Philips Firato Nieu...
 
Meldingen
Alles wissen

Philips Firato Nieuws 1969

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
605 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
Topic starter  

Nieuwe update!!


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hihi erg leuk πŸ˜‰

Wel ff zoeken want ik krijg em niet in het keuzemenu te zien, wrs cachen ze hier...

Staat notabene onze ouwe zwartwit tv nog in πŸ˜‰ Die heb ik later (na overlijden in 1978!) nog uit mekaar gehaald, grappig want daar zat zo'n mechanische tuner is, loodzwaar ding, buizen, transistoren Γ©n een enkel IC ! Dat was toen inderdaad nog een toverwoord. Nu is zelfs VLSI niet meer "hip" πŸ˜‰
Mijn grootmoeder had een klein model van die tv met dezelfde tuner, die kocht rond die tijd een kleurentv en de tuner van die zwartwit zat helemaal vast, heb daar toen de ouwe van ons nog ingezet en toen heeft mijn zus nog een tijdje plezier gehad van dat tv-tje.. Ik had toen al een ouwe K7. (later K9, K12..)
Achja, wat doe je als je 15 bent... lijntrafos' uit elkaar halen en van 2 stuks eentje maken. Is weer eens wat anders dan spelletjes spelen op een PC, die waren er nog niet. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

"lijntrafos uit elkaar halen"

Ik herinner me ineens de aparte honing-achtige lucht weer die je kreeg van die witte isolatie.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

of zo'n booster-C die er uitrookt als je 's avonds lekker zit te kijken. Dan heb je binnen enkele minuten alle ramen open staan πŸ˜‰

Overigens rook soldeertin toen nog echt lekker πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Je kon geweldige vonken trekken met de hoogspanning van zo'n ouwe buizen-tv!

Of de horizontale en verticale afbuigspoel op de L en R uitgang van een stereoversterker aansluiten, en dan Lou Reeds "Walk on the Wild Side" draaien. Als je te lang naar dat scherm staarde begon je helemaal te zweven.
Op moderne overbeveiligde tv's gaan dat soort leuke dingen allemaal niet meer, bah.

Oja, en die kleine 10u/16V elkootjes kan je gewoon in het stopcontact steken en dan (vanaf een afstandje) de 220V inschakelen. Altijd weer leuk. En dode kikkers meters laten wegspringen, en... ehhh ik kan maar beter stoppen denk ik.

Een wonder dat ik dat allemaal overleefd heb...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hahaha ja ik zette op de H een klein trafootje uit een klokradio en op de V de eindversterker via een ouwe uitgangstrafo uit een buizenbak.
En dan de toonfiets erop.. mooie discotheek πŸ˜‰

elco's opblazen dan deed ik ook (maar je hoeft niet op 220V, gewoon omgekeerd aansluiten) , en voor de vonken zorgde een ouwe bobine uit een scooter en een relais πŸ˜‰

Overigens kon je met 2 koolstaven uit batterijen en een treinentrafo een mooie brede vonkzender maken, dan had de halve buurt spikkels op de tv πŸ˜‰

En met een ferrietstaaf en 2 c's kon je mooi je eindversterker inkoppelen op het lichtnet. Vervolgens een gemoduleerde draagolf op 200kHz of zo.. Kreeg de hele buurt ineens je muziek uit hun "draadloze" intercom he he he.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Oja, met een relais en een breekcontact in serie zodat het lekker staat te klapperen, en dan met een ander contact een autobobine op 12V inschakelen. Geweldige spetters geeft dat. Tot de bobine intern doorgeslagen was. Het ding was natuurlijk niet lang bestand tegen meer dan 100kV.

Heb je ook nog een kobolt aardtelefoon gemaakt? 2 staven de grond in drukken op een meterje of zo afstand, en dan daarop een audioversterker aansluiten. En dan aan de andere kant van de tuin weer 2 staven in de grond drukken en die op de pu of mic ingang van een andere audioversterker aansluiten. En o wonder: je hoorde de muziek weer die je op de eerste versterker draaide!

Het verbaast me dat nog niemand op het idee voor internet-via-de-aarde gekomen is. De ether zit vol, de kabel en telefoondraadjes zitten vol, maar de aarde zelf is ook nog bruikbaar πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
Deel: