Meldingen
Alles wissen

MFB 532

24 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,034 Bekeken
 Kees
(@kees-2)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

WIE O WIE KAN MIJ HELPEN:

Ik ben met een aantal modificaties bezig van mijn geliefde 532 set en ik wil een aantal éxtra verbeteringen:

* mid/hoog scheidingsfilter verbeteren
* trafo vervangen voor beter type

Wie kan mij helpen met advies over onderdelen om het scheidingsfilter te verbeteren en de keuze van een méér audiofiele trafo?


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Kees,

Hmm die trafo tsja dan ga je al snel met woorden als Amplimo gooien, een trafo-fabrikant die in de buizenwereld hoog aangeschreven staat. Wellicht is het al een aardige " verbetering" om de trafo buiten de behuizing, dwz op de achterzijde te monteren? Als het tenminste interferentie is die je wilt proberen te vermijden....

Succes!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Trafo wisselen zal weinig uitmaken ben ik bang. De trafo's die philips toepaste waren juist geliefd om hun klank (ja, je kunt dat horen)!
Een grotere trafo met meer uitgangsvermogen zou hoorbaar moeten kunnen zijn maar dan kun je ook weer beter andere gelijkrichters toepassen. Met shottkey (schrijf ik dat goed?) diodes bijvoorbeeld. Die hebben een mooi hoogfrequentgedrag en dat komt je hoog echt wel ten goede.

En dan het filter. Persoonlijk zou ik niet aan de dimensionering ervan komen maar je bent vrij om het filter te vervangen voor betere componenten. Aangezien dat weer een heel apart verhaal is kun je je daarover beter laten informeren bij een goede luidsprekerzaak. Mijn gedachte is dat dat zeer zeker tot verbeterignen zal leiden. Vervang dan ook gelijk de hele bekabeling voor OFC draad of beter en verwijder de plug die de print met de kast verbind.

Maak het daarna af door goede interlinks te gebruiken tussen bron en MFB speaker. Vergeet ook de connectoren van de box en de bekabeling naar de print niet.

Kosten?

Dat bepaal je gelukkig helemaal zelf....


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Heb je de service bulletins gelezen van de 532? Kijk of die al in jouw exemplaren geimplementeerd zijn. Ze staan hier op de site.

Verder zou ik willen adviseren om een complete revisie te doen van je speakers. De 532's zijn oude beestjes die best een flinke beurt kunnen gebruiken.

- *alle* elco's rucksichtlos vervangen

- de koolweerstanden op kritische plaatsen (of alle, als je de tijd hebt) vervangen door metaalfilm's.

- alle connectoren vervangen of minstens schoonmaken / reseaten en contactweerstand controleren.

- Instellingen eindtrappen controleren. Koelpasta aanbrengen onder de eindtorren. Solderingen op printen nalopen. Soldeerverbindingen die veel thermische optaters krijgen, maken na verloop van tijd slecht contact.

- De interne bedrading laat m.i. ook te wensen over. Je hebt zo een groundloop of oscillatie te pakken. Er is bovendien slechte kwaliteit draad gebruik met zachte pvc isolatie. Advies: alles herbedraden met modern professioneel montagedraad. Vergeet die OFC kul (sorry Jan).

- Gedurende bovenstaande akties zul je de kartonnen print gaan haten. Het koper komt er af bladderen als je even met de bout bezig bent. Bah.

Mijn 532's zijn ondertussen in andere handen, maar ik heb er aan lopen denken om de hele eindtrap(pen) te vervangen door b.v. ILP modules. Dat is helemaal ingrijpend, het komt er op neer dat je de hele electronica behalve de voeding wegmikt en alles opnieuw van de grond af opbouwt.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Kees,

Wat is er mis met het scheidingsfilter?
Wat denk je te bereiken met de trafo te vervangen?

Het scheidingsfilter is zo afgestemd dat met de gebruikte luidsprekers een zo vlak mogelijke karakteristiek krijgt.
Alles wat je hieraan wijzigt zonder goede meetapparatuur kan de boel alleen maar slechter maken.

De trafo heeft ook niet zoveel zin. De stroom die gelevert moet worden is afhankelijk van de volumeregelaar. De travo levert genoeg stroom om de maximale veilige belasting van je luidsprekers te leveren. Een extra elco zou nog kunnen.

Ik zou er niet aan beginnen. Geniet er van zoals ze nu zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Misschien hoort dit in het zelfbouw forum thuis hoor maar:

Een overgedimensioneerde trafo heeft normaal wel degelijk zin. Hiermee maak je de inwendige weerstand van de voeding lager en die wodt weer vertaald maar een lagere uitgangsweerstand van de eindtrap (=dempingsfactor.)
Een extra elco helpt daar niet bij. Leegtrekken van die elco zal leiden tot instabiliteit aangezien deze daarna weer opgeladen moet worden.
Zinvolle discussie is ook nog het nut van gestabiliseerde voedingen voor eindtrappen.

Zoiets geldt ook voor de wisselfilters. Het kan zeker geen kwaad om de bestaande componenten te vervangen voor exemplaren die beter zijn (maar nog steeds met dezelfde waarde). Dimensionering veranderd niet maar kwaliteit neemt wel toe.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Als het goed is is de weerstand van de spoelen meegenomen in de berekening van het filter.
Als je er betere spoelen in zet gaat je hoog of middentoner gewoon harder klinken.
Kwestie van smaak maar heeft volgens mij niets te maken met een rechte karakteristiek.
In de spoel van mijn 541 zit een kern. Hierdoor wordt de zelfinductie hoger ofwel je hebt minder draad (verlies) nodig om om de zelfde zelfinductie te krijgen.
Kortom ze zijn zo "slecht" nog niet, er is hier over nagedacht en als je niet zeker weet waar je mee bezig bent en of het wat oplevert lijkt het mij het handigst en goedkoopst om het te laten zitten hoe het zit.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Ik sluit me aan bij het verhaal van Jan.
Philips gebruikte bijna altijd trafo's die te krap bemeten waren. Ook bij alle MFB boxen.
Bij vol vermogen "knipperen" de lampjes van de 532 (of LEDjes in andere types) vrolijk mee.
De voedingsspanning zakt dus in, wat een enorme vervorming oplevert.
Deze spanning hoort ook bij het volledige vermogen stabiel te blijven.
In de componenten van scheidingsfilters bestaan zeker kwaliteitsverschillen.
Niet alleen de impedantie (wisselstroom weerstand) en zelfinductie zijn bij de spoelen van belang. Ook condensatoren zijn er in veel beter kwaliteiten als toegepast.
Maar..... heeft het aanpassen van de filters door betere componenten zin? Ik denk van niet. Dit gezien het algehele ontwerp van de versterkers.
Zo geweldig zijn deze niet. Ik durf het geen Hi-End te noemen. Pas bij de 58x serie werden de ontwerpen beter.
Mijn advies: Voedingstrafo vervangen heeft zeker zin, zeker als je op grotere vermogens draait en de cross-over filters alleen aanpassen als je de klank niet mooi vind. Weliswaar kan je een vlakke weergavekarateristiek op meerdere manieren bereiken, maar ik denk dat de ontwerpers deze aardig op de toegepaste luidsprekers hebben afgestemd. Je kunt dat bijvoorbeeld zien bij de 544, waar ze tijdens productie de tweeter hebben vervangen door een ander type. Op hetzelfde moment zijn de condensatoren van waarde veranderd.

Groeten,

Rob T.


   
BeantwoordenCiteren
 Kees
(@kees-2)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Hallo Allemaal,

Bedankt voor al jullie adviezen en ideetjes. Er zitten een aantal bruikbare en goede tips bij. Één ervan zal ik zeker toepassen en dat is de voedingstrafo vervangen voor een beter exemplaar met méér vermogen.

Overigens, er staat ergens een opmerking dat deze speakers niet High-end zijn?! De vraag is natuurlijk wát High-end dan is (en wie heeft daar de richtlijnen voor gemaakt) maar ik weet wel dat op dit moment mijn installatie met menig High-end kan meten!
Ik draai met een Meridian 501 voorversterker, 2x MFB 532 met interne zilver bekabeling - vergulde cinch connectors en VM silver interlnks tussen voorversterker en MFB's en een Meridian 506/24 cdspeler. Ik heb nog stééds géén reden gevonden in mijn opstelling om de MFB's te vervangen! Ik zal érg mijn best moeten doen om waardige opvolgers te vinden en daar vervolgens érg véél geld voor moeten betalen als ik in de buurt wil komen (óf beter wil!) van de kwaliteit van mijn MFB's!!

Jullie merken.....ik ben een fanatiek liefhebber van mijn boxen!

Kees


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Kees,

High End heb ik altijd een wazig groepje mensen gevonden (sorry voor degenen die zich nu persoonlijk aangesproken voelen). Ik heb een tijdje meegedraaid in de usenet group nl.audio.high-end ofzoiets, en daar gebeurde moet ik zeggen niet veel nuttigs. Mijn mening is dan ook dat de High-Endicus zich niet zozeer bezig houdt met het luisteren naar muziek, maar eerder het meten eraan. Hoeveel dB ruis produceert mijn eindversterker? Is mijn frequentieresponse wel zo vlak mogelijk? Deze mensen gaan zelfs zo ver dat ze beweren dat het "andersom" aansluiten van een luidspreker kabel ingrijpende invloed op het geluidssignaal heeft. Dan zouden de electronen in de kabel, die in een bepaalde richting liggen, tegen de haren in gestreken worden.
In hoeverre dit allemaal nuttig is, is een discussie (forum) opzich waard, mijn mening is vrij eenvoudig: als je het lekker vindt klinken, waarom moet je je dan meten met anderen? Ik bedoel: er is niks mis met ideeën opdoen, in tegendeel! Als ik geen ideeën had opgedaan bij mijn vader dan had ik nooit een stel MFB gekocht en was ook deze site er niet gekomen. Maar ik denk dat je op een gegeven moment ook moet kunnen zeggen: Zo, nu klinkt het lekker. Uiteindelijk gaat het bij een HiFi liefhebber om de muziek als eindresultaat. Bij een High-Endicus maakt die muziek in de praktijk niet veel uit, als de berekeningen, statistieken en metingen maar allemaal correct zijn. Snap je wat ik bedoel?
Enige wat ik je wel uit eigen ervaring wil meegeven: Beluister op die mooie set van je (want dat is het) ook eens andere MFB's, als je daar plezier aan beleven zou. Ik heb zelf ervaring met de 532 en de 544, en ik mag zeggen dat ik de 544 beter vind klinken dan de 532. Misschien is dat logisch doordat er andere luidspreker units zijn gebruikt voor zowel bas als mid. De tweeter van de eerste generatie 544 is dezelfde als in de 532 maar later is deze gewijzigd ( "kattenoog" ). Wellicht heeft dit ook een verbetering met zich meegebracht.
Ik wil hiermee zeggen dat je misschien met het verbeteren van het "innerlijk" van de 532 niet veel bereikt, als je de gebruikte luidsprekers onveranderd laat. Misschien klinken die al - op hun manier - optimaal.

Verder wens ik je toch veel plezier met alle experimenten, en laat vooral horen hoe eea zich ontwikkelt!

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Kees,

Ik heb met zeer grote interesse je laatste posting gelezen. Zelf zit ik nogal eens in tweestrijd. Enerzijds hou ik (als ex "zaalafmixer") het meest van een geluid wat over je heen dondert. Lekker veel sublaag en gaan met die handel. Pure emotie dus.
Aan de andere kant ben ik dan ook wel weer zo dat als ik iets moois opzet het ook mooi moet klinken. Daarmee bedoel ik dan vooral op fasereinheid en het kunnen plaatsen van instumenten in de ruimte. Dat is het enige wat ik nogal eens mis aan mijn MBF's. De klank is perfect maar de plaatsing mis ik.

Welnu, als ik jouw laatste verhaal zo hoor heb jij eea goed voor elkaar en ik vraag mij dan ook vooral af of de plaatsing dan ook zo goed is als we bij een high-end setje kunnen verwachten.


   
BeantwoordenCiteren
 Kees
(@kees-2)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Hallo,

De MFB 544 wil ik nog eens een keer proberen maar goede exemplaren MFB's zijn moeilijk te vinden en de laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met optimalisatie van het geheel, aansluiting en afregelen van mijn draaitafel en plaatsing van de speakers.
Met deze laatste opmerking kom ik bij het verhaal van Jan Scherps: plaatsing. Juist de plaatsing is de laatste tijd érg belangrijk voor me geworden. Met een aantal muziekstukken die érg kritisch zijn (en die een onjuiste plaatsing direct laten horen) controleer ik bij iedere wijziging in mijn set of de ruimtelijkheid nog steeds juist is. Dit is een tijdrovend klusje want (bijna) iedere wijziging is reden om je luidsprekers te veplaatsen, al is het maar 5 cm naar voren, opzij naar achteren etc.

De écht donderende/dreunende bas (donderend is m.i. het vervormingsdeel) heb ik al weer een tijdje geleden losgelaten. Door het correct plaatsen neemt dat donderen af en krijg je meer "ruimte" tussen tussen laag, midden en hoog. Dit is precies wat je nodig hebt voor een ruimtelijke en klankmatig mooiere (voor mij tenminste) weergave! Omdat je het donderen kwijt bent (dat donderen kost véél energie van de voeding en dat is vervelend) is er óók meer energie over voor de hoge tonen. Er ontstaat een sprankelend hoog waardoor de ruimtelijkheid nóg meer versterkt wordt.
Een gróót deel van die vervorming en daarmee "overbelasting" van de voeding is overigens te wijten aan rommel in het lichtnet. Op één of ándere manier zijn MFB's daar érg gevoelig voor. Dat probleem heb ik opgelost door met afgeschermde netkabels te werken en te zorgen voor een aparte lichtnetgroep van mijn installatie. Het resultaat van deze handelingen is verbazingwekkend groot!
In mijn huidige opstelling is het een feest om te luisteren naar artiest Roger Waters - Amused to Death - , een cd die opgenomen is in een soort 3D-sound. Het is alsof je naar een pro-logic installatie zit te luisteren.......de muziek zit rondom je in de ruimte en tevergeefs ga je op zoek naar de "achter luidsprekers"!

Conclusie: zorg dat je luidsprekers correct opgesteld staan en zéker niét vlakbij de muur. Experimenteer met die afstand en met het verdraaien van de speakers naar de luisterplaats. Zet de luidsprekers op een paar goede, zware, resonantievrije stands (oorhoogte = hogetonen). Zorg ervoor dat de luidsprekers "ontkoppelt" zijn van de ondergrond en zet ze bijvoorbeeld op "superspikes" (ik gebruik deze en het resultaat is fantastisch!).

Het allerbelangrijkste.....vergeet die "vette" en "overdreven" bas (heeft mij óók véél moeite gekost!) en zoek naar een gehoormatig correcte (correct is persoonlijk!) verdeling van klanken. Het luisteren naar een strakke en vervormingsvrije bas is fijner dan het luisteren naar vet gedreun!

Hartelijke groeten,

Kees


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Is duidelijk Kees.

Als je overigens last hebt van netvervuiling kan het ook helpen om de geluikrichters van de speakers te vervangen door shottkey diodes. Die zijn veel sneller en hebben een veel kleine HF rimpel. Gevolg is een veel opener hoog.
Probeer maar eens.

Jan


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Plaatsing is natuurlijk ontzettend belangrijk. Je kan peperdure luidsprekers hebben, en het geluid toch verknallen door verkeerde plaatsing.

Heb nooit van dreunende, overdreven lage tonen gehouden.
Is het niet daarom dat we voor MFB-luidsprekers hebben gekozen?

Van die 'netvervuiling', 'zilverbekabeling', enz. geloof ik niet veel...
Typisch high-end-gezaag.

Spikes zijn inderdaad aan te raden.


   
BeantwoordenCiteren
 Kees
(@kees-2)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Jammer dat iemand niéts geloofd van netvervuiling en/of het gebruik van zilverkabel (óf een ándere beter kabel)! Zou het kunnen zijn dat diegene het verschil nog nooit heeft gehoord?
Het verschil is riant aanwezig en de toename in pure dynamiek en frequentiebereik (dus niéts high-end gezaag ó.i.d maar púúr toename van weergegeven informatie) is domweg érg groot!


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: