Meldingen
Alles wissen

DSS 930 - Volume probleem!

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
468 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ik heb alle relais vervangen en ook alle "gevoelige plekjes" nagesoldeerd echter 1 speaker (van de 4) gaat niet harder zoals hij moet. Laag, midden en hoog geven wel geluid en een goed klankbeeld maar het volume neemt veel te weinig toe als ik hem harder zet. De elco's van de XDA heb ik doorgemeten en die zijn goed. De voeding is ook in orde (alle spanningen kloppen volgens het schema). Een aantal IC's op de DSP-print zorgt voor respectievelijk 8, 16 en 24 dB (analoge) geluidstoename . Het lijkt er wel op dat eentje defect is... Of misschien zelfs een eindtrap?

Ik weet het ook ff niet meer... πŸ‘Ώ

Gaarne advies!

Groetjes,

m0vieman. πŸ˜‰


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Sluit eens een cd850 met dig out aan en een terminator, geen DSC dus. Schakel nu de box in met de afstands bediening. Is het geluid dan ook zo zacht?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ja... Heb ik al uitgeprobeerd! Hetzelfde resultaat.

Ik heb de 4 speakers "in serie" en allemaal op A. Ik heb ook gewisseld naar B en C en de speaker ook apart aangesloten maar geen verandering.

Misschien zo'n "attenuator" defect?

Groetjes.

m0vieman.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Bedankt voor je adviezen. Ik heb de luidsprekers eens één voor één uit de "lus" gehaald en zie daar ik heb het probleem en dus de boosdoener gevonden! Ik heb ontdekt dat er iets niet goed gaat met/bij de signaaloverdracht en dus niet in de voortrap of het XDA-circuit (de eindversterker).

Ik wil het verhaal niet te lang en te oninteressant maken dus hier de korte versie: 2 RC-filters zorgen voor de (onder)scheiding van een hoog- en een laagfrequentsignaal in de speakers. Dat eerste is bidirectioneel en zorgt voor de data, het tweede is unidirectioneel en voor de audio. Verder zorgt een IC (microcontroller) voor de interpretatie van de signalen, de dataoverdracht, enz... Het betreft IC7507 - MCM 68 HC 05 C4. Hier gaat het mijns inziens ergens fout... Een kwestie van "meten is weten". Ik hou jullie wel op de hoogte!

Groetjes en prettige Carnavals- en/ of Krokusvakantie! πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@m0vieman wrote:

Ik wil het verhaal niet te lang en te oninteressant maken dus hier de korte versie

We hebben nog wel een gigabyte aan schijfruimte over op de server, dus wat mij betreft zou ik heel graag de volledige geschiedenis eens lezen 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

MAAR 1 GB? hahaha! πŸ˜† Ik heb bijna 2 TB!!! in de server. Nee, dat is geen grapje. πŸ˜› Je moet die service manuals toch ergens opslaan, nietwaar... πŸ™„

Ik plaats nog wel een bericht als ik meer weet. Morgen sloop ik die kast eens uit mekaar en dan ga ik eens meten... Jammer alleen dat ik geen oscilloscoop heb. Zou ik eigenlijk wel nodig hebben om de IC's te controleren. Komt er ooit misschien nog eens van als ik de Staatsloterij win hahaha! 😈

UPDATE: na enig onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat er maar 3 boosdoeners kunnen zijn: IC7401 (MC74HCU04D), een CMOS-inverter of IC7402 (LM324AD), een OpAmp of diode 6401 (BAV74). Ik denk dat de CMOS defect is. Het zijn kleine gevoelige chipjes (SMD-type) en die willen nog wel eens stuk gaan.

Als ik die componentjes vervang ben ik voor een euro klaar. Ik ga voor die ene euro echt niet uitzoeken welke van de drie nu daadwerkelijk defect is...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: