schema DCC951 en DC...
 
Meldingen
Alles wissen

schema DCC951 en DCC730

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
673 Bekeken
(@panfan)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Hallo,

Ik heb in mijn collectie een DCC730 speler die na enkele minuten uitvalt. Geen enkele toets reageert meer. πŸ™ Alleen uitschakelen, enige tijd wachten en weer inschakelen helpt soms even. Ben daarom op zoek naar een schema.
Als vervanger heb ik een bijna ongebruikte DCC951 gekocht maar die lijdt aan het piepende cassette syndroom. Bij afspelen klinkt er soms een piepend geluid en valt de muziek weg. Laatje open/dicht helpt soms. Treedt niet bij alle cassettes op en voorbespeelde tapes gaan lopen prima. Alle tapes zijn opgenomen op voornoemde DCC730.
Schoonmaken, zowel met de orginele DCC cleaning cassette als handmatig bracht geen oplossing.
De "piepende"tapes spelen overigens wel perfect af in mijn DCC300.
Wie kan me helpen aan een servicedoc voor de DCC951 en de DCC730?

Bedankt alvast

Harry


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hallo panfan, welkom op dit forum

ik denk dat een van de spanningsregelaars los in de soldeer staat.

het zijn die wat grotere zwarte transistoren met drie pootjes naast elkaar en een metalen koelplaatje op de rug. er kan iets op staan als bv 7805 of 7905, 7812, 7912 zoiets.

maak de printplaat maar los en zorg dat je de soldeer van die pootjes weer even laat vloeien met de soldeerbout (aan de printzijde) en dan denk ik dat je alweer een heel eind verder bent. wΓ©l de stekker uit het stopcontact he? πŸ˜‰

succes


   
BeantwoordenCiteren
(@panfan)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Hallo Remi,

Bedankt voor je reactie, ik heb al een doorsoldeer actie ondernomen maar ik zal er nog eens naar kijken. Heb toen niet speciaal op de spanningsregelaars gelt en anders kan ik ook proberen om het eruit te meten.

Groeten


   
BeantwoordenCiteren
(@panfan)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Eindelijk toegekomen aan het openen en bekijken van de 730.
Heb in het verleden al wat lassen doorgesoldeerd, toen zonder resultaat. Loep erbij en alle lassen rondom het voedingsgedeelte vertonen scheuren. Half uurtje alles doorgesoldeerd, spanningsregelaars nogmaals, maar ook alle andere componenten en nu doet ie het weer.

Remi nogmaals dank voor de tip.

Verder spelen de bandjes die in de DCC951 piepen en haperen perfect af in de DCC730. Als iemand nog een tip heeft, hou ik me aanbevolen.

Groeten
Harry


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Mooi dat dat weer werkt πŸ˜›

Ze kunnen erg gevoelig worden voor hoe de cassette in het vak ligt.
Dit veroorzaakt ook het piepen, maar ook kunnen sommige cassettes wat zwaar lopen. doet deze het in een ander deck wel goed zit het probleem in de plaatsing.

Je kan met de kap eraf eens voorzichtig een beetje duwen aan de cassette verschillende richtingen op terwijl je hem laat afspelen.
dikke kans dat er een punt is waar hij goed afspeelt, zonder piep.
de kunst is dan om de speling van de cassette in het vak kleiner te maken door de metalen vingers wat te verzetten. Net genoeg om de cassette nog zonder klemmen in het vak te leggen. Dit kan je al een heel stuk schelen.

Het is geen probleem van een vieze kop in ieder geval, en ook geen probleem van een scheve kop, dus daar moet je niet aan gaan draaien.

ik weet zo even uit m'n hoofd niet meer hoe het precies bij een 951 eruit zag maar een 900 wil nog wel eens baat hebben bij het met schoonmaken van het read/write printje waar smd componentjes op zitten. soms groeit daar iets wat er niet hoort en met een wattenstaafje en alcohol krijg je dat mooi weg en kan hij het spontaan weer gaan doen.
Het read/write printje is het printje waar de folieprint van de kop op uitkomt.
soms moet je wel het nodige loshalen voor je er een beetje bij kunt.

succes en we horen na de vakantie wel hoe het ging πŸ˜‰

geintje πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
Deel: