Ik zie dat iemand e...
 
Meldingen
Alles wissen

Ik zie dat iemand een dac960 te koop heeft...

70 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,777 Bekeken
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572

   
Citeren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Marktplaats heeft tegenwoordig een "link" veldje in iedere advertentie:

Link plakken in uw website, chat- of e-mailbericht:
http://link.marktplaats.nl/134190480

Ik begrijp het enthousiasme voor die DAC960 niet zo erg. Er zijn honderden home-theater receivers op de markt met digitale ingangen en analoge uitgangen op lijn nivo, luidspreker nivo, in gewoon stereo of als zodanig te configureren als je geen surround fanaat bent. Low-end of high-end, in prijsstellingen van 100 tot 5000 euro.

De betere spullen hebben 24 bits/192kHz DAC's aan boord en een uitgangstrap met meer dan 110dB ruisvloer. Spec's waar een DAC960 nooit aan zal kunnen tippen.


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@pe1dna wrote:

Marktplaats heeft tegenwoordig een "link" veldje in iedere advertentie:

Link plakken in uw website, chat- of e-mailbericht:
http://link.marktplaats.nl/134190480

Ik begrijp het enthousiasme voor die DAC960 niet zo erg. Er zijn honderden home-theater receivers op de markt met digitale ingangen en analoge uitgangen op lijn nivo, luidspreker nivo, in gewoon stereo of als zodanig te configureren als je geen surround fanaat bent. Low-end of high-end, in prijsstellingen van 100 tot 5000 euro.

De betere spullen hebben 24 bits/192kHz DAC's aan boord en een uitgangstrap met meer dan 110dB ruisvloer. Spec's waar een DAC960 nooit aan zal kunnen tippen.

Zoals ik altijd heb begrepen betekent 24bits niet altijd een meerwaarde tov 16bits. Groot gedeelte van de warme onderbuikgevoelens voor een dac960 komt vanuit een bepaalde liefhebberrij, maar die dac960 is nog steeds technisch gezien erg mooi opgebouwd. Die dac staat vandaag nog steeds z'n mannetje.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met tda. De DAC960 is en blijft een referentie omvormer gemaakt volgens industriële/professionele high end normen. Een DAC heeft maar één taak en dat is het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven van het oorspronkelijk analoge geluid. Je kunt mijns inziens een stereo-DAC niet vergelijken met een meerkanaals (door DSP techniek gestuurde) DAC van tegenwoordig. Dolby en DTS zijn gecomprimeerde signalen en die zullen NOOIT aan het geluid van een goed opgenomen CD kunnen tippen. Voor films en zo zijn die speciale effecten leuk (ik hou er zelf ook van) maar als ik naar muziek luister dan wil ik ook muziek horen en niets anders.

P.S.: vandaag krijg ik een DAC960 binnen die onder het mes gaat... Foto's volgen... 😀

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ow? slijmbal krijg je een dac960 binnen? ja foto's zijn leuk!


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Wat ga je doen aan de dac960, m0vieman?


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

zal denk ik reviseren elco's rca's etc zijn, is maar een vermoeden...


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

maar dat is toch reviseren? In je andere topic had je het over modificeren. ik dacht dat je hem wilde modificeren...


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

We zullen zien... hier en daar eens meten... Eigenlijk zonde om er met een soldeerbout in te gaan. Wat een SUPERKWALITEIT!!! Als je weet en ziet wat Philips tegenwoordig voor een troep produceert...

Zo'n apparaat moet je origineel laten en vooral niet gaan modificeren, dat is mijn mening. Ik zal 'm eens testen met mijn CD850MKII ... Ik denk dat de persoon in kwestie het ding daarna nooit meer terug ziet. 😆
Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

kijk daar klinkt enthousiasme!!!

Ja modificeren is eigenlijk een belediging aan de dac960, reviseren is eervoller voor het ontwerp.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@m0vieman wrote:

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met tda. De DAC960 is en blijft een referentie omvormer gemaakt volgens industriële/professionele high end normen. Een DAC heeft maar één taak en dat is het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven van het oorspronkelijk analoge geluid. Je kunt mijns inziens een stereo-DAC niet vergelijken met een meerkanaals (door DSP techniek gestuurde) DAC van tegenwoordig.

De betere digitale receivers kun je een directe mode zetten waarbij de DSP's helemaal uitgeschakeld zijn. Wat het verschil tussen een 2 kanaals en een 6, 7 of 8 kanaals DAC is weet ik niet, behalve het aantal DAC's.

Dolby en DTS zijn gecomprimeerde signalen en die zullen NOOIT aan het geluid van een goed opgenomen CD kunnen tippen. Voor films en zo zijn die speciale effecten leuk (ik hou er zelf ook van) maar als ik naar muziek luister dan wil ik ook muziek horen en niets anders.

Het is me niet duidelijk waarom je DD/DTS er bij haalt. Als ik mijn CD960 (of een willekeurige andere cd/dvd speler met dig uit) aansluit op mij HT receiver en een gewone stereo cd afspeel staat die gewoon in stereo 16/44.1 pcm mode, zonder enige extra effecten. Er is geen DD/DTS signature in een gewone stereo cd pcm signaal aanwezig, dus zal de receiver ook niet overschakelen op dd/dts decodering.

Mocht je in de buurt van Eindhoven komen mag je trouwens best eens naar wat DTS albums komen luisteren.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Doe je volgend jaar een DTS show op de meeting? 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ pe1dna:

De betere merken gebruiken tegenwoordig DAC's van Cirrus Logic wat op zich goed spul is maar als ik zie hoe de DAC960 opgebouwd is dan vraag ik me af of het nog wel beter kan... Afgezien van de plastic pootjes is het één en al robuustheid en kwaliteit waar werkelijk NERGENS op bezuinigd is. Het hele ding zit vol met perperdure elco's, alles is met metalen behuizingen afgeschermd, zelfs de koelblokken van de stabilisatoren zijn verkoperd... En dan de trafo en het voedingsgedeelte... Alles zwaar overbemeten, superdikke kabels, enz enz enz... En dit alles om een paar bitjes om te zetten? Nou... 😀

Natuurlijk kun je vandaag de dag goede meerkanaals versterkers kopen van o.a. Denon, Luxman, Marantz, Yamaha en noem ze maar allemaal. Een CD zal uiteraard goed klinken dus ik wil jouw apparatuur absoluut niet bekritiseren. Maar toch, als ik zie wat voor een techniek er in de DAC960 zit en dan voor die tijd... Petje af! Ik zou de DSS-en meteen inruilen, eerlijk waar!

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ik weet niet of het een echte meerwaarde is maar de gebalanceerde uitgangen zijn niet geheel symmetrisch doorgevoerd is me ooit verteld (of t was lariekoek kan ook natuurlijk).

Oja normaliter heb ik de chromen pootjes van mijn ex-cassettedeck 8xx eronder en da toogt meteen zeer deugdelijk en mooi.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Nouja, lariekoek... Men heeft het één en ander opgevangen (of moet ik zeggen ondervangen?) met een paar keramische condensatoren op de XLR-uitgangen dus het lijkt me wel in orde. Wat heet niet symmetrisch... Het linker en rechter kanaal zijn exact hetzelfde in het schema en ook in het apparaat zelf. Voorts worden beide uitgangen door één (dubbelpolig) relais geschakeld... Kan het nóg symmetrischer vraag ik me dan af...

Ach ja die audiofielen moeten ook een hobby hebben hè... 😀

P.S.: foto's van mijn project volgen als meneer daarboven het ding terug heeft... Alhoewel, dat is nog maar de vraag of ik hem ooit uit handen geef... :mrgreen:

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 5
Deel: