Meldingen
Alles wissen

900 serie cd tandwiel reparatie

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
769 Bekeken
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

het is wel bekend dat probleem met de loader tandwielen bij de cd930/ 940 /950 .
die tandwielen gaan rotten net als de bruine tandwielen bij f serie casettedecks van begin 80's .
de reden dat die zachte tandwielen in die cassettedecks zaten , was maar mijn idee de geluidproductie die lager is als met eenzelfde nylon tandwiel.

ik had nog niet eerder een 900 serie speler gehad met het tandwielprbleem , maar eens moet het de eerste zijn.
in dit geval een cd940 die dat probleem had , tevens het probleem met kieskeurig cd's in willen lezen.
omdat ik toch eens een reparatie van dat tanwiel wilde proberen dat ook maar gedaan.
hier dus het oude tandwiel met een stuk tandwiel van een turbodrive als vervanger van het rotte tandwieldeel.
dit zit gelijmd met loctite . de turbodrive tandwielen hadden ook problemen , maar omdat hier de aandrijving niet
met een gladde as wordt gedaan is het niet erg ( wel beter een tandwiel gebruiken van een reparatiesetje ivm scheuren in de oude ).
beiden zijn met een mesje goed op maat te snijden .
ook heb ik meteen het mechanische deel opnieuw in het vet gezet . dat het vet oud is lijkt wel mee te vallen ,
maar nadien schuift de lade veel soepeler . het probleem wat soms komt dat de lade even geholpen moet worden voor de
laatste paar cm door te schuiven komt door een stukje vilt op het plastic frame waar de cdm9 inhangt. dat probleem komt
voornamelijk voor als de speler warm is geworden , het plastic van de loader vervormt dan licht.

het moeilijk in willen lezen van bepaalde cd's leek te komen door een plastic staafje wat onder de spindeltafel zit , en de motoras een beetje remt.
een drupje olie in het bovenlager en het asje loste dat probleem op. nu is het probleem met ineens van de 1e track naar de laatste gaan ook weg.
eerst gebeurde dat wel ,maar liep de teller al op 5 seconden eer er geluid kwam . ook kwam de melding error in beeld. van de eerste track naar de laatste
ineens geeft dan geen probleem ,maar van de laatste naar de eerste track wel.


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Goed gedaan ! Mooi ook dat er een footootje van is, anders had vast niemand ooit gedacht dat dit echt zou lukken.

Zo zag de originele er uit:


   
BeantwoordenCiteren
Deel: