GP 400 opname-eleme...
 
Meldingen
Alles wissen

GP 400 opname-elementen

12 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
538 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Wie heeft ervaring met de GP pickup-elementen die philips destijds in de catalogi van de jaren '70 verkocht ?

Ik ben slechts onfortuinlijk als arme jongen steeds beperkt geweest en alleen maar een GP400 en een GP400/II gebruikt.

Maar wat is bijvoorbeeld het verschil met een 401,402,412 en 422 ? Kun je dat echt horen, of zijn het alleen papieren specs die verschillen ?

Wie heeft al vergeleken en kan zijn ervaring delen.

Ik zou het graag weten, lig er van wakker... 😳


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Steve,

Ik heb weleens die lage nummers geprobeerd, 400,401, 402 etc.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de naald, de instelling van je dwarskrachtcompensatie en instelling van de fouthoek, en de naalddruk samen veel meer invloed hebben dan de kwaliteit van je element.

Zorg ervoor dat al deze zaken goed staan ingesteld, daarna pas verder kijken ( of liever luisteren ) zou ik zeggen.

Soms is de phono preamp van de voorversterker met een goedkoop opampje uitgevoerd. Daar is dan ook nog verbetering aan te brengen.

Kwa naald heb ik weleens het idee dat je naar een paar elpees al hoort dat het geen nieuwe naald meer is ...


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

hoi herman: even verduidelijken:

vroeger , toen had ik een combineetje (22RH852 of zoiets) met een ingebouwd pickupje en een GP400.

Nu heb ik een 22RH550 kunnen op de kop tikken, en heb ik een 212 pickup met GP400.

zondag kon ik een Lenco L78 met een shure md55 op de kop tikken, maar de naald was er niet bij. Heb dan die L78 voorzien van een GP400/II.

Klink allemaal behoorlijk nu, maar ik vroeg me af wat ik nog kan verbeteren... en of ik ooit 's zou moeten investeren in een GP412 of zo... maar volgens jou loont het niet echt dan ?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@steve wrote:

Wie heeft ervaring met de GP pickup-elementen die philips destijds in de catalogi van de jaren '70 verkocht ?

Ik ben slechts onfortuinlijk als arme jongen steeds beperkt geweest en alleen maar een GP400 en een GP400/II gebruikt.

Maar wat is bijvoorbeeld het verschil met een 401,402,412 en 422 ? Kun je dat echt horen, of zijn het alleen papieren specs die verschillen ?

Wie heeft al vergeleken en kan zijn ervaring delen.

Ik zou het graag weten, lig er van wakker... 😳

We hebben vroeger met een testplaat weleens wat gemeten.
DE GP400 heeft een sferische naald (rond) en klinkt duidelijk minder dan de 401, 412 of 422.

De 401 en 412 hebben een elliptische naald, en daar konden we weinig verschil in merken. De 401 was ietsje beter in kanaalscheiding, en de 412 kwam in frequentie iets hoger. Dat bleek aan de naald te liggen, toen de 412 naald in de 401 ging bleek dat een heel goed element πŸ˜‰
(dit kan natuurlijk gewoon spreiding zijn geweest)

De 422 heeft een zgn SST-naald, dat is elliptisch met aan de zijkant uitgeslepen, dus een soort van 8-vorm.
Dit element kan frequenties van platen afhalen tot 60kHz meen ik en dat was puur voor quadro bedoeld. Bij quadro platen staat de aanvullende informatie voor de achterspeakers als een soort am-signaal op de plaat. Een decoder maakt daar dan 4 kanalen van.

De kanaalscheiding van de 422 viel tegen (onder 30 dB). De weergave was wel goed, mooi helder maar er trad wel redelijk vlug vervorming op bij hoge uitsturingen. Overigens zijn al die elementen daar niet zo goed in. Gewone longplays dat gaat prima, maar op 12" singles (zeker als die maar kort duren en dus hoog uitgestuurd) lopen ze vast. Dan heb je een meer profi element nodig. Ik ben dan ook overgestapt op de Pickering 625 DJ, dat ding schijnt nog steeds te koop te zijn. Die is niet helemaal compatibel op een philips installatie (wrs iets andere impedantie) maar daar kun je voor corrigeren in de voorversterker. Dat heb ik gedaan in de 280 en sindsdien klinkt het zoals het hoort, tenminste, volgens de testplaat πŸ˜‰

Ik zou dus voor een 401 of 412 gaan als je het origineel wilt houden, en daar zijn dacht ik nog (imitatie) remplacenaalden voor.

(edit: dit waren de MK II elementen)


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Heb ik dan als puber met mijn zuurverdiende spaarcentjes zooi gekocht ?
πŸ˜₯ πŸ˜₯ πŸ˜₯

en nog erger: er al die jaren naar geluisterd... 😳 😳 😳


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Nou, de naald bepaalt dus de kwaliteit als ik je verhaal goed begrijp.
Dan dus de hamvraag : Hoe klinkt een gp400 element met een sperische naald tov de andere elementen ?
Ik weet wel dat je tegenwoordig maar 1 type vervangingsnaald kunt krijgen voor die elementen. Daar ben je dus van afhankelijk.

Zal zo eens dat naaldje bij de leverancier opzoeken. Misschien staan er verdere gegevens bij.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou, de GP400 is een prima element, maar ik heb ze weleens naast elkaar gehoord de 401/412 was net iets beter. Zo moet je dat zien.

De 400 is wezenlijk anders dan de 401/412, de naald is wel uitwisselbaar maar gek genoeg gaf dat op de 400 geen verbetering. Zal de ophanging wel zijn.

Zelfs de GP380/390 klonk al best goed, en dat was een apart ding, namelijk een HiFi-keramisch element. Als ik ooit nog een 380 tegenkom moet ik hem hebben want ik heb zo'n stokoude platenspelen GA060 oid op de kop getikt, die hadden mijn ouders vroeger, alleen had mijn vader er later een 380 bij gekocht en een printje (versterkertje)

De RH590 die ik nu heb kun je op hifi-cer zetten, dus die print is niet nodig.

De 380 is dacht ik het enige hifi element met de oude klikaansluiting zoals philips heel lang in de jaren 60 heeft gehad.


   
BeantwoordenCiteren
(@gromsound)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 19
 

400 is duidelijk hoorbaar magerder dan een 412, vooral scheller.
400 naald in een 412 (noodgreep) levert geen verbetering tov 400 puur.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Dus als ik het goed begrijp heeft het te maken met frequentiekarakteristiek ?

beter of slechter is dus scheller/doffer of met meer/minder dynamiek... ?

right ? πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Nou, het komt er dus op neer dat de GP400 gewoon ietsje minder is dan de hogere types.

Het onderling wisselen van naalden heeft dus geen positief effect.
Ik vraag me alleen af of beide typen naalden nog leverbaar zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Ik kan helaas niet meepraten erover. Heb altijd maar gewone GP400 of GP400/II elementen gehad.

Maar toch kan ik het niet echt begrijpen hoe deze electromechanische component zo kan verschillen dat Philips het prijsverschil kan verantwoorden. Zit er dan zoveel verschil in het materiaal binnenin ? Een diamantnaald is toch niet zo afwijkend qua model en de gebruikte spoeltjes voor de electrodynamische overbrenging kunnen toch ook maar van koperdraad zijn ? Wat kan er dan zoveel verschil maken ?

En weet iemand van jullie hoe je dan de elementen van SHURE of andere merken daarbij evalueert ? Heb vroeger kameraden gehad die daarbij zweerden: Lenco's met SHURE elementen...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@herman wrote:

Nou, het komt er dus op neer dat de GP400 gewoon ietsje minder is dan de hogere types.

Het onderling wisselen van naalden heeft dus geen positief effect.
Ik vraag me alleen af of beide typen naalden nog leverbaar zijn.

Het wisselen bij de 400 niet. Maar zoals ik al zei hebben we ooit een verbering gezien met een 412 naald in een 401.
Vreemd wat dat zijn allebei elliptische, dus ik vermoed dat er gewoon wat spreiding zit in die naalden/schachten. Als je ergens een 401 of 412 tegenkomt en je zet die ipv de 400 erin heb je hoorbaar beter geluid. Maar de 400 was zeker niet slecht.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: