Meldingen
Alles wissen

5581 miniset deck probleem ....

28 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,119 Bekeken
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

hallo

wegens een raar probleem met uitval in mijn zojuist verworven 5581 deck zoek ik een schema ervan heeft iemand dat ? de tiptoetsen werken niet , en wel met 1 draad los maar dan werkt de vumeter weer niet .

groet mattie


   
Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ondertussen al 24 uur in het ding zitten , en moet nog mijn ontbijt lunch avondeten inhalen . ik heb met het schema van har ontdekt dat de voedingsreset het niet deed , en dat is al gefikst . ook startte de tape niet in 1 keer steeds , dat was de veer op het tandwiel tegen de capstan aan , die was lui geworden na 30 jaar . een beetje verder gebogen en dat is ook weer gemaakt . nu speelt hij prima maar na een week aangestaan te hebben bleef er steeds minder geluid over , en de vumeter deed ook steeds minder .

bleek dat er een 30 tal 10uf elco's rot waren en na 15 jaar stilstand en ineens warm worden zijn er 5 geploft en de rest was aan het lekken , dus allen vervangen . nu heb ik ook weer zat opnamesignaal wat er eerst ook niet was . als ik hem afregel op de aanwijzigingen in het doc dan krijg ik met afspelen een erg laag signaal terug , en lijkt het alsof er steeds aan de balance wordt gedraaid en klinkt ook behoorlijk vals .

ik heb de wijziging in de doc al gedaan omtrent de opspoelringen erin en zag ook dat het deck eens lang had stilgestaan op play ( snaren waren ook stuk ) en heb daarom ook de capstandrukrol vervangen gezien deze plat was aan 1 kant . maar dit was het probleem ook niet , en bij voorbespeelde bandjes is het ook niet te horen.

ik heb er tdk 90 min inzitten van na de eeuwwisseling dus niet oud , en de koppen zijn schoongemaakt . ik las ergens dat hij gedemagnetiseerd moet worden elke zoveel maanden , scheelt dit ?

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

vind het knap heb er hier ook maar die deckjes zijn echt lastige dingen.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ben nu zover dat hij goed werkt , en er moesten nog wat meer elco's uit .
ook heb ik de koppen gedemagnetiseerd en dit is ook al verbeterend in geluid . de kleine 10uf elco's zijn allen rot en zorgen voor allerhande problemen . ze hadden ook de normale 5mm elco's erin kunnen zetten want ik heb dat ook gedaan en passen prima . hoe kleiner hoe eerder dat ze rot zijn . en als de set aan is wordt het chassis wel een 40+ graden door de stereocomponenten bij elkaar .

bij het meten kwam ook de scopeprobe nog tegen de dolbyprint aan en toen bleef hij in recmode hangen , na wat zoeken bleek dit door een kapotte tor op de cpu print te komen die via de basis terugging en zo meer open bleef sturen .

ook is het leuk meten met een scope die aan aarde hangt en het deck achter scheidingstrafo , heb dus tussen de scope een blok zonder ra gezet .

ik heb ook alle papieren doc's bij de set gekocht dat is wel zo makkelijk .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hoi Mattie,

Knap werk ❗ , ik moet er ooit nog eens aan beginnen maar ik kan mijn borst nat maken als ik dit zo lees. Hoe ben je aan een passende drukrol gekomen?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

de elco's vervangen is een frutwerk maar wel te doen , en desondanks het erg veel bewegen van printen is er geen draad stuk gegaan . dat is bij eigen philips ontwerp wel vaak . de drukrol heb ik uit een bakje wat ik had met drukrollen en koppen ed . overigens heb ik de rol alleen vervangen , hij zit gefelst op de houder en die heb ik moeten open maken daarvoor .

ook kan dit loopwerk beter tegen de autoafslag want de decks uit de f lijn uit 1985 gaan na 3x afslaan al door de bruine tandwielen heen . dat komt met warmte in het deck na 15 jaar stilstand en ik heb zo al 4 decks tijdens weergave midden op de band ineens 8 tanden van de tandwielen zien vegen , en de rest veeg je er ook zo af .

overigens was het eigenlijke probleem met dit 5581 deck de elco's . de rest had daar mee te maken of was er door veroorzaakt .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ik heb deze set nu ook afstandbediend gemaakt , echter dit maal een losse unit erbij dit ook gezien deze set maar 1 vrije ingang had , en ik er 3 nodig had .

er zit een potmeter in met motortje 2x100kohm en die is zo op 13v aan te sluiten ivm de overbrenging met wormwiel . ik heb daarna nog de 3 ingangen bijgemaakt . deze zaten in een losse kast en dat is niet handig .
nu kan ik ook schakelen tussen 2 ingangen en als ik dan de uitgang van de bronkeuze op de 2e ingang zet , kan ik zonder de preamp de mfb's aansturen gezien dat ik er ook 3 apart schakelbare uitgangen op heb .
dit was handig bij testen en reparatie van andere audio anders moest er steeds een stekker uit van de mfb's en dan gaat er wellicht iets brommen , of ineens brom als er een tulp tegen een chassis schuift .

ook heb ik er een l/r omschakelaar opgemaakt om evt geluidsverschillen uit de bron te kunnen halen . deze schakelaars waren allen nieuw en schakelen meteen om van contact dus geen kraken . ik maak er nog een frontplaat voor ,deze witte tape is nog testfase .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

het deck werkt nog prima , echter heeft nu de 109 tuner een probleem . als ik hem na 8 uur weer aanzet dan is het het laatste station kwijt en staat dan op 87.5 mhz , echter zijn de presets er nog wel dan . na wat zoeken in het schema is er een 5,6 v spanning die middels een 10k weerstand en 2200 uf elco in stand blijft , en bij een volledig lege elco is alles weg en een lage spanning is alleen de laatste zender uit het geheugen . ik heb c821 al vervangen en 3300 uf gemaakt , maar of dit het probleem is weet ik niet . een paar uur is normaal wel vol te houden voor deze elco maar langer en hij is weg .

de foutzoekboom voor de 109 zegt er ook niks van , dus is het afwachten .

heb er ook een cd100 bij ondertussen , met het boekje ook nog en zonder defecten zelfs . de elco's meten nog allen in hun originele waarden zelfs .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

zuinig op zijn πŸ˜‰

de NE5532 kun je eens vervangen door de 2134 opamps van TI/BB dan komen de s klanken wel wat mooier eruit vind ik.

of origineel houden, lekker ouwerwetse klank, is soms wel eens leuk.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ik heb net de cd 100 aangezet en ineens komt er geen geluid meer uit , hij speelt wel normaal voor zover zichtbaar . dat zul je ook net zien weer.
de c's meten best goed het lijkt een dac probleem

word vervolgd.

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

waarschijnlijk de pads doorsolderen van de uitgangsrelais.

vooral de pennen van de relaisspoel. die zijn vaak rot, maar dat zie je goed.

de dac's zelf? lijkt me niet, dan is er vaak 1 kanaal stuk. Ik heb eens ooit een defekt kanaal gehad, dat bleek een gebroken reedcontact.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ik heb gezocht naar defecten , en de c van de 18v voor de dac's was ook weer bol en rot , na vervangen en daarna nog meer elco's komt er nog niks uit , hij loopt wel en pakt alle nummers , ook cd origineel en nog niks . het lijkt het ic te zijn wat de beide dac's stuurt , dit geeft geen scoopsignaal op de pennen 1, 2, 28 van de dac's wel staat er continu 1,6vdc op . de sturing van de saa7030 werkt wel zo te zien , want op de 4 lijnen komt een signaal wat verandert bij next en ffwd om daarna weer hetzelfde te worden . zou door de kapotte c's dat ic heen gegaan zijn ? ik heb ook niks gehoord meer , en met een meetpen met elco ertussen op pen 22 van de dac meten doet ook niks , en achter de ne ook niet , de killrelais werken met de 4,7 volt wel .

in het schema staat dat als er 1 schakel niet werkt dat dit niet te testen is welke , op servicemode a doet hij wat zou moeten , maar ook geen geluid . als ik een versterker met dac had kon ik die miss overbruggen , en 1 schakel uitsluiten . en als de laserpower niet goed was dan zou hij toch ook niet blijven spelen verder ? ik heb de regelaars nagesoldeerd en die geven ook af wat moet , de 18v en de 5v waren wel instabiel door elco's maar al vervangen en geen verschil . ze maten eerst nog goed , dus warmte is funest voor de oude blauwe dingen , zeker de radiale verianten

wel zijn er al eens veel ic'vervangen oa : beide dac's , mab en de saa7030 , dus er is een keer ook een probleem geweest . dit omdat de data op de ic's jonger is als de cd100 productietijd bij philips . en de dac's lijken geeneens philips te zijn .

de tuner deed het wel weer na 9 uur uitstaan , dus de 3300 uf werkte .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Heb je het kristal al eens doorgesoldeerd? Er zijn er 2 op de dac print.

Je kunt het relais overbruggen, maar dat heb je wrs al gedaan.

Kan ook ergens een voedingsspanning weg zijn, de stabilisatoren zijn ook wel eens rot op die leeftijd


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

ik heb er naar gezocht maar zelfs na alle elco'vervangen te hebben is er nog geen geluid . met meten op de bussen tussen de ic's blijkt dat ic 6517 ( saa7030 ) kapot is en miss ook de dac's wel (tda1540 ) ik heb overal signaal en de cd loopt ook prima verder , ook in servicemode a en b . koppel ik de hf los dan gaat hij niet spelen , en alle spanningen zijn aanwezig verder , kristallen en spoelen nagesoldeerd en nada . op tp90 , 91 , 92 ,93 heb ik geen signaal en daar houd het op verder .

de laser draait op 498mv over r3308 en hij lijkt weinig licht te geven maar dan zou hij niet blijven draaien en reageren . ook geen errorled en op mp staan er meer met dit probleem , dus de dac's en het filter ic is icm oude elco's niet heel te houden blijkbaar .

de beiden ne5532 hebben een raar iets , gezien er op pen 1 en pen 5 7,3v staat wat niet zou moeten , zelfs na er 2 lm358 ingezet te hebben is dit niet weg . echter staat op pen22 van de tda1540 0volt dus die heeft er geen last van , maar er kunnen dus 4ic's stuk zijn gegaan maar waarom ???

mattie

ik zoek wel een beschadigde cd100 ,cd101 ,cd200 ,cd202 of met defecte cdm unit met diezelfde ic's erin om deze te maken want deze lijkt weinig draaiuren te hebben .


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Ik heb twee storingen in die van mij gehad, een reed contact van het killer relais kapot en slechte verbindingen tussen IC en IC-voet. Dit laatste probleem kon ik alleen opsporen door er kaasprikkertjes tussen IC en voet te drukken en dit tijden het spelen, pootje voor pootje en IC voor IC. Bij mij kwam er een contact uit dat echt helemaal lam was geworden. Het lijkt misschien veel werk maar het viel eigenlijk best wel mee.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: