EG 8000 stepup tran...
 
Meldingen
Alles wissen

EG 8000 stepup transformer

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
861 Bekeken
 Snor
(@snor)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hallo forumlezers,
Ik ben al een tijd in het bezit van genoemd apparaat (EG 8000 stepup), maar ik kan nergens enige info vinden.
Is er onder jullie iemand, die mij wat meer kan vertellen over deze transformer, en dan met name over de specs?
Wat een transformer is en hoe die werkt weet ik wel, dus daar gaat het niet om. Maar in geen enkele oude Philips catalogus kan ik hem vinden, dus ik vraag me af, of het ding ooit wel voor de consumentenmarkt bedoeld was, of dat 'ie wellicht voor een buitenlandse markt was?
Als iemand iets weet hoor ik het graag.


   
Citeren
 Snor
(@snor)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Vergeten toe te voegen: een paar foto's.
Hierbij:
[img]2001459687550322649_rs.jpg
[img]2001409438789225514_rs.jpg
[img]2001400943757293182_rs.jpg


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ja, een transformator die zet iets om. Dat doen ze. πŸ˜‰

Ik weet dat Philips eenmalig een MC element gehad heeft, de GP922. Vriend van mij heeft em, en die heb ik nooit gevonden in catalogi.

Dit ding is uit de tijd dat versterkers nog geen omschakelbare MM-MC ingang voor Phono hadden, en er al wel MC elementen bestonden. En het Hifi logo erop, moet redelijk oud zijn begin 80-er gok ik. Ik zie (net leesbaar) een nogal apart 12NC nummer. hieruit moet je kunnen afleiden voor welke markt het was, misschien is er nog iemand die dat weet.


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Het lijkt inderdaad een schakelkast voor pickups, gezien het aarde draadje en de twee aardschroeven op de achterkant. (module om meerdere pickups op 1 versterker aan te sluiten.) -> vermoedelijk is dat een feature om het apparaat aan een groter publiek te verkopen.

Er zit ook een impedantie trafo in, die kennelijk in twee configs ingezet kan worden.

Zal er wel mee te maken hebben dat een phono element bij een bepaalde load aan de ingang van de versterker het beste klinkt. Het apparaat stelt HiFi freaks in staat om dat met 2 extra mogelijkheden beter in te stellen dan met een gewone phono ingang. Het is ook mogelijk om nog meer naar wens in te stellen, afhankelijk van wat voor een LP afgespeeld wordt. DNL (DiffNonLineairity) is minder erg bij een zacht opgenomen opname, ruis is dan wel erg. Bij een hardere LP opname is DNL weer vervelender en is de ruis iets minder kritisch.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

DNL = Dynamic Noise Limiter, gebruikt in cassettedecks.

Hier zie ik alleen wat schakelaars voor bypass, filtering en impedantie.

Bij platenspeler-elementen is de impedantie icm de afsluitcapaciteit vrij kritisch. Het snoer is daarom ook altijd vast. Heb je een lagere impedantie dan zul je hoge tonen missen omdat er een opslingering wordt toegepast in de hoge frequenties. Ik heb mijn AH280 indertijd aangepast voor een Pickering element, daarvoor moest een kleine capaciteit over de ingang wat vergroot, en toen speelde het goed.

De reden van transformatoren bij MC (moving coil) elementen is ook dat die veel minder spanning afgeven. Vandaar de naam "step up trafo"

Latere versterkers hadden een electronische oplossing.

MC-elementen zijn nooit echt doorgebroken, in 1e instantie om dat ze erg duur waren (moeilijk te maken) en later stond de CD op de plank. Was de CD 10 jaar later gekomen, dan waren en zeker wel doorbraken geweest op platenspeler gebied. Bijvoorbeeld aftasten met een laser ipv een naald.


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Dat van DNL (als noise reduction) weet ik vandaar dat ik er ook achtergezet had wat ik ermee bedoel.

DNL (en INL) Differential non lineairity (en intergral non lineairity) speelt naast het verschil tussen groot signaal en klein signaal vervang schema's van transistor versterkers, ook in DAC's een rol.

DNL kan zorgen voor een soortgelijk effect als een compressor.

Bij phono's spelen ook naalddruk e.d. een rol in hoeveel signaal eraf komt (en wat voor een klankkleur het heeft), ook lijkt er verschil te zitten tussen LP's en singeltjes uit de jaren 60 en latere LP's. Bij 78 toeren kom je nog veel grotere geadviseerde naalddruk tegen.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@Zapper wrote:

Was de CD 10 jaar later gekomen, dan waren en zeker wel doorbraken geweest op platenspeler gebied. Bijvoorbeeld aftasten met een laser ipv een naald.

Ehhh... http://www.elpj.com/ πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Snor
(@snor)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Zapper en Roland, jullie hebben wel ergens een klok horen luiden maar waar nou precies de klepel hangt . . .
Bij mijn vraag om informatie over de transformer zei ik al, dat ik wel weet wat het ding doet en hoe het werkt, namelijk de lage spanning (ca. 0,2 mV) opkrikken naar een hoger niveau (minimaal 2 mV), zodat een standaard (mm) phono-ingang van een versterker hiermee overweg kan.
Bij de betere versterkers zit de trafo a.h.w. ingebouwd achter de mc phono-ingang. De EG 8000 kan echter gebruikt worden met mc-elementen met verschillende afgegeven spanning en er kunnen inderdaad 3 elementen tegelijk aan hangen.
Omdat een platenspelerelement een variabele stroom afgeeft, wordt gesproken over impedantie ee niet over ohm (als weerstand).
Uit jullie reacties maak ik op, dat jullie niet echt thuis zijn in de wereld van de platenspeler. Dankzij de (nog steeds verder gaande) ontwikkeling van mc-elementen geniet ik dagelijks van analoog gereproduceerde muziek van een kwaliteit die eigenlijk door geen enkele cd-speler kan worden geleverd. Maar dat is persoonlijk, en deels een kwestie van smaak . . .
Terug naar mijn vraag: is er iemand die het apparaat kent en met name de technische specificaties weet? Daar ben ik naar opzoek.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Klopt. de inductie van je element wordt gebruikt om een opslingering te maken met de capaciteit van kabel en ingang, en daarmee wordt aan de bovenkant van het audiospectrum verlies /afvallen deels mee opgevangen.
Het is inderdaad de impedantie.

Dat je een vraag stelt is leuk maar dat er dan wat discussie op volgt over een toch wel apart apparaat dat is ook leuk. Dat is de charme van een forum.

Wellicht komt er nog een techneut die zich geroepen voelt antwoord te geven. πŸ˜‰ Succes!


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Beste mede liefhebbers.

Het MC element staat in de philips folder editie 1981 bladzijde 78.

Hier staat ook een step-up transformator EG 7000.

Voor zover ik het bovenstaande gelezen heb wisten jullie niet waar deze onderdelen staan.

Veel plezier met lezen.

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

De specs van de philips platenspelers zijn inderdaad ook indrukwekkend zoals van meer apparatuur uit die jaren. Die specs waren mij vooral bekend van direct drive draaitafels uit die tijd en latere modellen.

De uitleg over het verschil tussen direct control van philips en direct drive is ook helder en zowaar op argumenten en ontwerpkeuzes gebaseerd.

In de genoemde folder staan de transformatie verhoudingen er ook bij:
transformator overbruggen, 1 op 10 en 1 op 30.

@Snor:
Heeft het gebruik behalve met MC ook iets te maken met afsnijfrequenties?

Naast MD en MC staat er tegenwoordig ook wel eens MM in de folders.

Bij de jappanners kun je het kopstuk waar het element inzit van de arm af halen en verwisselen voor iets anders, waarna je wel alle instellingen moet aanpassen. Wellicht ging philips ervanuit dat de echte liefhebber 3 verschillende draaitafels had. (Ook ivm juiste plaat juiste naald?)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: