Meldingen
Alles wissen

2x AH 468 in huis! Wat nu?

30 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,257 Bekeken
(@juice3)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 48
Topic starter  

Ik heb 10 jaar geleden van mijn Pa 2x de AH-468 gekregen en heb deze aan mijn versterker gehangen in mijn studentenkamertje. Vond het geluid altijd erg fijn.

Nu ben ik onlangs bij Denon & Marantz Pro Sound solutions geweest in Dendermonde, Belgie. Ik moest hier zijn voor mijn werk. Dit is een voormalige Philips fabriek voor luisprekers. Op de heenweg daarna toe had ik het met een collega over mijn boxen en weer thuis gekomen was ik toch eens nieuwsgierig geworden wat het nou eigenlijk voor boxen waren. Ik dus op de achterkant gekeken en zag het type nummer staan en made in Belgium. Vervolgens gegoogled en hier terecht gekomen. Nu vraag ik me af zijn mijn boxen toevallig daar in Dendermonde gemaakt? En zijn dit een beetje aardige boxen? Ze klinken goed en hebben aardig wat vermogen πŸ˜‰

Verder heb ik de kappen op de voorkant nooit los durven halen maar las ik in de Folder op deze website dat ze wel degelijk los kunnen. Nu ben ik net zo technisch als een appel dus heb ik het tot nu toe nog niet gedaan. Wel erger ik me al jaren aan de zeer dunne slecht uitziende prut kabeltjes waarmee de boxen aan de versterker hangen. Ik wil ze toch eens op gaan knappen.

Wat zouden jullie mij adviseren om te doen? ❓


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Ik vind het ook heel behoorlijke luidsprekers, kan er goed naar luisteren.
en nu kan ik ook mooi weer even mijn plaatjes laten zien πŸ˜‰

Als je het snoer wil vervangen zal toch het frontdoek losgemaakt moeten worden
je kan dat doen door bv de achterkant van een lepel o.i.d. tussen het doek en de grijze rand te steken en voorzichtig de lepel als hefboom te gebruiken. je kan hier zien waar ongeveer de knoppen zitten waarmee het doekframe vastgeklikt zit.
Als je bv de twee aan de bovenkant los hebt trek dan niet verder want dan loop je de kans dat je de onderste knoppen gaat breken. gebruik hier even een vinger of weer de lepel om ook deze los te klikken.

als je nu voorzichtig de onderste woofer losschroeft, (met één hand bij de schroef tegen het uitschieten) kom je bij het volgende plaatje

hier zie je het filter met de befaamde lampen zitten

deze kan je losschroeven en het oude luidsprekersnoer lossolderen.

Als je het nieuwe luidsprekersnoer aangebracht hebt is het nog wel even van belang dat beide boxen hetzelfde doen, ofwel je moet + en - bepalen.
Je kan bv met een 1,5V batterijtje bepalen of de woofers naar buiten of naar binnen bewegen als je batterijtje aansluit.
Als je de draad die je op de plus van de batterij aansluit als + markeert als de woofer naar buiten komt, moet je dat voor de andere box precies zo doen.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Dat zijn weer mooie foto's Remi! πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Wat ik me weleens afgevraagd heb, zou het zin hebben om de oude bipolaire elco's van deze boxen te vervangen voor condensatoren?


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

Ik denk dat als je het hele filter vernieuwd met audyncaps ipv van de huidige elco's en intertechnik spoelen icm met betere bedrading, het verschil wel hoorbaar zal zijn. eventueel de ddemping nog vervangen, dat wil nog wel een verpulvert zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@juice3)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 48
Topic starter  

Remi,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dat waardeer ik heel erg. Ik snap nu ook waarom ik de voorkant nooit loskreeg. Ik probeerde altijd achter de grijze rand te wrikken πŸ™„

Zal het dadelijk nog eens gaan proberen!

Ik houd jullie op de hoogte.

Bart


   
BeantwoordenCiteren
(@juice3)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 48
Topic starter  

net de kappen los gehad, alle speakers zijn nog heel!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ goed zo!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Joop wrote:

Dat zijn weer mooie foto's Remi! πŸ˜€

thx Joop, ze zijn inmiddels al weer een beetje uit de oude doos, maar het blijft leuk πŸ˜‰

heb de foamranden voor de F9819 en FB565 (en DSS940) ook binnen 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@juice3)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 48
Topic starter  

aangezien jullie allemaal wat meer verstand er van hebben als ik, zou ik graag advies willen hebben over de nieuwe luidspreker kabels.

Mijn versterker is de Sony STR DB930 en de luidsprekers dus de AH468 :lol:. Nou zoek ik kabels zonder connectoren.

1) Welke dikte raden jullie aan?

2) Zit er veel verschil tussen alle merken?

3) Waar kan ik deze het beste kopen?

Wederom alvast bedankt voor de antwoorden!


   
BeantwoordenCiteren
(@juice3)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 48
Topic starter  

niemand aanwezig die hier wat verstand van heeft en mij wat tips kan geven?

Ik zat me eigenlijk net te bedenken dat het wel grappig zou zijn om een set 462's als rear speakers aan te sluiten. Op weg naar een Surround set met speakers uit de jaren 70!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

een tweelingsnoer van 1,5mm2 of zoiets van de bouwmarkt doet het ook al heel aardig.


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

misschien kan je er gelijk aansluitplaatjes infrezen. kan je de speakers makkelijk verplaatsen zonder heel de tijd alle draden los te maken


   
BeantwoordenCiteren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 66
 

Als ze niet langer dan 5 meter zijn is 2x1,5mm2 voldoende.
Als ze langer zijn zou ik 2x2,5mm2 nemen.


   
BeantwoordenCiteren
(@chris90)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 31
 

Welke types hebben allemaal zo'n lampen filter?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: