Meldingen
Alles wissen

Gerefoamde FB821

19 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,426 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Nou ik had laatst dus een setje FB821's via marktplaats op de kop getiks. Omdat ik wist dat deze nog helemaal origineel waren (nog nooit onderhouden) wist ik dat er binnen de kortste keren nieuwe foamranden op moesten.

Nou zat ik lang te twijfelen om het nou uit te besteden of het zelf te doen, ik heb voor het laatste gekozen. Omdat er misschien wel bezoekers benieuwd zijn naar het resultaat heb ik besloten wat foto's te maken en deze te posten.

Het refoamen is naar mijn idee zeer goed gelukt. Ik heb tijdens het centreren steeds wat testsignalen (30 ~ 80 hz sweep) gebruik om te zorgen dat de woofer niet aanlopen. Het lastigste karwei was de middentoner, deze kan niet met wasknijpers worden vastgezet en vergt daaorm wat meer gevoel.

Ik vond het echt heel leuk om te doen en het was heel goed te doen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen en niet de boel snel willen afraffelen. Omdat audio een hobby van me is, had ik niet veel moeite om het gedult op te brengen πŸ˜‰

hier de foto's:

totaalplaatje:

woofers:

Hoe ben ik te werk gegaan:

stap 1: het verwijderen van de oude foamrand van de conus
Dit is, wanneer de foamrand aan de achterkant nog redelijk flexibel is vrij makkelijk. Je pakt een stanleymesje en snijd aan de achterkant van boven naar beneden (vanaf de foamrand) een sneetje in de oude foamrand, kijk hierbij uit dat je niet te diep gaat en de conus beschadigt. Nu kun je met een pincet bij het sneetje de foamrand een beetje optillen totdat je er met je vingers bij kunt, nu kun je gemakkelijk (voorzichtig) de foamrand onder de conus vandaantrekken. Het voordeel van deze methode is dat er vrijwel geen lijmresten overblijven.

stap 2: het verwijderen van lijmresten op het ijzeren frame
Dit kun je het beste doen met een beetje Aceton of verdunning. zorg er wel voor dat je niets op de woofer morst!! poets alle lijmresten weg.

stap 3: het plakken van de foamrand
Voordat je te werk gaat probeer de rand eerst droog om de woofer te krijgen, zo krijg je een beetje handigheid in het plaatsen. Plaats hem het liefst achter de conus omdat je zo het origineel van philips benaderd. Smeer de nieuwe foamrand in met de lijm. En plaats hem vervolgens achter de woofer. Zorg dat de rand netjes om de woofer heenzit. Smeer wat plaksel achter de conus op de naad van de foamrand en de woofer, zo weet je zeker dat er geen lucht tussendoor blaast. Smeer ook een klein beetje voorzichtig aan de bovenkant van de woofer tussen de naad van de woofer en de foamrand. (de lijm word doorzichtig als het is opgedroogd dus maak je maar geen zorgen om witte overblijfselen) Maak er alleen geen kliederboel van op de foamranden, hier kunnen ze hard van worden en gaan ze sneller kapot!

Stap 4: het centreren
Deze stap verdient veel aandacht, zorg er voor dat je uitgerust en zonder stress te werk gaat. Het best kun je dit nalezen in de manual van audiofriends, die legt dit erg goed uit.

Stap 5: het terugplaatsen van de rubberen sierringen
Wanneer het centreren klaar is en daarmee de woofers terug in het kabinet geplaats kunnen worden kun je de sierringen weer terugplaatsen. Deze zullen er vrijwel zeker direct weer afvallen, de lijm is uitgewerkt tussen de sierring en het houten kabinet. De lijm is waarschijnlijk verstaft tussen de sierringen, haal deze weg. Het beste kun je nu een soort kit of flexibele lijm gebruiken om de sierranden weer vast te krijgen (ik gebruikte zwarte multisil kit).

Nou, dat was het dan, als je alles goed gedaan hebt heb je een setje mooie gerefoamde speakers!


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Keurig! πŸ˜€

Ik wou dat ik dat kon... De laatste tijd lijkt het er wel op alsof me niks meer lukt. Veel te veel stress... πŸ‘Ώ

Ik weet nog in die tijd toen de FB's op de markt waren dat ik heel erg getwijfeld heb tussen een speaker van Philips en andere merken. Ik heb me destijds iets laten aansmeren bij de MediaMarkt, een setje speakers van het Duitse merk HECO, wat een waardeloze troep zeg! Ik kon iedere 2 maanden rennen voor Γ³f nieuwe tweeters Γ³f nieuwe woofers omdat ze om de haverklap doorbrandden. En ja uiteraard lag het aan mijn SLECHTE Philips FA890 versterker. Wat een negativiteit allemaal rondom Philips toendertijd. Vandaag de dag weet ik inmiddels beter want dat oude oer-Hollandse spul overleeft al die andere merken... Jammer dat de kwaliteit van Philips thans zo achteruit gegaan is. Afgezien van spaarlampen en een CoolSkin koop ik niks meer van het merk.

P.S.: mag ik vragen welke versterker/receiver je gebruikt?

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
 

duidelijk omschreven en het ziet er voortreffelijk uit.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Annihilism wrote:

Nou ik had laatst dus een setje FB821's via marktplaats op de kop getiks. Omdat ik wist dat deze nog helemaal origineel waren (nog nooit onderhouden) wist ik dat er binnen de kortste keren nieuwe foamranden op moesten.

Nou zat ik lang te twijfelen om het nou uit te besteden of het zelf te doen, ik heb voor het laatste gekozen. Omdat er misschien wel bezoekers benieuwd zijn naar het resultaat heb ik besloten wat foto's te maken en deze te posten.

Het refoamen is naar mijn idee zeer goed gelukt. Ik heb tijdens het centreren steeds wat testsignalen (30 ~ 80 hz sweep) gebruik om te zorgen dat de woofer niet aanlopen. Het lastigste karwei was de middentoner, deze kan niet met wasknijpers worden vastgezet en vergt daaorm wat meer gevoel.

Ik vond het echt heel leuk om te doen en het was heel goed te doen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen en niet de boel snel willen afraffelen. Omdat audio een hobby van me is, had ik niet veel moeite om het gedult op te brengen πŸ˜‰

hier de foto's:

totaalplaatje:

woofers:

Hoe ben ik te werk gegaan:

stap 1: het verwijderen van de oude foamrand van de conus
Dit is, wanneer de foamrand aan de achterkant nog redelijk flexibel is vrij makkelijk. Je pakt een stanleymesje en snijd aan de achterkant van boven naar beneden (vanaf de foamrand) een sneetje in de oude foamrand, kijk hierbij uit dat je niet te diep gaat en de conus beschadigt. Nu kun je met een pincet bij het sneetje de foamrand een beetje optillen totdat je er met je vingers bij kunt, nu kun je gemakkelijk (voorzichtig) de foamrand onder de conus vandaantrekken. Het voordeel van deze methode is dat er vrijwel geen lijmresten overblijven.

stap 2: het verwijderen van lijmresten op het ijzeren frame
Dit kun je het beste doen met een beetje Aceton of verdunning. zorg er wel voor dat je niets op de woofer morst!! poets alle lijmresten weg.

stap 3: het plakken van de foamrand
Voordat je te werk gaat probeer de rand eerst droog om de woofer te krijgen, zo krijg je een beetje handigheid in het plaatsen. Plaats hem het liefst achter de conus omdat je zo het origineel van philips benaderd. Smeer de nieuwe foamrand in met de lijm. En plaats hem vervolgens achter de woofer. Zorg dat de rand netjes om de woofer heenzit. Smeer wat plaksel achter de conus op de naad van de foamrand en de woofer, zo weet je zeker dat er geen lucht tussendoor blaast. Smeer ook een klein beetje voorzichtig aan de bovenkant van de woofer tussen de naad van de woofer en de foamrand. (de lijm word doorzichtig als het is opgedroogd dus maak je maar geen zorgen om witte overblijfselen) Maak er alleen geen kliederboel van op de foamranden, hier kunnen ze hard van worden en gaan ze sneller kapot!

Stap 4: het centreren
Deze stap verdient veel aandacht, zorg er voor dat je uitgerust en zonder stress te werk gaat. Het best kun je dit nalezen in de manual van audiofriends, die legt dit erg goed uit.

Stap 5: het terugplaatsen van de rubberen sierringen
Wanneer het centreren klaar is en daarmee de woofers terug in het kabinet geplaats kunnen worden kun je de sierringen weer terugplaatsen. Deze zullen er vrijwel zeker direct weer afvallen, de lijm is uitgewerkt tussen de sierring en het houten kabinet. De lijm is waarschijnlijk verstaft tussen de sierringen, haal deze weg. Het beste kun je nu een soort kit of flexibele lijm gebruiken om de sierranden weer vast te krijgen (ik gebruikte zwarte multisil kit).

Nou, dat was het dan, als je alles goed gedaan hebt heb je een setje mooie gerefoamde speakers!

Hartstikke mooi geworden!!! πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€
ziet er prachtig uit, de boxen zelf zijn ook om door een ringetje te halen!

waar had jij de randen ook weer vandaan? ik moet ook nog steeds de randjes doen van diverse boxen.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Keurig! πŸ˜€

Ik wou dat ik dat kon... De laatste tijd lijkt het er wel op alsof me niks meer lukt. Veel te veel stress... πŸ‘Ώ

Ik weet nog in die tijd toen de FB's op de markt waren dat ik heel erg getwijfeld heb tussen een speaker van Philips en andere merken. Ik heb me destijds iets laten aansmeren bij de MediaMarkt, een setje speakers van het Duitse merk HECO, wat een waardeloze troep zeg! Ik kon iedere 2 maanden rennen voor Γ³f nieuwe tweeters Γ³f nieuwe woofers omdat ze om de haverklap doorbrandden. En ja uiteraard lag het aan mijn SLECHTE Philips FA890 versterker. Wat een negativiteit allemaal rondom Philips toendertijd. Vandaag de dag weet ik inmiddels beter want dat oude oer-Hollandse spul overleeft al die andere merken... Jammer dat de kwaliteit van Philips thans zo achteruit gegaan is. Afgezien van spaarlampen en een CoolSkin koop ik niks meer van het merk.

P.S.: mag ik vragen welke versterker/receiver je gebruikt?

Groetjes. πŸ˜‰

Ik gebruik als hoofdversterker een Yamaha C2 voorversterker i.c.m. een Yamaha M40 eindversterker. Heb ook een een reciever (Philips FR 931) die ik meer voor test gebruik.

Ben nog steeds op zoek naar een mooi 800 serie versterkertje (DFA888 of FA890 (FA960 neigt meer naar de 800 serie)).

Ik denk dat ik als hoofdluidsprekers nog een keer een setje FB 825's of 860's ga zoeken : 😈 Das echt een mooi setje (goede vriend van me heeft ze ook).

Maja er staat wel meer op mijn verlanglijstje :P. Moet wel zorgen dat ik niet met een extreme verzameling kom te zitten straks :P.

Heb het eigenlijk het meest op 2 merken: Yamaha en Philips.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

De randen heb ik trouwens bij Audiofriends weg ( http://www.audiofriends.nl/foamranden/). Is gewoon even een kwestie van goed zoeken naar de goede rand.

De doorslaggevende reden voor mij om het zelf te doen was dat veel bedrijven de neiging hebben de foamranden niet zoals het origineel terug te plaatsen maar op de woofer ipv erachter. Wil het liefst alles houden zoals het was :P.

Maja ik denk dat ik in de toekomst nog wel meer refoam/repareer. Zal mijn ervaringen wel posten :P.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Oh... Die combinatie voor- en eindtrap is prima. Yamaha heeft altijd al goede versterkers gebouwd. Alhoewel, een Burmester buizenversterker zou natuurlijk ook leuk zijn, kost alleen een paar centjes (zo vanaf € 10.000,-) hahaha. Hm... Ik zou, als je al een Philips versterker wilt, de FA960 nemen die heeft tenminste genoeg vermogen voor de betreffende speakers. De DFA888, FA880 (860?) en FA890 zijn wat zwakjes... Ik bedoel als je al BOEM BOEM luidsprekers hebt dan moeten je buren ook mee kunnen genieten, toch...? 😈

P.S.: wat je zegt over de foamranden klopt helemaal. Bedrijven hebben inderdaad de neiging om ze "spiegelverkeerd" te plaatsen, we begrijpen mekaar... En NEE dat ziet er niet uit, oftewel half werk dan kun je het beter zelf doen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Haha jah,

Het mooie van de Yamaha versterkers vind ik dat ze zo degelijk zijn opgebouwd. Alles ziet er gewoon supernetjes uit van binnen, heb er de afgelopen paar maand nog een aantal binnen gehad (hieronder wat foto's). Momenteel gebruik ik dus de onderste.

Yamaha M50 Binnenwerk:

Yamaha M40 + M50

De M50 had wat kapotte lampjes (de power switch en de VU meter) die inmiddels gerepareerd zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@schepsel)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 25
 

Ik ben benieuwd wat voor lijm je hebt gebruikt? Ik wil een paar oude philips woofers gaan refoamen om te "oefenen" Voordat ik aan mijn FB's begin.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@Annihilism wrote:

...Het mooie van de Yamaha versterkers vind ik dat ze zo degelijk zijn opgebouwd. Alles ziet er gewoon supernetjes uit van binnen, heb er de afgelopen paar maand nog een aantal binnen gehad (hieronder wat foto's). Momenteel gebruik ik dus de onderste...

Hm... Het zijn er wel meer die zich zo veel moeite doen: NAD, Luxman, Pioneer, Harman/Kardon, Kenwood, enz enz enz...

Weet je echter wat ik mis bij die "buitenlanders" ? Het aparte design, een goed voorbeeld is dat specifieke blauw-groene (mint/turquiose?) lampje wat de 800 serie apparaten van Philips hebben. Ze hebben oog voor detail hè die Eindhovenaren! De 900 serie is ook zoiets... Alleen al dat schuine frontje met de bedieningsknopjes, hoe kom je erop... Laatst bij Pauw en Witteman hebben ze de Senseo de hemel ingeprezen. Die Hollandse eenvoud en het unieke design van het ding daar waren ze toch een beetje trots op. Zo zijn we wel hè...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

@Schepsel wrote:

Ik ben benieuwd wat voor lijm je hebt gebruikt? Ik wil een paar oude philips woofers gaan refoamen om te "oefenen" Voordat ik aan mijn FB's begin.

De lijm die ik gebruikte heb ik ook besteld bij audiofriends. Volgens mij is de lijm goed als hij flexibel is wanneer hij is opgedroogd, en als hij geen rare bijwerkingen geeft aan het foam. Maar ik zou gewoon de lijm kopen bij diegene die de randen levert, dan weet je zeker dat je het goede spul hebt. De lijm kost naar mijn weten 3,50, en dan heb je heel veel lijm (veel meer dan je nodig hebt).

Als je gaat oefenen en die woofers waarop je oefend wil je na die tijd toch niet meer gebruiken, dan zou ik ze wooferrand wel achter de conus plakken, dit vergt iets meer werk als de randen voorop de conus plakken. Maar je hoeft het maar 1x in de 20 ~ 30 jaar te doen als je geen extreme kettingroker bent :P, dus dan kun je het net zo goed in een keer goed doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

@movieman

Ja inderdaad, daarom vind ik het Philips spul van vroeger ook zo pakkend. Het mooie design en de superieure technologie (DCC, DSS, CDI etc). Maakt je toch wel een beetje trots als Nederlander :).

Maar andere merken hebben inderdaad ook genoeg mooi spul. Kenwood heeft bijvoorbeeld de M1(a) en M2(a) basic versterker op de markt gebracht. Beetje hetzelfde strakke design als Yamaha's.

Van philips vind ik de DFA888 toch een van de meest mooi ogende versterkers, daarna misschien wel de FA950(1). Het mooie aan de speakers (800 serie) vind ik de combinatie tussen design en geluidsweergave. Mijn Infinity Delta's zien er best wel vierkant uit en ik vind de tweeter ook niet echt mooi afgewerkt met een goedkoop uitziend plastic voorstukje. (zelfde tweeter als FB 850, bij de 850 is hij veel mooier afgewerkt). Bij philips ronden ze de hoeken mooi af en geven ze de speakers een mooi apart fineer wat je eigenlijk bij weinig merken terugziet. Ook door de mooi afgewerkte sierringen en het mooie roostertje wat voor de Isophase tweeter zit ogen ze heel erg netjes en high end.


   
BeantwoordenCiteren
(@schepsel)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 25
 

@ Annihilism

Dank voor de reactie! De Test woofers komen uit een Set FB267 speakers Type 70FB267/O2P. Ik kan over de woofers niets vinden op Internet, de conus is 6". Het Foam van de FB860's en FB830's is voorlopig nog goed IMO. Maar zal t.z.t. toch aan de beurt komen want van de FB860's lijkt het toch aan de dunne kant te zijn... Heb je een grote verandering van geluid ervaren na het refoamen?

greetz,

Mike


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Je zult het wel merken ja, de randen zullen in het begin nog een beetje stug zijn en zullen na verloop van tijd wat soepel worden, wat resulteerd in een wat vollere bass.

Maar als de randen al zo goed als vergaan waren word merk je het zeker, het geluid zal dan wel beter worden.


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

Hmmm kenwood vind ik het dan net weer niet helemaal, maar dat is mijn mening


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: