Meldingen
Alles wissen

578 vervangingstorren?????

47 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,537 Bekeken
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

Ik heb dankzij dit forum eindelijk een 578 eindversterker kunnen kopen πŸ˜€ . Voor mij is dit dus een heel nutig forum en niet alleen hierom, ik lees het elke dag even. Maar ik heb een paar eindtorren defekt, hiervoor heb ik inmiddels vervangers gevonden maar ik moet ook nogal wat stuurtorren vervangen en ik kan hierover niets op het internet of in de transistor gids vinden. Het zou geweldig zijn als iemand hiervan de vervangers weet of aan de hand van het schema (hier op deze, niet op te heffen site, te downloaden) kan nagaan welke gangbare transistoren hiervoor bruikbaar zijn. Hier de lijst met defekte torren:

Q205: 263N6
Q206: 148N3
Q207: 158P3
Q208: 357N2
Q209: 357P1

Q208 en 209 zijn een pair.

Alle hulp is welkom.

Groeten,

Willem


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik weet dat deze torren niet als origineel nummer bestaan. Ze hebben een naam gekregen tijdens productie, maar komen enkel in deze serie voor.

Ik heb in het verleden wel e.e.a. met succes gedaan maar weet niet meer exact wat dat toen was. Voor de grootste stuurtorren kun je die uit de F9638 proberen, verder terug in de eindtrap kun je een setje bf469 , bf470 proberen, maar die had ik toen zeker niet. Neem in elk geval torren die 100 volt kunnen hebben, verder zijn ze niet erg byzonder kwa eigenschappen. Probeer ook de pen bezetting in de gaten te houden, als je
bf469 gebruikt ziten de buitenste pennen gewisseld.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

precies hierom heb ik ook die halfgeleidertester aangeschaft, maar antwoorden heb ik nu nog niet voor je


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ben inderdaad erg benieuwd naar hun versterkingsfaktor πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo Herman en Remi,

Het linkerkanaal werkt nog, zal ik daar de torren uitsolderen en met een simpel universeelmetertje de hfe testen, of is dit een te simpele test?

Alvast bedankt voor het meedenken πŸ˜€

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

lijkt me wel een methode die je het goede antwoord geeft.
ik zat hiermee altijd te klieren door de veel te korte pootjes van transistoren die al gebruikt waren. je moet wellicht eerst afgeknipte stukjes draad aan de pootjes solderen.

en dan krijg je nog het proberen van welk pootje wat is, maar in principe kan het wel met een multimeter denk ik


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.
Mijn 578 heeft ook nog 'kuren', van beide kanalen is de ruststroom niet goed (te weinig) in te stellen.
Eindtorren (vervangen door MJ15024G) en drivers zijn OK; er komt over beide kanalen voor mijn oren toch onvervormd geluid.
Echter bij het linker kanaal gaat de weerstand R232 (100Ohm, 1Watt) bij een vermogen groter dan 20Watt in rook op.
Ik vermoed dat de fasedraaier (Q205) iod niet goed meer is, maar nog niet nagemeten.
Mogelijk kunnen jullie meetresultaten mij ook weer verder op weg helpen.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Probeer ook altijd de versterker om te bouwen naar 240 volt.

Als de voeding net iets te hoog is wordt alles ineens zeer kritisch


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

@tismarnix wrote:

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.
Mijn 578 heeft ook nog 'kuren', van beide kanalen is de ruststroom niet goed (te weinig) in te stellen.
Eindtorren (vervangen door MJ15024G) en drivers zijn OK; er komt over beide kanalen voor mijn oren toch onvervormd geluid.
Echter bij het linker kanaal gaat de weerstand R232 (100Ohm, 1Watt) bij een vermogen groter dan 20Watt in rook op.
Ik vermoed dat de fasedraaier (Q205) iod niet goed meer is, maar nog niet nagemeten.
Mogelijk kunnen jullie meetresultaten mij ook weer verder op weg helpen.

Marnix

Wat die ruststroom betreft, dat heb ik ook aan de hand gehad. De oplossing is in mijn geval geweest; De Connector-pennen goed zuiver maken, heb nieuwe instelpot's geplaatst en R234 vervangen. Deze laatste was overgens de grote boosdoener. Moet je maar eens proberen om tijdens de meting met deze weerstand te bewegen 😯
Hoop dat je er wat aan hebt. De mijne doet het nog steeds perfect en wordt gezellig warm πŸ˜›

Ben je zeker dat alle 8 torren op de koelvin goed electrisch contact maken met de print? Het zou misschien kunnen zijn dat Q209 via R232 het een groot deel van het vermogen naar de speakers stuur daar er mogelijk geen of slecht contact is met de eindtorren (incl driver torren Q210 & Q211)

Ik ben aan mijn exemplaar ook wel enkele avonden bezig geweest maar achteraf wordt je beloond πŸ˜† Dit ding speelt naar mijn mening menig "HIGH-END" versterker vandaag de dag op de markt van de plank.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Had je em wel op 240v gekregen ?
Probeer de voedingsspanning eens te meten en vergelijk die eens met de max spanning van je elco's.

Bij mij is de hele boel eens in een doffe dreun uit elkaar geklapt terwijl alles oke was....

1 op 1 alles vervangen en de spanning op 240 volt ingesteld : alles goed.

Was een leuke geweest voor dit topic:

http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=2463&highlight=repareren+gaan+me t"> http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=2463&highlight=repareren+gaan+met


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mooi topic is dat πŸ˜› haha


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Wel er nog iets van geleerd ❓


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

Ik heb een post gevonden met verangingstransistoren en andere leuke problemen met de 578 (zie link)

Hier de defecte transistoren met vervangers:

Q205: 263N6 vervanger: 2SD756*
Q206: 148N3 vervangen door: 2SD756
Q207: 158P3 vervangen door: 2SB716
Q208: 357N2 vervanger: 2SC3944A*
Q209: 357P1 vervanger: 2SA1535A*

De transistoren gemerkt met een * zijn 4 jaar geleden met succes toegepast door β€œEchoStar” bij het repareren. De vervangers voor Q206/207 zijn volgens mij te goed maar liever te goed dan te slecht en voor het geld hoef je het niet te laten. Hier de link naar de post van zijn reparatie:

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/30190-oscillating-power-supply-wth.html

Ik heb op het driverboard de bovenstaande transistoren vervangen.

De weerstanden: R217,221,228,230,233,236,238,240.

De elco’s: C201,203,206,207. C203 was nog maar 24u i.p.v. 470u

De dioden: D205,D206,D207. Ik vroeg mij af of deze vervangen konden worden door de 1N4148 maar ik heb ze maar vervangen door de 1N4007, kan dit?

Verder heb ik het Zobel netwerk voor de spoel met paralel weerstand gezet en vervangen door 100nF en 4,7 ohm (ik kon geen inductie arme weerstand vinden) en het originele netwerk met 100nF en 33 ohm (was ook niet inductie arm) verwijderd.

Een kanaal van de versterker werkt nog en daar heb ik het driverboard verwisselt voor de gerepareerde. Versterker aangezet en BOEM!!!!

Q206 en 208 zijn compleet uitelkaar gespat, de emittor/collector weerstanden zijn nog wel heel, de rest van de schade moet ik nog bekijken.

Heeft iemand een idee of de dioden en transistoren die ik als vervanger gebruikt heb ook hiervoor geschikt zijn?

@ Andre of Herman, zou je de foto’s en de zipfile met het schema hierbij willen zetten? Alvast bedankt.

Alle sugesties zijn welkom.

Ik ga weer meten πŸ˜• .

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb de schema's ergens op een pc staan , zal even zoeken worden.

Heb twee suggesties gegeven, 240 volt en de omgedraaide pennen van de torren.
Beide in orde bij jou ?

Dit is wat ik wel vast gevonden heb:


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo Herman,

Ik heb de foto's en de zipfile met het schema van het driverboard naar jullie gemaild, dus ga niet zoeken. De info met bijbehorende spanningen van die connector had ik nog niet, ga hem gelijk op 240v zetten.

De pinnen van de torren heb ik wel 3 keer gecontroleerd (emittor,bassis,collector).

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4
Deel: