Meldingen
Alles wissen

22RH457 speakers behandelen

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
835 Bekeken
(@thespeed)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Al een hele tijd heb ik Philips 22RH457 speakers.
Deze speakers heb ik van mijn vader gekregen die ze destijds als nieuw heeft gekocht. Ik vind er super goed geluid inzitten alleen ben ik bang dat ze het door de leeftijd wel een keer kunnen gaan begeven.

Zou ik die rubberen randen ook moeten insmeren met iets?
Of moet ik er totaal niets aan doen?
Het zou zonde zijn dat ze kapot gaan.

alvast bedankt,


   
Citeren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Enkele van de redenen dat een luidspreker kapot kan gaan:
- Je kleine broertje / zusje / kinderen die kun kleurstiftjes of legostenen door de conus proberen te rammen.
- Overbelasting van de speakers door te hoog volume of een te kleine versterker. Vooral de tweeter is kwetsbaar.
- Conus ophanging van de lagetonen speaker die verdroogt / verteert.

Ik dacht niet dat de speakers in de 457's een conusophanging hebben van het type dat verteert. Als ze het al 25 jaar volgehouden hebben zullen ze het nu nog wel 25 jaar volhouden. Niks aan doen is het motto.

Ale je goed zoekt op het forum zie je berichten van iemand die de conus randen met talkpoeder insmeert, maar ik geloof nog steeds dat dat een practical joke was πŸ˜€ Je schijnt hele leuke dingen te kunnen doen met poeder, een oude speaker en een toongenerator.


   
BeantwoordenCiteren
(@thespeed)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Bedankt, ik zat dus zelf echt te denken aan verstaffen.
Mijn speakers zijn opzich nog in goede staat.
Wel wat gebruikskrasjes maar ze spelen nog goed hard en zuiver.
Ik ga dr dan maar niets aan doen. Ook voelt het rubber nog vrij goed aan.

Voor dat overbelasten pas ik wel op.
Ik heb hem weleens hard aan maar dat lijkt me ook niet verkeerd voor een speaker.


   
BeantwoordenCiteren
(@thespeed)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Helaas is het nu toch zover. πŸ˜₯
Ben bang dat de rubberranden aan het vergaan zijn.
Opzich ook niet zo gek als je bedenkt dat ze uit 1974 a 1976 komen.
Ik had andere speakers gekocht en wilde deze speakers als rear gebruiken en haalde de kappen er eens af.

Nu is het rubber op sommige plekken zwak en erg soepel. (je drukt en de deuk blijft er wat in zitten)
Ooit zijn de rubbers wel ingesmeerd met zuurvrije vaseline heb ik gehoord van mijn vader.
Dus ik weet niet als het aan de leeftijd ligt of aan de vaseline maar ik wilde het toch even aangeven dat er mee opgepast moet worden.

Denk dat ik ze gewoon door blijf gebruiken want ze klinken nog wel goed.
Ik betwijfel namelijk als ze het nog waard zijn om nieuwe rubbers in te zetten gezien de leeftijd.
En het lijkt me nogal een lastig karwei om zelf te doen.
Of valt dat mee?

Kwam per toeval dit oude topic van mij tegen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: