Meldingen
Alles wissen

550 vissenoog knetter

13 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
594 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Ik luister hier op mijn shack naar de radio via een vissenoogversterker 550 en twee 427 boxen. Alles is in orde, speelt betrekkelijk aangenaam tijdens de hobby-activiteiten.

Maar zo om het kwartier geeft die versterker een joekel van een knetter af. Ik dacht eerst dat het een storing was die de tuner ofwel de versterker via het lichtnet opneemt, maar daarvoor is die knetter veel te sterk.

Ik heb zo een vermoeden dat de versterker die 'SPETSSSSSS' zelf genereert zoals sommige oude buizenradio's wel eens durven doen.

Maar waar zou ik dit moeten zoeken bij de 550 ? Zou er ergens een elco last hebben van het warme weer ?


   
Citeren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Je kan beginnen met: is het links of rechts of beide kanalen? Links of Rechts: zoek in het betreffende LF-gedeelte. Allebei de kanalen: zoek het in de voeding of in de tuner als het om radio luisteren gaat. Dat is gelijk de volgende stap: op welke inputs doet hij raar? Is het alleen bij radio? Alleen FM of MW ook? Probeer gewoon het een na het ander uit te sluiten. Als je dan een idee hebt waar je moet gaan zoeken, pak dan het schema en de skoop erbij (staat misschien ook wel in je shack, lol), dan kan je met een beetje mazzel zien wat er gebeurt. Ik weet niet of het vaker voorkomt bij dat apparaat, dat zal Herman misschien wel kunnen vertellen......... Succes!! 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Goedemiddag annie,

ik vermoed dat het niet aan de tuner ligt, want als ik de versterker gebruik om naar een CD te luisteren doet hij het ook.

En het doet zich voor op beide kanalen.

Wat zeer eigenaardig is, is dat het tijdsinterval altijd hetzelfde is. ik heb het nog niet precies gemeten, maar het is ongeveer om het kwartier.

En wat die scoop betreft: die staat hier inderdaad ook, een MBLE BEM003 uit 1966 ! Volledig met buizen uitgevoerd, weegt een ton maar doet het nog steeds.

Over die andere 6 ton stuff die hier staat durf ik niet spreken, maar... ik kan nog altijd bewegen in mijn shack, zonder benen te breken, dat is het voornaamste !


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Misschien dat je dan de skoop aan de voedingsspanning kan hangen, heb je het apparaat van binnen al visueel gechekt??


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Volgens mij is het de beertender, elke keer als je een biertje tapt begint dat ding te gillen...


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

vanbinnen al gecheck ja. 😯
eindtransistoren zijn niet meer dezelfde, maar het ding speelt wel ok.

en die scoop aan de voedingsspanning hangen ? vermoed je dat het geknetter via het stopcontact binnenkomt ?

Ik denk van niet, aangezien mijn 561 gans de dag kan spelen zonder geknetter. dus de deductie wijst erop dat die 550 ergens binnenin een vonk genereert, dus ik dacht zo even aan een lekke elco of zo ?

maar ik weet in feite niet goed waar ik met die scoop dan kan beginnen meten...

en euh, andré, ik heb zo geen beertender, gewoon een ouderwetse koelkast, maar ze smaken ook hoor.

momenteel 28° hier in de shack, en bijna geen DX condities evenmin...
't zijn geen goede tijden voor amateurs...


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Nee, ik bedoel niet dat die kraak uit het stopcontact komt. Kun je het apparaat niet aanzetten zonder het volume open te draaien en met de kast open, zodat je misschien aan het apparaat zelf kan horen waar het ergens zit? Als het een elco is, dan zal de spanning daarover ook een zwieper krijgen bij het kraken. Omdat het in allebei de kanalen is, kan het best dat het een voedingselco is, die kapot is. Daarom zou ik dan de scoop aan de voedingsspanning, na de afvlakelco's, hangen. Kijk dan of je wat ziet tijdens de kraak.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik weet niet wat er precies met shack bedoeld wordt, maar volgens mij verdient het aanbeveling de versterker eens op een andere groep kwa netspanning aan te sluiten.
Zet em eens in de huiskamer, of ergens anders en wacht dan even af.

Het kan best een krakende netschakelaar zijn, of een met aluminium folie doorverbonden zekering in het apparaat overigens.


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Een shack is de hobbykamer van een zendamateur. de ideale shack is royaal gevuld met zendapparatuur en andere elektronicaspullen..... 😀


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Oke, weet ik dat ook weer.

Over die versterker met kraak bedacht ik me nog dat er weleens een zelf-aangezette stekker aan kan zitten.

Als een van de stekkerpen-schroefjes los gaat zitten krijg je ook gekraak.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

zucht... 🙁
de stekker is origineel philips
de stroomkring is het ook niet
de metingen binnenin leveren niets op, de piek is te zien op wel 10-tallen componenten...

ik vermoed toch ergens een elco die waarschijnlijk een isolatielekje heeft en om de zoveel tijd een zooi electronen door het diëlectricum laat glippen ... maar ja, welke elco... daar begint het verhaal...

enne ... wat die goed gevulde shack betreft: inderdaad, daar staat allerlei zend- en ontvangstapparatuur in, maar ook veel HiFi en een paar oldtimers zoals Philips 525A uit 1935, een Bell '50' uit 1936 een SBR ondolina, en nog meer van dat lekkers...

en natuurlijk MFB 567...

en nog een paar ton andere zooi... 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Ja maar heb je nou al aan de voedingsspanningen in het apparaat een skoop gehangen? Dat zijn de spanningen die uit het voedingsgedeelte komen....LOL. Meet je op al die spanningen pieken of op een gedeelte erven? Werk dan terug naar het gedeelte waar die spanningen vandaan komen, richting sec. wikkeling nettrafo dus. Laat even weten wat je nou precies hebt gedaan/gemeten en hoe. Succes, Annie


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Ok, dat zal ik doen.

straks worden het toch weer herfstavonden en dan ga ik dat eens ten gronde uitzoeken.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: