Meldingen
Alles wissen

CD 950 error melding vervolg

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
666 Bekeken
(@spons6)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Vervolg op de error melding op de Philips CD 950 speler. Zoals ik in de vorige melding vertelde krijg ik een error melding als ik een CD in de lade stop. Uit jullie reacties begreep ik dat waarschijnlijk de laser CDM 9 stuk was.
Ik heb een goed werkende tweede hands CD 930 gekocht en de CDM 9 die daarin zat in mijn CD 950 geplaatst. Error melding blijft bestaan. Vervolgens heb ik mijn CDM 9 waarvan ik dacht dat die stuk was in de CD 930 ingebouwd. En wat schetst mijn verbazing: in de CD 930 werkt de defect geachte CDM 9 wel!
Dus ik heb nu waarschijnlijk 2 werkende CDM 9 en nog een storing ergens in de CD 950 die ook een error melding geeft.

Heeft iemand nog suggesties, want ik zou mijn CD 950 toch graag werkend zien.


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ai, da's vervelend.

Kan het zijn dat er afstellingen op de print zitten waar aan is gedraaid ?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Zoals ik al zei, het loopwerk hoeft niet defect te zijn... Had ik weer eens gelijk! :mrgreen:

Het kan zijn dat de decoder defect is, het IC dat de informatie die afkomstig is van de laser decodeert. Ik zou eens in het schema moeten duiken wil ik precies weten welk type het is...

Uit ervaring weet ik dat er meestal SMD weerstandjes of condensatortjes kapot gaan in die dingen... Zelden of nooit dat Γ³f een loopwerk Γ³f een IC het begeven.

Helemaal terzijde: het is altijd handig om een CDM9 reserve te hebben, d.w.z. voor de motor, snaar, tandwiel, laser enz... Er kan natuurlijk altijd iets kapot gaan hoe goed het spul ook is.

@herman wrote:

Ai, da's vervelend.

Kan het zijn dat er afstellingen op de print zitten waar aan is gedraaid ?

Er zijn van die potmetertjes op de print om de laser te calibreren en/of af te stellen, o.a. voor het focussen/uitrichten, de "power" van de laser etc... Wat Herman zegt klopt, als die dingen ontregeld zijn dan heb je een vet probleem. Heb ik ook eens gehad in mijn CD850MkII, maarja een schema doet wonderen, kwestie van opnieuw instellen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spons6)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Neen, ik heb nergens aangedraaid. Ik heb wel ergens gelezen dat je met het draaien aan de potmeter voor de laserspanning wel een succes zou kunnen hebben. De CD 950 draaide gewoon een cd'tje en stopte er vervolgens halverwege de cd mee.

Is er iemand die een schema heeft?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Helaas, die heb ik niet πŸ˜•


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

aha m0vieman wil graag gelijk hebben

helaas heb je geen gelijk, het gaat er gewoon om dat als een CD speler kuren begint te vertonen die wel eens te maken zouden kunnen hebben met het loopwerk, dan is de 1e actie om het loopwerk te vervangen.

Zo werkten de reparatieafdelingen van Philips CD spelers ook.

De actie heeft opgeleverd dat het loopwerk niet het probleem is

Troubleshooting heet dat


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ basemaster: meten is weten beste vriend! Waarom denk je dat Philips service manuals heeft? Juist ja. πŸ˜†

Wat Philips dan volgens jou zogenaamd troubleshooting noemt dat wil ik "lukraak op goed geluk dure componenten vervangen" noemen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik kwam ook ergens tussen de docs een officiele terechtwijzing dat erg vaak onterecht een duur loopwerk werd uitgewisseld.
Er was gebleken bij nadere controle van de "defecte" loopwerken dat ze dat meestal niet waren.
Het ging hier dacht ik CDM-1 loopwerken die nog wel wat kostten


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Als ik storingen zoals brom, ruis, knipperend display, af en toe uitvallen enz enz enz tegenkom dan zijn het in 99 van de 100 gevallen losse soldeerverbindingen of de elco's en diodes. Zo'n schoenendoos vol met passieve elektronica kost echt NIKS in vergelijking met processoren, schakel-IC's, omvormers, mechanische delen en dat soort spul. De gemiddelde voeding van een 900 serie apparaat kun je voor ca. € 10,- compleet "nabouwen" dus waar hebben we het over...

Cyberjan had laatst een stekkertje los zitten in een speaker. Ik geloof als-ie naar het Philips Service Centrum was gegaan ermee dan hadden ze hem een nieuw DSP-mobo plus add-on aangesmeerd voor ca. € 500,-. Ik bedoel maar... Met LOGISCH nadenken kom je ook een eind...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

bij de 900 series ben ik nooit andere problemen tegengekomen dan dat het loopwerk er mee stopt, of het oranje tandwiel dat versleten was. Inmiddels ben ik het overigens wel zat hoor ik gebruik die spelers niet meer.

ik weet uit betrouwbare bron dat in de tijd dat de loopwerken al niets meer voorstelden (eind jaren 90) dat op de reparatie afdelingen in 1e instantie het loopwerk werd vervangen, daarna ging men wel verder kijken. Kwestie van statistiek.

omdat een 2e hands 900 serie met een beetje mazzel ook niet echt duur is, en bovendien verplichte kost wegens het oranje tandwiel gebeuren, is het een uitstekend troubleshoot middel om het loopwerk uit te wisselen bij problemen die mogelijk aan het loopwerk zijn toe te schrijven. Als het display knippert ofzo dan is er obviously geen direkte link met het loopwerk.

Is het niet het loopwerk dan kun je verder gaan kijken. Maar dan houdt het bij mij wel snel op.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De tandwielen in de 850 en 850MkII zijn oranje, die in de 900 serie spelers zijn beige. Maar goed dat is een futiliteit. πŸ™‚

Ik kan je frustratie best wel begrijpen hoor, ik ben tenslotte ook vaak behoorlijk op de koffie gekomen met Philips en ik denk met mij vele (inmiddels ex-) klanten. Anton draait zich in zijn graf... πŸ‘Ώ

Voor wat betreft de loopwerken uit de 900 serie, toen er opeens "made in Singapore" op stond i.p.v. "Belgium" begonnen ze om de haverklap kapot te gaan... Raar maar waar, technisch zijn de 9x1 verbeterde versies maar de loopwerken daar werd flink op bezuinigd door inderdaad de productie naar het oosten te verplaatsen. Het spul wat thans met containers uit China komt daar kunnen ze sowieso al de helft van naar het grofvuil brengen i.v.m. onvermijdelijke transportschade(s).

Zouden mijn CD-spelers het ooit begeven dan heb ik nog altijd mijn juweeltje, de 850MkII. Ik ben altijd zuinig met het ding geweest dus ik heb er ook geen vettige, gore, vieze, vuile, etc. CD's in gestopt en dat soort domme dingen mee gedaan LOL.

De vraag of ik ooit nog eens NIEUW spul van Philips zou kopen, ik denk het niet... Spaarlampen, koffiezetters, scheerapparaten en zo zijn wel aardig maar voor de rest... Die dure dingen zoals een plasma... Nou NEE. Een kennis van me zit in de branche en hij vertelde mij dat een plasma maximaal 2 jaar mee gaat en dan is het einde oefening (en ja ook de peperdure dingen). Hij heeft goede contacten met Philips en heeft ook een behoorlijk hoge winstmarge op de producten maar ondanks dat adviseert hij me toch iets anders te kopen, Loewe bijvoorbeeld...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

ik kan me alleen maar oranje tandwielen herinneren.. maar goed ik heb eveneens flink staan te zwoegen om de CD850MKII in de lucht te houden maar die legde ook het loodje wegens loopwerk danwel tandwiel perikelen.

Zowel de 850 als de 900 serie hebben last van het wegrottende tandwiel.
Op een bepaald moment krijg je daar dan genoeg van.

Momenteel heb ik als dedicated CD speler de good old CD650 weer op de kop getikt, die lijkt de tand des tijds beter te doorstaan en klinkt prima.

Bovendien is hij uit de serie waaruit ik mijn 1e CD speler kocht (CD160) dus dat is ook wat waard. 21 jaar later heb nog steeds dezelfde serie in gebruik...


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

er is ook een cassettedeck serie die problemen heeft met een kapot gaand tandwiel, het waren niet de minste decks

ik had destijds een CD150 nieuwe gekocht en er erg veel ellende mee gekend. Kwam laatst de reparatiebonnen tegen en nu zie ik dat het een CD151 was 😯

april 87 gekocht,
juli 87 ladesturing gerepareerd,
mei 88 ladesturing gerepareerd,
augustus 88 Erro circuit gerepareerd (mij is verteld dat er toen heel veel voor nieuw is uitgewisseld, maar dat staat niet op de bon)

Ik was het zo zat dat ik een andere CD speler kocht.
Maar de laatste keer is hij toch goed gerepareerd want hij heeft daarna toch jΓ‘ren bij m'n ouders gespeelt zonder problemen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: