Meldingen
Alles wissen

MFB 545 met een woofer probje

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
886 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Beste MFB Freaks,

Ik heb een setje MFB 545,
Maar sinds kort is bij eentje een vreemd geluid te horen.
Het geluid is het beste te omschrijven als een knetterend geluid maar dan vrij laag in frequentie.

Je ziet de woofer dan ook heel snel heen en weer gaan het gebeurt meestal direct bij het aanzetten en daarna met muziek met een beetje laag erin.

Ook als je de woofer naar voren beweegt begint deze met een de zelfde actie.

de woofer wordt echt tot zijn max naar voren gedrukt.
En begint dan snel heen en weer te klapperen.

Ik heb zelf het idee dat het MFB gedeelte daar toch de schuld aan heeft.
Maar waar moet ik beginnen met zoeken?

Ik heb een beetje basis kennis van electronica maar dan houdt het ook echt op.


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

We kunnen je eventueel helpen als je langskomt bij ons servicepunt in Krimpen a/d ijssel. Eventueel ophalen is ook mogelijk. Waar kom je precies vandaan?

groeten,

André

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Nou uit het plaatsje Hoogeveen in Drenthe.

Bepaald niet ideaal gelegen voor dat soort uitstapjes.

Ik heb ook voor een locale Bioscoop eigenaar een paar 545's onder handen genomen.

Eentje is van een stelling gevallen en via een gokkast op de grond beland.
Op zich valt de schade mee een printje gebroken en de magneet van de woofer is verschoven waardoor die geheel vast zit.

De woofermagneet is ondertussen al weer bijna klaar voor montage.
De spoel van de woofer is netjes opnieuw gelakt en zou zo weer een tijdje kunnen spelen.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Mweert,

Mag ik je even een tip aanbieden voor het centreren van de woofermagneet. Ik heb zelf dit probleem ook gehad, echter hier was het gewoon pure nieuwsgierigheid die mij de 545 woofer uit elkaar deed schroeven. Vervolgens blijkt het centreren van de magneet een echte straf. Na een tip van mijn stagementor heeft de volgende procedure het centreren aanzienlijk vergemakkelijkt:

Draai de schroeven van de magneet zo los dat de magneet heen en weer kan bewegen en leg de woofer met de conus naar beneden neer. Sluit de woofer via een versterker aan op een toonfiets, en genereer een zuivere sinus van minder dan 20 Hz. Wij zaten ergens tussen de 10 en de 15 Hz, je zag de conus duidelijk heen en weer gaan en je kunt de frequentie bijna handmatig tellen.
Door het magnetische veld dat nu ontstaat zal de magneet zich ten opzichte van de spreekspoel exact centreren. Rammel gerust wat met de woofer, want de magneet is te zwaar om uit zichzelf te verplaatsen.
Draai de schroeven van de magneet weer vast en draai de woofer om. Signaal van de toonfiets er vanaf halen. Nu kun je met de hand controleren of de spoel nergens vastloopt in de spoelschacht.

Succes en als er vragen zijn hoor ik dat graag!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bedankt voor de tip.

Maar al mijn moeite werdt niet beloond
het was echt onmogelijk om de magneet er weer gecentreerd op te krijgen.
Die magneet is gewoon te krachtig en het binnenste schoot steeds weer naar de buitenkant.
Waardoor de spoel wederom vast komt te zitten.

Uit eindelijk jou tip geprobeerd maar na 5 pogingen zat ie nog steeds zo vast als een huis.

En waarschijnlijk heb ik het vermogen op de 6de keer te ver op gedraaid want de spoel is nu door gebrand.

Helaas die kast is reddeloos verloren.

Maarja nu heb ik nog steeds geen oplossing voor die andere kast.


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Ik vond dit ook niet een van de slimste manieren om een speaker te repareren.
WAAROM ga je een signaal op een speaker zetten die waarvan de magneet verschoven is.
Grootste lariekoek om dit als advies te geven.
Zorg eerste dat de magneet in orde is.
Desnoods haal je de speaker uit elkaar.
En zorg je dat de spoel heel eruit komt.
Er zijn wel betere manieren dan een signaal op een vastgelopen spoel te zetten.
Zonde van de speaker.
Wim 8*587-8*544


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Wim,

Excuses voor de ontstane onduidelijkheid, ik had er even niet meer aan gedacht dat de magneet van de AD12100 ook nog eens uit losse delen bestaat.... Ik was bezig met het uitlijnen van de magneet op de korf! Vreselijke fout die ik hier maakte.....
Ik had mijn magneet naar iemand toegebracht die hem op de één of andere manier wel goed heeft uitgelijnd, en ook maar meteen geplakt heeft.....

Voel mij nu schuldig...... mocht ik ooit eens enkele AD12100/MFB4's tegenkomen, dan zal ik aan je denken......

Verder kun je - bij wijze van noodoplossing - ook een AD12100/W4 nemen, en het MFB element overzetten..... die vind je namelijk wat regelmatiger dan een /MFB4 uitvoering....

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Thomas.
Een magneet is uit te lijnen door op de draaibank een koker te draaien die aan de onderkant schuin is afgedraaid en wel op de inwendige maat van de magneet.
Als de koker is geplaatst kun je voor nood een bout tappen in het midden van de kern door de aschter kant van de speaker.
Ik heb op die manier met succes speakers kunnen redden.
Het lijmen lukt alleen als je de kern eruit kunt krijgen.
Soms kan een kunstgreep de enige manier zijn om de speaker te redden.
Ik ben voorstander van de speaker totaal demonteren en alles rustig op een goede manier weer in elkaar zetten.
Door middel van de koker kun je de kern vastlijmen en uit laten harden.
VR GR Wim 8*587-8*544


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Och ik neem het niemand kwalijk.

Heb gewoon even pech gehad met het in elkaar zetten.

De truk van het lijmen heb ik ook geprobeerd maar na 2 dagen was blijkbaar de lijm nog niet volledig uitgehard en schoof de kern net zo hard weer na het midden.

Het is ook wel een redelijk sterke magneet
Daarnaast bestaat ie uit errug veel losse delen die knap lastig te monteren zijn en zelf al heb je de magneet perfect uitgelijnd het kan zijn dat de speaker niet exact in het midden is gelijmd. Dan loopt ie nog steeds aan en dat ga je niet meer oplossen denk ik.

Dus daarna maar geprobeer met een signaal.
Eerst rustig maar na zoveel keer was ik het ook even zat en draaide ik even te hard.
Nou ja kan gebeuren, ondanks dat het echt zonde is ik had hem graag weer spelende gehad.

Er zijn vast geen recone sets bekend ?

Voordeel is wel dat ik nu wat reserve onderdelen heb.

Altijd positief blijven.


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 183
 

heb al eens een visje uitgeworpen om die bioscoopeigenaar van zijn collectie af te helpen..

ik kom daar regelmatig

vrgr

Freddy

ook uit HOOGEVEEN


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Zal je niet gauw lukken ben ik bang.

Hij is nogal verzot op die kasten.
En heeft ondertussen een aardige collectie staan.

Maar ja ondertussen heb ik de versterker vervangen voor een model waarvan ik zeker weet dat ie goed was.

Nu heeft ie nog steeds het zelfde probleem.

Ik denk persoonlijk dat het aan de sensor in de speaker ligt,
maar kan ik dat vanf de buitenkant meten of moet ik op de gok maar de conus open snijden en de sensor vervangen voor die uit de ondertussen dode woofer?


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Nu ben ik er ook van overtuigd dat het niet aan de sensor ligt.

Maar wat kan het nu nog zijn.

De eindtrap inclusief MFB is vervangen door eentje waarvan ik zeker weet dat het werkt.

Maar nog steeds het klapperen als de MFB draadjes verbonden zijn.

Ik weet het even niet meer?

Als de sensor niet is aangesloten gaat het wel helemaal goed!


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Zelf heb ik een keer een 541 gehad met rotte fet op de opnemen.
En een keer bleek een draadje NET boven de opnemen los. Als de woofer dan ging ewegen maakte hij soms wel/soms niet kontakt.
Gaf ook best gekke effecten.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Mweert,

je schreef dat je denkt dat het niet aan de sensor ligt, ik denk dat dit juist wel het geval is, zie oo kJan zijn opmerking over de FET.....

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

maar ik heb natuurlijk wel de opnemer vervangen door die van de ondertussen overleden woofer.

Dan zou het wel toevalig zijn dat de opnemen kapot is.
Maar ik zal het even nakijken.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: