Meldingen
Alles wissen

cd207 reparatie

8 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
793 Bekeken
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Mijn oude trouwe CD207 heeft het lang geleden al opgegeven, maar is wegens emotionele waarde (mijn eerste cd-spelertje!) nooit weggegooid. Een tijdje geleden heb ik de speler weer tevoorschijn gehaald en wil proberen om 'm weer tot leven te wekken. Op de meeting kreeg ik de tip om de GV035 condensatoren te vervangen.

Die heb ik inmiddels gelocaliseerd:

maar het waren niet degene die ik dacht dat het zouden zijn, die staan hieronder, de grote condensatoren vlak bij de voeding, de GV 037's (1000u, 25 V) vond ik er verdacht uitzien...

Het ziet er in mijn ogen uit dat ze lek zijn, maar het spoor van de "smurrie" vind ik zo vreemd, het gaat over de 2 GV037's, een "druppel" ertussenin met een spoor naar de 2 grote 4700uF's (van Japanse makelij, niet van Philips) met ook daartussen een dikke kwak:

Wat is jullie professionele mening hierbij?
Nu de speler toch uit elkaar is kan ik die natuurlijk net zo goed vervangen, maar wat is de smurrie, en hoe kan ik het het beste verwijderen? (indien nodig)

Bij voorbaat dank voor tips!


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

die smurrie is geen lekkage, maar gewoon lijm die gebruikt werd om wat grotere componenten vast te plakken zodat niet alle beweging door transport door de soldering opgevangen moet worden met risico dat het los komt.

als een elko niet duidelijk lekt of bij axiale, de aansluiting direct bij de elko oxideert kan je nog kijken naar een wat bol staande of opgepompte vorm.

verder zijn met name kleine elko's eerder gevoelig voor (groot)verloop in capaciteitswaarde en dat kan ook een reden zijn waarom hij niet meer speelt.

wat je zeker ook even moet bekijken is of de spanningsregelaars nog wel goed gesoldeerd zijn, dat zijn die driepootjes met een metalen plaatje achterop zoals links en rechts naast de elko met de lijm staan.
even voelen hoe deze kunnen bewegen verteld al een hoop.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Bedankt voor je antwoord!

De grote zal ik me even geen zorgen over maken en voorlopig even laten zitten. Eens kijken of het deze week lukt om de kleintjes te vervangen en het geheel even goed na te kijken.
Het resultaat zal ik laten weten!


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Wat een hoop plezier kun je hebben voor 80 cent, het vervangen van de 2 GV035's was inderdaad voldoende om de speler weer tot leven te wekken.
Zit toch nog een lekker geluidje in na al die jaren!

Heel erg bedankt voor de tips!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ hartstikke mooi!


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Mooi dat ie weer werkt πŸ˜€ . Maar welke elco's heb je nu vervangen en wat zijn GV035's?

Vriendelijke groet,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

GV035 is het typenummer van de condensatoren die vervangen zijn. Het zijn de twee naast elkaar staande lichtblauwe condenstatoren in de cirkel.
(de eerste foto heb ik wat duidelijker gemaakt)


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Ah, nu begrijp ik het, het zijn die 2 van 150uF.

Heel veel luister plezier, het plezier is altijd groter als je het apparaat zelf gerepareerd hebt πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
Deel: