Philips DAC960 of g...
 
Meldingen
Alles wissen

Philips DAC960 of goede geluidskaart?

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
608 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Aangezien ik een nieuwe geluidskaart nodig ben vroeg ik mij af of het wel nuttig is een dure geluidskaart aan te schaffen wanneer er ook DAC's zijn die het digitaal kunnen omzetten.

Weet iemand ook of de kwaliteit van de geluidskaart invloed heeft wanneer hij op een DAC wordt aangesloten? Ik had nameljik vernomen dat wanneer je een DAC aansluit je de slechte DAC's van bijvoorbeeld een Realtek geluidskaart omzeilt en zo toch heel erg goed geluid hebt.

Zo ja, is het dan verstandig een losse DAC te kopen zoals de DAC960 of zal ik gewoon een goede geluidskaart kopen?


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Op een monitor (met ingebouwde speakers) klinken alle geluidskaarten wel aardig en ook op die 5.1 setjes van rond de € 300,- maar om te verwachten dat zo'n DAC audiofiel is, nou nee...

Met mijn DSS-en heb ik die problemen niet, oftewel ik doe alles digitaal en de speakers zoeken het zich maar uit bij wijze van spreken...

De DSC950 en ook de DD-82 hebben hele keurige ADC's aan boord dus ik heb het één en ander wel eens uitgeprobeerd via de bekende analoge omweg maar dat klinkt voor geen meter, niet van Creative, niet van Terratec en al helemaal niet van die onboard geluidskaarten op o.a. ASUS moederborden. Maar ja een moederbord heeft ook een hele andere functie hè... Ik weet niet hoe het thans gesteld is met de kwaliteit van ASUS omdat ik al jaren met "oude troep" werk maar dat was wel goed spul! Het is met zoveel dingen hè, vroeger kocht je kwaliteit als je genoeg geld investeerde...

Om een lang verhaal kort te maken, je doet er verstandig aan om het analoge gedeelte te laten regelen door stand-alone audio apparatuur.

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

@m0vieman wrote:

Hoi,

Op een monitor (met ingebouwde speakers) klinken alle geluidskaarten wel aardig en ook op die 5.1 setjes van rond de € 300,- maar om te verwachten dat zo'n DAC audiofiel is, nou nee...

Met mijn DSS-en heb ik die problemen niet, oftewel ik doe alles digitaal en de speakers zoeken het zich maar uit bij wijze van spreken...

De DSC950 en ook de DD-82 hebben hele keurige ADC's aan boord dus ik heb het één en ander wel eens uitgeprobeerd via de bekende analoge omweg maar dat klinkt voor geen meter, niet van Creative, niet van Terratec en al helemaal niet van die onboard geluidskaarten op o.a. ASUS moederborden. Maar ja een moederbord heeft ook een hele andere functie hè... Ik weet niet hoe het thans gesteld is met de kwaliteit van ASUS omdat ik al jaren met "oude troep" werk maar dat was wel goed spul! Het is met zoveel dingen hè, vroeger kocht je kwaliteit als je genoeg geld investeerde...

Om een lang verhaal kort te maken, je doet er verstandig aan om het analoge gedeelte te laten regelen door stand-alone audio apparatuur.

Groetjes. 😉

ASUS is nog steeds erg goed hoor 😉

Maar om even op het onderwerp terug te komen, het lijkt mij beter om de D/A buiten de computerkast te laten gebeuren. Dit is nameijk een bron van storingen en vage signalen.

Uiteindelijk zal er toch een D/A omzetting gemaakt moeten worden, en voor ons gebeurd dat voor de voorversterker. Bij jou gebeurd het pas in de luidspreker zelf (hoe gaat dat eigenlijk bij de DSS?).

Het beste is dus om een geluidskaart te nemen die het digitale signaal niet upsampled (CMedia chipsets bijvoorbeeld), om deze vervolgens door te geven naar een externe DAC.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ TheMode: ja vreselijk die geluidskaarten van tegenwoordig... Zelfs het digitale bronsignaal wordt compleet verbouwd en dan pas doorgegeven. Het lijkt er wel op dat ze bij Sony gemaakt worden. 👿

De eerste geluidskaart die ik tegengekomen ben die NIET aan het digitale signaal sleutelt is er eentje van Terratec: er zit een optische lus in en als ik deze softwarematig activeer dan wordt alles geblokkeerd inclusief alle instellingen en de volumeregeling, m.a.w. het digitale signaal blijft zuiver en onaangetast en zelfs Windows komt er niet aan! Dat noem ik pas vakwerk als je Windows kunt omzeilen! 😈

In de DSS zit een SAA7350 oftewel een bitstream DAC, meer zit er echt niet achter. Het ding staat overigens helemaal los van het DSP-gebeuren (dat kun je namelijk uit zetten).

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Ik heb zelf zitten kijken naar een Auzentech X-Plosion, deze is gebaseerd op een CMedia chipset die net als jouw Terratec het geluid volledig met rust laat.

Verder kun je bij deze geluidskaart de Op-amps zelf uitwisselen (DIP-sockets) voor de analoge uitgangen.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hm... DIP-sockets kom je tegenwoordig echt niet meer tegen. Je zou haast vermoeden dat je daadwerkelijk nog kwaliteit kunt kopen, ik bedoel hiermee te zeggen dat sockets besparingspost nummer 1 zijn en als ze daar al niet op bezuinigen dan zou je wel eens ervan uit kunnen gaan dat je goed spul koopt.

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@hobbit13)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
 

Ik heb allerlei geluidskaarten gehad, ook hele dure (Aardvark, Edirol, ESI (EGO-sys), Audiowerk, M-Audio etc) en de analoge output van geen van deze kaarten was duidelijk beter dan een DCC 730 als DAC 🙂

Een aantal dingen waar je rekening mee moet houden: Windows Direct X resampled alles, (ook 44.1 -> 44.1) en doet dat vrij slecht. Je moet dus dat omzeilen, somige drivers doen dit (bv Edirol), ander is ASIO modus handig, dan weet je zeker dat de digitale uitgang exact het zelfe signaal bevat als de bron.

Onboard digitale uitgangen zijn duidelijk minder dan die van een degelijke geluidskaart. Consumenten kaarten (Creative) zijn weinig beter dan onboard en bieden vooral veel opties voor spelletjes.

Vrij recent zijn er steeds meer hoge resolutie opnamens op internet te vinden (van DVD-audio). Deze bieden met gemak een geluidskwaliteit waar een DCC of DAC 960 niet aan kan tippen.

Zelf draai ik nu met een Musical Fidelity 192KHz dac en een M-Audio 192 PCI kaart. Dat klinkt heel goed, maar ik vermoed dat met CD bronmateriaal een goede geluidskaart plus een DAC960 nagenoeg even goed klinkt (dat het dus een kwestie van smaak wordt 🙂 )

Een aanrader voor de krappe beurs: Audiowerk 2 PCI kaarten, staan er bakken van op MP voor 10 a 15 euro, en heeft een perfecte coax digitaal uit, en Asio support (alleen windows XP en eerder)

Zo'n kaartje en een Philips DCC en je hebt voor 30 euro geluid uit je pc waar menig CD speler niet aan kan tippen.

(Foobar is een goede mediaspeler met ASIO support)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

We hebben iemand die oude topics omhoogschopt zo te zien...

Leuke hobby.. 😕


   
BeantwoordenCiteren
Deel: