat te 'vogelen'

Vriendelijke groeten,

Hilbrand Boorsma

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als ik het zo snel bekijk zou ik alle eindtorren van het betreffende kanaal vervangen, en het ic. Verder alle torren en weerstanden in de buurt meten. Best een klus, maar doe alles in een keer, en ga niet steeds zitten vogelen : je raakt steeds "dieper" als je niet in een ruk alles nakijkt/vervangt

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Ik heb de eindtorren en de aansturing van de laagversterker vervangen en de beveiliging blijft er nu in hangen.

Hoera.

Alleen een gigantisch resonerende woofer. Ai die moet wel heel blijven. Er komt echter ook geluid uit. Dan eerst maar met een belastingsweerstand.

Ja het mid en hoog doen hun werk naar behoren.

Kijken of ik met de scoop iets van de brom terug kan vinden.

Da's nog niet eenvoudig. Ik zet de (regelbare) weerstand stiekum in serie met de speaker, dan kan ik tenminste horen, zien en voelen.

Hmmm heel vreemd, wanneer ik de woofer met de hand in bedwang hou, werkt het naar behoren. De terugkoppeling MFB helemaal teruggedraaid en ook het laag naar minimaal.

Ja, nu is de resonantie weg, er komt zelfs muziek uit. Met de regeling van laag op minimaal toch nog erg veel laag zelfs.

Wanneer ik de instelpotmeters van MFB en de laag regeling maar even aanraak, gaat de boel resoneren. Nu had ik al van iemand begrepen dat de instelpotmeters gevoelig waren en heb ik ze met contactpray behandeld.

Waardeloos dus, vanmiddag maar eens lekker nieuwe kopen.

Hij staat nu ongeveer 10 minuten te draaien, geeft eerst zo nu en dan nog een krimpje, maar het gaat steeds beter. Zonder ingangssignaal zit er nog wel een zachte maar wel hoorbare bromtoon in.

Ik heb ook nog een nieuwe printzekering nodig van 4A. Maar hopen dat ze zoiets ook te koop hebben.

Eerst maar eens nieuwe instelpotmeters insolderen en dan de zaak afregelen volgens de gegevens.

Wordt vervolgd.....

Hilbrand Boorsma


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

wissel effe de draden van je woofer om. ...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Ik heb alle instelpotmeters vernieuwd. Helaas zijn de waarden niet precies meer verkrijgbaar. 22k is tegenwoordig 25k en 47k wordt 50k enz.

Ik hoop dat het verschil te overbruggen is, vooral omdat het voor het instellen is.

Het viel mij op dat voor de 3885 (regeling laag) welke 10 kOhm zou moeten zijn een 22 kOhm gemonteerd was. Ik heb er toch maar een 10kOhm in gezet.
Na aanzetten geluid en even later rook. Vreemd vanmiddag met alleen de oude instelpotmeters een uur gedraaid zonder problemen. Het is weerstand 3839 die het warm krijgt.

Hij fikt er net niet uit, maar toch. Het roken stopt.. iemand heeft erg vette vingers gehad zeker.
Hoe kan dat nou ik heb toch.....

Sukkel.... 3839 zit aan 1 kan vast met een draad aan de afscherming. Ja hoor deze draad ligt los en raakt het koelelement van de eindtrap. Even meten, ja hoor hier staat gewoon de voedingsspanning op, vandaar dat 3839 het heet krijgt.

Voor deze reparatie heb ik nl. de hele eindversterker uit de kunststof behuizing losgehaald. Daarom kon ik het snoertje over het hoofd zien.

Ja hij speelt wel, even de ruststroom ingesteld van beide eindtrappen. Wanneer ik hem hard zet, valt de box uit, om direct daarna weer door te spelen. Ik heb nog geen idee wat de oorzaak hiervan is.

Eerst maar het laag en de mfb instellen. Wanneer ik aan de mfb regeling draai, neemt het laag goed af. Dat werkt dus wel waarschijnlijk. Niet te ver doordraaien, want dan gaat ie weer resoneren.

Nou ik kom langzaam verder, maar het is al erg leuk dat er weer 'leven' in zit. Of liever gezegd 'uit komt'.

Trouwens weet mijn pink precies waar R3839 zit. Hij voelt een beetje verbrand. (Mijn pink.)

Het brommen waar ik het vanmiddag eerder over had komt natuurlijk vanwege het feit dat het hele versterkerdeel open ligt. Er is geen afscherming en er staat een TL buis in de buurt tevens een monitor enz.

Ik maak me dus nog even geen zorgen om het brommen.

Herman mag ik jou vragen wat het idee is achter het omwisselen van de draden van de woofer? Ik ga er vanuit dat je niet de terugkoppeling bedoeld?

Vriendelijke groeten van iemand die bijna grote vakantie heeft.

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als de woofer plus en min omgedraaid zijn, werkt de mfb regeling avenrecht ! Dan gaat de woofer bijvoorbeeld verder naar binnen als het mfb element zegt dat hij te ver naar binnen gaat. Waarop het mfb element weer denkt dat de woofer nog meer gecorrigeerd moet worden etc. etc. Een hele hoop herrie heb je dan.
Ik heb een woofer gezien die daardoor een uitgefikte spreekspoel had, dus ...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Natuurlijk, het is in eerste instantie natuurlijk vreemd om dit te bedenken, maar je bent natuurlijk door ervaring wijs geworden.

Ik krijg de indruk dat er met deze F9638 ook al aardig wat afgesleuteld is. Er is hier en daar toch wel wat aangepast, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat degene die dat gedaan heeft er geen verstand van heeft.

Sommige onderdelen zijn niet meer origineel verkrijgbaar. Bijvoorbeeld de afvlak condensatoren. De originele Philipsen hebben 3 aansluitingen voor de nul. Deze worden gebruikt als verbinding tussen printbanen en zorgen er voor dat ze stevig op de print vast staan.

De ronde printzekering was nog leverbaar in 4A. Ik had alleen wel de laatste. Wat in de buurt kwam was dan 5A. Dat is nou net weer een twijfelgeval. Misschien is in dit geval juist minder wel beter omdat 4A er naar mijn idee alleen bij sluiting uitgaat.

Gisterenavond de boel geprobeerd af te regelen. Helaas wil dit nog niet goed lukken. De box is te gevoelig. Wanneer ik de lage tonen probeer af te regelen met een ingangsspanning van 10 mV 125 Hz, krijg ik al veel te veel spanning op de woofer.
Ik moet deze regelen naar 1400 mV maar krijg deze niet ver genoeg terug met R 3885.

Ik heb de ingangsgevoeligheid dus maar teruggezet en daarna afgeregeld.

Het MFB gedeelte werkt in ieder geval wel. Ik kan deze 1400 mV keurig terug krijgen op 330 mV met 3919.

Ik had al eerder geschreven dat er voor mijn gevoel erg veel laag in zat. Dat blijkt dus naar aanleiding van de meting wel te kloppen dus. Ik zal de condensatoren van de ingangen meer eens vervangen/controleren.

Toch wilde ik gisterenavond wel even genieten van het feit dat het weer werkte en heb de hele zaak weer ingebouwd.

Daarna aangezet en.... KLIK (*&%^$#@)

Nee he, precies hetzelfde als het begin, alleen nu geen knal uit de woofer.

Er waren dus meerdere redenen om slecht te slapen vannacht. Gulukkig sliep ik als een roos. (Maar een beetje gesnurkt volgens mijn vrouw.)

Tja, de hele boel maar weer uitelkaar gehaald. Ik denk in eerste instantie maar weer aan de eindtorren. Heb ze maar doorgemeten met een ohmmeter. Ik wist alleen niet zeker of ik deze (Darlinton) wel kan controleren op de bekende manier. Hee ik heb nog de oude torren liggen, wanneer ik verschil meet tussen een hele en een defecte, weet ik toch iets.

De oude BDT96A geeft inderdaad andere meetwaarden dan de nieuwe. Beide eindtorren lijken dus wel goed.

Dan maar het inschakelrelais overbruggen en een A-meter om te kijken of er te veel stroom loopt.

Hee er komt geluid uit, de stroom is zeer beperkt, da's weer een begin.

Het blijkt dat de middentoner geen geluid geeft. He hoe kan dat nou. Maar ff doormeten, dat zijn de gele en de groene draad. Ja hoor oneindige weerstand. Chips dat ziet er niet goed uit.

Ik sluit er maar een oude AD0211 op aan. Ja nu werkt de hele zaak weer.
Dan maar de middentoner er uit en ik verwacht daar dus oneindig op te meten. Niet dus, hij is gewoon goed.

Het blijkt dat bij de aansluitstekker de draden gebroken zijn. Eigenlijk gelukkig maar. Het bijzondere is dat wanneer de middentoner niet aangesloten is bij het inschakelen, alles direct weer uitgeschakeld wordt.
Haal je tijdens het spelen de middentoner los, dan blijft hij gewoon doorgaan.

Nou ja 't is maar ff dat je het weet.

Laat ik er nou maar even een foto van maken, zien jullie er ook nog wat van.

Groeten,
Hilbrand

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Hilbrand,

Een hoop werk/tijd/denken/zweten misschien, maar het komt vroeg of laat goed.


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Het aansluiten en monteren van het versterkerdeel komt nogal precies.

Ik ben de volgende problemen tegengekomen.

- De aansluitdraden van de speakers zijn gevoelig voor breuk.
- Van de eindtorren wil door de montage de soldering wel losgaan.

Ik overweeg dan ook om de speakers opnieuw te bedraden met soepel draad. Alleen zullen de schuifstekkers niet eenvoudig te verkijgen zijn. Misschien heeft iemand van jullie een goed idee?

Wanneer je het versterkerdeel in de box schuift, gebruikte ik ook de koelelementen om de versterker op te tillen en door te schuiven. Deze elementen zijn alleen maar met twee schroeven gemonteerd op een manier die niet erg stevig is.
Daardoor kwam er iets spanning (geen Volt) op de pootjes van de transistor te staan, waardoor de soldering slecht werd. Dit was de oorzaak van het uitvallen van de box bij groter vermogen.

Gelukkig kan de voet losgeschroefd worden en kon ik zonder verdere demontage met de soldeerbout aan de slag.

Ik luister momenteel naar 2 werkende f-9638'ers en merk dat deze toch wel heel veel in huis hebben. Voor een uitgebreider verslag zal ik ze eerst langduriger beluisteren, maar zo op voorhand komen de bandtweeters goed tot hun recht.

Ook de middentoner klinkt anders dan de AD0210/AD0211 serie. Het kenmerkende geluid van deze middentoner (door sommigen verafschuwd) is veel minder aanwezig. Er is een goede balans. Dat de boxen te weinig laag zouden produceren kan ik in mijn geval alleen maar ontkennen.

Sting knalt er op een heel positieve manier uit. (A Thousand Years)

Van de andere box wil ik de printregelaars nog vervangen en moeten de ruststroom; laag; MFB en mid/hoog nog in- afgeregeld worden.

Voordat ik dat doe ga ik ze eerst een tijdje beluisteren.

Oooh ja vandaag is mijn vakantie begonnen. Ik zal maar niet zeggen hoe lang ik vakantie heb. (Om jaloeziegevoelens te voorkomen.)

Groeten,

Hilbrand.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Hilbrand,

Ik kan maar 1 ding zeggen TOP. Welkom bij het gezelschap die de 9638 een warm hart toedragen. Het kost wat zweet en tranen maar daarna is het best genieten. Veel luisterplezier gewenst.

-dRe


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: