Meldingen
Alles wissen

578 vervangingstorren?????

47 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,604 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

je zou een vervanger voor een transistor juist moeten selecteren op de hfe die daar het dichtst bij zit, vervolgens moet je nagaan of de max. spanningen die de vervanger verdragen kan ook passen in de schakeling.

dat je met een vervanger die ruim het dubbele aan versterking heeft dan de originele problemen kreeg kan door dit verschil wel te verklaren zijn.
Het is dan kennelijk wel een kritische schakeling.

een B type heeft een lagere hfe dan een C en een A type nog weer minder. die laatste zou hier denk ik beter gepast hebben. er zit ook nog wat spreiding in de hfe, met een A type zou je hem niet in de fik hebben kunnen steken.
kom je niet aan de ruststroom waarde zou je een B kunnen proberen maar dat kan al spannend worden gezien de mogelijke hfe waarde die hij kan hebben.
beter is dit vooraf te meten en op te selecteren, maar dan moet je er wel een aantal hebben


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

Hey Willem,

Bij mijn 578 is bij het aanzetten de ruststroom ook iets te laag maar na een minuut of 5 komt dit langzaam goed. En na een kwartiertje gewoon aanstaan wordt hij al warm. Ik zou niet te gek doen met de ruststroom want bij een correcte afregeling wordt de versterker een 50 à 60°C (vrij warm als je deze temp. met de doorsnee versterker vergelijkt. Als je de ruststroom hoger gaat instellen dan de +/- 45mV dan loopt de temperatuur bij een seriëuse belasting veel te hoog op en heeft tot gevolg dat hij in temp. beveiliging gaat (+95°C meen ik)

Het grote probleem bij R234 is het punt van de aansluitpoot aan de weerstandsdraad net waar het cement begint. Raar hé ik geloofde het ook niet daar het zo onwaarschijnlijk is. (Ik weet niet van waar je bent, daar ik hier nog 8 nieuwe 0.18Ohm/10W weerstanden heb liggen. Moest je er moeilijk of niet aan kunnen geraken)

PS: maakt de afstandsbus tussen koelvin(waar de eindtorren op zitten) en Q205 goed contact met beide? Anders heb je geen goed thermisch contact en gaat Q205 dus ook niet goed regelen. 😉


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi Remi,

Zo kritisch zou het toch niet mogen zijn, er is immers al veel spreiding van de Hfe binnen een type transistor. De ontwerper zou de schakeling toch zo ontworpen moeten hebben dat een te lage Hfe problemen kan geven door te weinig versterking maar een hogere Hfe door terugkoppeling in de hand gehouden wordt? Het is toch vaak zo dat een tor met een Hfe van 200 gebruikt wordt in een schakeling die een keer of 50 versterkt?

Zie ik dit niet goed?

De keuze van vervangingstransistoren heb ik van iemand die zijn 578 hiermee gerepareerd had en er al jaren naar luisterd en deze torren o.a. gekozen had vanwege de hoge werkspanning. Ik dacht dus hiermee op zeker te spelen 🙄

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi Nikki,

Volgens de service doc moet je de ruststroom in koude toestand instellen op 45mV. Heb jij hem nu ingesteld op 45mV in warme toestand? De versterker staat nu 2 uur aan, zonder belasting (en dat zo voor 1 april 😯 ). Ik zal de temperatuur eens meten, moment 8) . Ik kan de koelribben een seconde of 5 beetpakken en de temperatuur is 47 graden links en 49 graden rechts. Als je het zo voelt, zou je denken dat het warmer is.

Het themisch contact met Q205 is volgens mij goed, ik heb zelfs wat koelpasta aan het torretje gedaan, was origineel niet zo.

Laat je nog even weten hoe jij hem hebt ingesteld en bedankt voor het aanbod van de weerstanden, ik probeer het eerst zo even.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

een hfe van 200 is een versterking van 200x
je kan met de basisstroom instelling sturen hoe groot de Ic dan wordt


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi Remi,

Dat is duidelijk ja.

In principe: Ic=Hfe x Ib. Nu ben ik slecht in schema's lezen, maar juist omdat er vrij veel speiding in de versterkingsfactor (hfe) van transistoren van hetzelfde type is, wordt een transistor die een versterking heeft van 200 toch nooit zo ingesteld dat hij ook daadwerkelijk 200 keer versterkt, of is de schakeling het hier zo recht toe recht aan dat je met de potmeter Ib regelt en daarmee dus Ic die dus hfe maal groter is?

Is het volgens jouw nu dan zo dat wat ik gemeten heb bij Q205 met de verschillende hfe's en de daarbij erg varierende ruststromen (gemeten als spanning over R234) normaal kunnen zijn?

Bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

eerlijk gezegd lijkt het daar wel op.
het natuurlijk ook zo dat de vervangingstransistor met een hfe van meer als het dubbele -tov de originele met een hfe van 217- ervoor zorgt dat het instellen nu net zo veel onnauwkeuriger wordt.

dezelfde verdraaiing van de instelpot geeft nu een veel groter effect in Ic.
maar dat er dan rook uit komt is niet iets dat je verwacht.

Ik moet zeggen dat ik het bv bij 544's ook nooit geprobeerd heb, misschien geven die weerstanden ook wel licht als de ruststroom veel te hoog is


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi Remi,

Bedankt voor de uitleg, ik baal er altijd zo van dat ik schema's meestal onvoldoende begrijp. Ik had niet verwacht dat de ruststroom instelling zo simpel geregeld zou zijn en zat dus veel te moeilijk te doen.

Wel heb ik nu nog het probleem van de verschillen tussen links en rechts wat betreft de temperatuur afhankelijkheid van ruststroom. Ik zal nog eens kijken of de thermische koppeling van de kant die naar 105mV oploopt (wat volgens mij wel erg hoog is)beter kan (de andere kant loopt tot ongeveer 70mV op).

In het servicedoc staat alleen vermeld wat de ruststroom in koude toestand moet zijn. Hoe hoog deze mag zijn in warme toestand staat nergens. Het lijkt mij van belang dat de ruststroom in warme toestand goed is afgeregeld maar hoeveel dat moet zijn staat nergens. Iemand enig idee?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Daar ben ik weer 😳

Ik kan geen vervangende lampjes vinden voor de VU meters. Heeft iemand deze al eens vervangen of weet iemand welke stroom en spanning (6,3V ?) deze lampjes hebben?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Kwa lampjes moet je aan een van deze twee denken, een 6 volt versie is het enige wat makkelijk te krijgen is.
Nu je amp op 237 volt staat zal het best goed gaan:

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/lampje2.ht m"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/lampje2.htm

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/lampje7.ht m"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/lampje7.htm

Achteraf over Q205:
Bij het vervangen van Q205 zou ik voor het inschakelen eerst de ruststroom teruggedraaid hebben. Met zoveel verschil tussen de oude en nieuwe tor is het ergens logisch dat de stroom te hoog kan worden.

Aan de andere kant ligt het ook weer niet voor de hand dat de boel ontploft.

Misschien was er toch meer aan de hand wat voor de dag kwam op het moment dat de eindtrap daadwerkelijk moest gaan "werken" ?


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo Herman,

Ik had de ruststroom op minimaal gedraait en ik wilde toch al alle eindtorren vervangen dus het was niet zo erg dat dit gebeurde, alleen snapte ik niet waarom dit gebeurde omdat ik ervan uitging dat er terugkoppeling was die de verschillen in hfe op zou vangen, niet dus.

Juist de lampjes achter de VU-meters hebben geen bajonet fitting maar T5,5, dat was ik nog vergeten erbij te zetten. Ik heb lampjes gevonden van 6-7V, 1 watt. Zou 1 watt in de buurt komen van het origineel?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Met 1 watt achter beide meters zal het wel lukken, en dicht bij het origineel zitten.

Een optie die soms werkt (als er ruimte is) is het mee vervangen van het lampvoetje. Dan kun je dus meteen het type lampje zelf bepalen.


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

@wro wrote:

Hoi Nikki,

Volgens de service doc moet je de ruststroom in koude toestand instellen op 45mV. Heb jij hem nu ingesteld op 45mV in warme toestand? De versterker staat nu 2 uur aan, zonder belasting (en dat zo voor 1 april 😯 ). Ik zal de temperatuur eens meten, moment 8) . Ik kan de koelribben een seconde of 5 beetpakken en de temperatuur is 47 graden links en 49 graden rechts. Als je het zo voelt, zou je denken dat het warmer is.

Het themisch contact met Q205 is volgens mij goed, ik heb zelfs wat koelpasta aan het torretje gedaan, was origineel niet zo.

Laat je nog even weten hoe jij hem hebt ingesteld en bedankt voor het aanbod van de weerstanden, ik probeer het eerst zo even.

Groeten,

Willem

Sorry voor de wat late reaktie, druk druk...

Bij het aanzetten ligt de waarde zo rond de 22mV ne na enkele minuten komt hij bij 45mV. Als de versterker goed warm is(na een uurtje) ligt de waarde rond de 52mV.

Oh ja ik moet er wel nog bij zeggen dat mijn exemplaar nog op 220V ingesteld staat. Bij onze netspanning( zo tussen 230-235V) komt op de voedingselco's een 78V + / - De versteker trekt in warme toestand een 1.2A. Zo,dat zijn zowat alle gegevens die ik gemeten heb. Ik hoop echt dat je hem in orde krijgt want je wordt er dubbel en dik voor beloond. 😉

PS; ik heb ook de V.U.-meters terug afgeregeld. Niet dat dat zo veel verlopen was maar die dingen moeten de corrcte waarde laten zien (misschien wel een tik van mij) 😳


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Zo, de versterker staat al dagen te draaien en lijkt het nu goed te doen. Ik moet hem nog wel met de toongenerator en scoop testen bij verschillende vermogens maar daar dan later verslag van.

Er was nog een probleem dat als de ruststroom volgens de service instructies werd afgeregeld, het kanaal waarbij Q205 (transistor voor ruststroom) vervangen was (deze ook omgezet naar het andere kanaal) de stroom na verloop van 10 minuten al boven de 100mV ging en ook gewoon doorliep naarmate de eindtrap warmer werd. Het kanaal met de originele transistor zat dan op 70mV en stabiliseerde zich. De hFE van de originele tor was 220. De BC546B lag ook rond deze waarde en die dus gemonteerd, let wel op de juiste aansluiting! Het verschil was aanmerkelijk minder tussen de 2 kanalen en nadat ik de waarden van Niki gelezen had heb ik hem op 57mV afgeregeld in warme toestand. Je kunt de koelblokken nog net vastpakken en met een low budget temperatuurmeter gemeten zou dit 50 graden moeten zijn. In koude toestand is de ruststroom rond de 25mV en niet zoals in de service doc vermeld staat 45mV, dit lijkt mij echt te gortig. De grootte van de ruststroom wordt gemeten over R234 (bij mij 0,2ohm) als spanning.

Wat is er globaal vervangen:

Driverboard:

Weerstanden:
diverse, ALTIJD R234 VERVANGEN!!!!! (0,18 OHM/10W)

Elco’s:
alle, uit voorzorg, 470u was nog 20u, rest was nog goed

Dioden:
diverse, 1N4007 en 1N4148

Transistoren:
Q205: 263N6 vervangen door: BC546B
Q206: 148N3 vervangen door: 2SD756
Q207: 158P3 vervangen door: 2SB716
Q208: 357N2 vervangen door: 2SC3944A
Q209: 357P1 vervangen door: 2SA1535A
Q210 t/m Q217: 355N1 vervangen door: MJ15024

Frontboard:

Opamps:
IC104: RC4558 vervangen door OPA2604 (ruis in rechterkanaal)
IC105 t/m IC107 RC4558 (VU-meters reageerden opelkaar)

Lampjes:
Ds101 en 102 vervangen door T5 steeklampje 6-7V/1W

Elco’s:
Uit voorzorg de elco’s tot 100u (alle elco’s bleken nog goed te zijn)

Volgens mij moest dit het zo ongeveer zijn. Ik wil iedereen bedanken voor de geboden hulp en de voedingsspanning nog wel even op 237 volt omzetten, zie de bijdrage(n) van Herman. Alle genoemde onderdelen zijn in de webshop verkrijgbaar behalve 0,18 ohm, hiervoor heb ik 2 stuks 5W weerstanden van 0,1ohm genomen en deze in serie gezet.

Groeten,

Willem 😛


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

Haaaa! Weer eentje gered ❗ 😉 Bevalt hij een beetje tot nu toe?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 4
Deel: