Meldingen
Alles wissen

nieuwe rubber randen en luidspreker doek voor F9818

16 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,348 Bekeken
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Beste Freaks,

Weet iemand waar de rubber randen te koop zijn voor de AD10200 en de AD70652.
Dit om mijn 9818's weer in nieuw staat te brengen.

Ik heb mij laten vertellen dat Audiolab in Follega de randen vervangt door rubber en vraagt er 50,00 voor. Dit zal het wel waard zijn want het lijkt mij tijdrovend om die ( piep censuur ) randen te verwijderen.
Maar aangezien ik er 10 stuks heb om te repareren, komt dat op € 500,00.
Ik ben handig genoeg om het zelf te doen. Eerst even oefen op een paar andere.
Nieuwe foam randen spreken mij niet aan. Ik vind ze niet mooi en dan zal het tussen de oren ook niet goed klinken.

Ook ben ik op zoek naar het originele doek voor de 9818.

Misschien vraag ik wel iets waar al antwoord op gegeven is, maar kon niets vinden en ...
niet geschoten is altijd mis.

Martin


   
Citeren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

@jetmar wrote:

Beste Freaks,

Weet iemand waar de rubber randen te koop zijn voor de AD10200 en de AD70650.
Dit om mijn 9818's weer in nieuw staat te brengen.

Ik heb mij laten vertellen dat Audiolab in Follega de randen vervangt door rubber en vraagt er 50,00 voor. Dit zal het wel waard zijn want het lijkt mij tijdrovend om die ( piep censuur ) randen te verwijderen.
Maar aangezien ik er 10 stuks heb om te repareren, komt dat op € 500,00.
Ik ben handig genoeg om het zelf te doen. Eerst even oefen op een paar andere.
Nieuwe foam randen spreken mij niet aan. Ik vind ze niet mooi en dan zal het tussen de oren ook niet goed klinken.

Ook ben ik op zoek naar het originele doek voor de 9818.

Misschien vraag ik wel iets waar al antwoord op gegeven is, maar kon niets vinden en ...
niet geschoten is altijd mis.

Martin

hoi,

ik zou het niet vervangen voor rubber.
het gaat wel langer mee maar de klank van de woofer veranderd.
als er foam op zat moet er foam op terug.

lees dit maar eens dit komt van http://www.audiofriends.nl/

ik hoop dat je hier wat aan heb.

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ja dat klopt, die tekst is van audiofriends. Ik haal mijn randen ook altijd bij audiofriends en die randen zijn eigenlijk altijd goed.
Maar volgens audiolab hebben zij vervangende rubberranden zonder dat de parameters veranderen.

Ik heb een keer (willekeurige)rubberranden om de woofers van de FB 825 gezet........ totaal ander geluid, ze gingen wel lager maar misten het bovenlaag. Er staan foto's van in het topic"rubber vs foam" passief algemeen.

Onder "projecten-restauratie F 9818"staan foto's van mijn gerestaureerde F 9818's met gerefoamde 10200 en 70652.

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Joop en Tim bedankt.

Ik ben wel gaan twijfelen en overtuigd. Ik ga voor zo origineel mogelijk, dus foam voor foam.
Het klopt wel dat rubber lager gaat. Met de 10650 geeft dat voor mij wel een aangename kleuring aan het geluid, maar geeft ook iets minder laag-midden. Maar is ook niet echt te vergelijken met de 10200.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

@jetmar wrote:

Joop en Tim bedankt.

Ik ben wel gaan twijfelen en overtuigd. Ik ga voor zo origineel mogelijk, dus foam voor foam.
Het klopt wel dat rubber lager gaat. Met de 10650 geeft dat voor mij wel een aangename kleuring aan het geluid, maar geeft ook iets minder laag-midden. Maar is ook niet echt te vergelijken met de 10200.

Martin

mooi,

succes met refoamen.

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Martin,

Graag gedaan hoor πŸ˜€
Las ik het nou goed dat jij 10 speakers moet doen? Zijn dat allemaal 10200's en 70652's?


   
BeantwoordenCiteren
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

@Joop wrote:

Martin,

Graag gedaan hoor πŸ˜€
Las ik het nou goed dat jij 10 speakers moet doen? Zijn dat allemaal 10200's en 70652's?

Ja Joop heb je goed gelezen. Daarvan 4 x de 10200 en 6 x de 70652. Ik kom eigen lijk nog 2x 70652 tekort, maar kan wel heel goed opgevangen worden door een andere 7".

Ik zal het even uitleggen. Omdat ik helemaal verzot ben op de 9818 en 9819 heb ik wel eens wat gekocht. De inhoud van de 9818 had ik nog en heb in het verleden een 9818 aangeschaft om als voorbeeld te dienen, om een (tot in details) nieuwe kast te bouwen. Dit om het in ere te herstellen, wat ik in het verleden gesloopt hebt.

Met de 9819 ben ik spannende dingen van plan zoals je weet met de AD1200.
Zodoende heb ik wat meer te repareren dan voor twee boxen.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Aha, ik begrijp het.Ja, inderdaad de 9818 en 9819 zijn hele mooie speakers.Mocht je nog een keer een set 10200 tegenkomen.... πŸ˜€

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Ik had er bijna wel twee, maar helaas. Ik zal aan je denken Joop.

Je wilt ze als co-woofer gebruiken he, en heb er even op gelet en zag dat het er anders uit ziet dan bij de 8000 en de 1200 door de spreekspoel. Het valt wel op te vangen denk en zo te gebruiken. Waarschijnlijk is het ook mogelijk om de stofkap te laten zitten en het aan de binnenzijde luchtdicht te maken.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Martin,

Het is goed dat je je hebt laten overtuigen, want Audiolab zit echt op de verkeerde toer. Daarentegen is het verhaal van Audiofriends akoestisch gezien helemaal correct. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen goede woofer of midwoofer zou kunnen maken met rubber randen. Natuurlijk wel, maar dan moet je uitgaan van een ander concept waarbij de parameters anders liggen. In jouw situatie is de boodschap foam for foam.

Groeten Piet en succes.


   
BeantwoordenCiteren
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Piet bedankt.

Ik waardeer het wel als iemand meedenkt en advies geeft.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Hallo Piet,

Ik zit met mijn vraag eigenlijk in het verkeerde topic maar kun jij mij misschien advies geven over het gebruik van 2 x 10"woofer(10200) in 1 box waarvan 1 woofer als co-woofer gebruikt wordt?
Ik had een topic geopend"wat geeft een betere laagweergave" onder projecten.

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@jetmar)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Joop,

Met co woofers kan je leuke dingen bereiken.
Ik heb een AH468 gedemonteerd en in een "proef" box gezet met een dubbele co woofer.
Het vermogen van de 468 is uitmuntend, alleen vond ik de klank te hard klinken. Eerlijk gezegd vond ik de 467 daarom ook beter klinken, maar had een stuk minder vermogen.
Ik had het al eens eerder genoemd, maar ik vond de kast van de 468 niet geschikt voor de inhoud.
Door er twee co woofers bij te zetten en meer en beter dempings materiaal te gebruiken en een kast van 70 ltr. heb ik bereikt wat ik verwachte. Meer lage tonen voor mijn gevoel en nog meer vermogen en geluidsdruk. Vooral bij de hogere volumes een stuk meer warme vollere klank.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

het ziet er best heel mooi uit allemaal 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Joop,

Ik heb een antwoordje gegeven op de oorspronkelijke rubriek. Gr Piet


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: