Meldingen
Alles wissen

N 7300 probleem

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
688 Bekeken
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Sinds kort een n 7300 aangeschaft maar met een defect.
Als ik op play druk komt de aandrukrol wel uit zijn huisje tegen de band aan maar slaat direct weer af.Maar als ik de aandrukrol met de vinger stevig tegen de band druk blijft hij wel spelen, weet iemand wat er aan de hand is?


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik ben bang dat de tijdbom bij de jouwe afgegaan is πŸ˜•
deze recorders staan er om bekend dat op een gegeven moment een kunststof haakje afbreekt. met dit haakje vergrendeld de drukrol zich normaal gesproken. Het effect van een afgebroken haakje is dat de drukrol net niet tegen de capstan aan komt.

Z'n kleine broertje de N7150 zit op dat vlak precies zo in elkaar evenals z'n Aristona tegenhangers in het zwart, de SR4299 (N7300) en de SR4149 (ik hoop dat het typenr goed heb)

Bij Audiofreaks loopt nog een topic over deze serie waar zo ongeveer vanaf pagina 16 jouw vermoedelijk probleem ook uitvoerig aan bod komt.
Gromsound heeft een oplossing bedacht door een afsteun schroef onder in de hevel te draaien.
Dik heeft e.e.a. ook gedaan en mooi in beeld gebracht waar de schroef precies moet komen.
kijk hier maar eens, leuk leesvoer al zeg ik het zelf πŸ˜›
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=7810.msg344670#msg34467 0"> http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=7810.msg344670#msg344670

succes met de reparatie, komt best goed πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Remi Bedankt!!! πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€ Het haakje is inderdaad afgebroken en ik ga de gromsound oplossing maar toepassen, want dat is de meest makkelijke oplossing.
Leuk forum trouwens, ga ik me maar eens aanmelden want ik heb de bandrecorder ondekt.
Ik las in dat zelfde topic dat jij een probleem had met de 4522, ik heb volgens mij hetzelfde probleem. De 4522 reageert traag op de commando's. Vooral met het vooruit-en achteruit spoelen, als ik dan vanuit spoelen op stop druk loopt hij eerst nog een stukje door, stopt dan eindelijk na +/- 5 sec. en dan kan ik pas de playknop gebruiken.
Ben je er al achter wat het is?

Groeten


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Joop, mooi dat je nu verder kan met jouw N7300!

Ik kan me van de N4522 niet meer zo voor de geest halen dat ik dit probleem van traag reageren ook had?

Ik weet wel een ander probleem dat ik ermee had en hetzelfde bij een N4520:
Normaal moet je vanuit snelspoelen direct de play toets in kunnen drukken en pas als de boel (vrijwel) stilstaat wordt dan vanzelf overgeschakeld op afspelen.

deze twee echter vonden het leuker om dit niet af te wachten en direct vanuit snelspoelen de drukrol tegen de capstan aan te gooien.
Ik kan je vertellen dat je dan met kromme tenen afwacht wat er je om de oren gaat vliegen!
dat de tensionrollers er nog op zitten is best knap πŸ˜› wat een klap geeft dat zeg.

probleem was de vrijgave van het stuurcircuit, normaal blijft deze spanningsloos zolang de rechter rol nog draait. hierachter zit dat waaierwiel dat tussen de lichtsluis draait en zo info geeft of de band loopt en ook nog de richting wordt eruit gehaald.

staat na snelspoelen de band (bijna) stil wordt een Tor opengestuurd die het stuurcircuit weer spanning geeft en vervolgens wordt bv de ingedrukte Play toets "gelezen" waarna het ding gaat afspelen.

Bij beide decks bleek deze stuurtor een botte sluiting te hebben en daardoor stond het stuurcircuit altijd onder spanning. Dat verklaart mooi waarom hij dit zo kon doen.

Het was meen ik een BD139 of BD140 o.i.d, ik heb even geen schema bij de hand.

Blijft hij bij de jouwe gewoon te lang doordraaien omdat de rembanden misschien niet goed staan afgesteld?

Als hij bijna stil staat en dan inkomt is het stuurcircuit wel ok.
Wellicht als het te lang duurt na stilstand voor de jouwe reageert dat er met deze transistor ook iets niet in orde is?


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

En de N7300 speelt weer als een tierelier!!Wat een geniale oplossing πŸ’‘ , schroefi in een stukki plastic draaien en spelen maar!
Nogmaals met dank aan Remi 8)
Over de N4522: Heb ik jouw probleem misschien verkeerd gelezen want die van mij draait alleen te lang door als ik op stop druk. Hoe zijn die remmen eigenlijk af te stellen?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Mooi dat het al zo snel weer voor elkaar is πŸ˜€

de remmen van de N4520/22 zijn mechanisch af te stellen.
er loopt een metalen remband om een remschoen achter op de wikkelmotoren.
de spanning op de metalen band kan je dmv het verstellen van een moertje varieren.
misschien moet je dit eens nalopen om te zien of er wat bijgesteld moet worden.

Hou er wel rekening mee dat het geen handrem van een auto is, de linkerspoel moet op de rem vrij makkelijk met de klok mee kunnen draaien en wat meer weerstand geven tegen de klok in.

Bij de rechterspoel precies andersom.
Het is imo meer bedoelt als parkeerrem zodat de tape niet van de spoel draait als deze aan z'n eind is gekomen , of bij het opzetten van een nieuwe tape.
Als je de rem veel te slap ingesteld hebt weet je precies wat ik bedoel. πŸ˜‰

Ook het op spanning zetten moet je met een beetje beleid en gevoel voor verhouding doen, want ondanks dat het van metaal is, is het toch wel wat kwetsbaar.
vooral als de borgmoer het draadeindje mee wil laten draaien komt dit allemaal op de geklonken overgang van strip naar remband terecht en de kracht in die richting is niet zo jofel voor 'm.

verder zijn er ook van die rubber aanslag dopjes gebruikt, van die kleintjes zoals ze ook wel in de hoeken van een stofkap zitten.
deze verdrabben ook, ik weet zo niet meer te zeggen of het dan alleen meer geluid gaat geven of dat dit ook in de afstelling nog terug te vinden is. denk het niet eerlijk gezegd.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Remi..... Superinformatie!!

En alweer bedankt


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

8) graag gedaan Joop πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
Deel: