Meldingen
Alles wissen

Philips N6302/00

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
812 Bekeken
(@bodemjager)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

een tijdje geleden een Philips N6302/00 hoofdtelefoon te pakken gekregen

(foto van internet)

na lang zoeken in bakken vol snoeren bij de kringloop en 2 female 5 din stekkers had gevonden om zelf maar een verloopstuk te maken vond ik het originele bijbehorende verloopstuk in een tas met oude kabels, was al vergeten dat ik deze nog had.

in de linker oorschelp zit een rood wieltje, kan iemand mij vertellen waar deze voor dient? als ik er aan draai hoor ik geen verschil in geluid πŸ˜•

p.s.

het spul wat in de oorschelpen zit is helaas vergaan en wat plakkerig, iemand nog tips voor me om dit schoon te maken (gaasje waar spul opzat is nog wel heel)

en is dit te vervangen?


   
Citeren
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
 

Hallo Bodemjager,
Mijn vader heeft ooit ook zo'n hoofdtelefoon gehad. Zoals dat toen ging natuurlijk na jare trouwe dienst naar de rommelmarkt, maar goed... Het schuifje dient voor de basisbreedte.Dat is een elektronische schakeling of voorziening op een versterker of in dit geval een hoofdtelefoon om de stereo basisbreedte te kunnen regelen.
Door wat links aan het rechter kanaal toe te voegen en vice versa wordt de schijnbare breedte van het stereo beeld wat kleiner. Door zo'n zelfde toevoeging tegenfasig te doen wordt vaak een verbreding van het stereo beeld ervaren. Het effect is erg afhankelijk van de wijze waarop de opname gemaakt is.
Als je vaak met een hoofdtelefoon luistert kan een verkleining van de basisbreedte wenselijk zijn, want veel opnames zijn zo gemixed dat ze op luisprekers goed klinken, maar op een hoofdtelefoon een nogal extreme ruimtelijkheid hebben. Als het voor het geluid in jouw geval niets uitmaakt, zou uiteraard het potmetertje vuil kunnen zijn.
Groetjes,
Hilko


   
BeantwoordenCiteren
(@bodemjager)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

dank je wel voor deze geweldige uitleg!

ik zal kijken of het mogelijk de hoofdtelefoon open te maken en het potmetertje te reinigen of te vervangen.

ik heb ondertussen wel nieuwe schuimpads in de oorschelpen gedaan

(kwam met opruimen nog 2 nieuwe pads tegen voor een Senheizer hoofdtelefoon, weet zo niet meer welke)

maar staat i.i.g. weer wat beter zo


   
BeantwoordenCiteren
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
 

Hallo Bodemjager,

ik hoop dat je hem weer goed aan de praat krijgt. Weer een nostalgisch stukje Philips kwaliteit dat in ere wordt hersteld πŸ˜€
Veel succes ermee,
groetjes Hilko


   
BeantwoordenCiteren
Deel: