Meldingen
Alles wissen

CD100 en CD101

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
595 Bekeken
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo Philips fanaten,

Ik heb gisteren een rdelijke CD100 gekocht en de piept bij het afspelen, het lijkt op het gepiep wat de speler normaal doet als je op play drukt, dan hoor je even wat gepiep (scherpstellen of het spoor zoeken) alleen nu hoor je dit geluid de hele tijd tijdens afspelen. Het is een continue pieptoon. Weet iemand misschien wat dit kan zijn?

Ps. de disc motor is het niet want op pauze is het gepiep weg.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Druppeltje zuurvrije olie in de as van de motor, misschien verhelpt dat het probleem... Of hoor je het geluid in de speakers?

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hoi,

Nee ik hoor het geluid uit de speler komen en het is mechanisch, ook ik dacht eerst aan het smeren van de disc motor, maar hij maakt het geluid niet als ik hem op pauze zet. Dan draait de disc motor gewoon door, dus ik dacht dat die het dan niet wezen kon.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De draaisnelheid van de motor varieert tussen de 200 en 500 rpm (opm) afhankelijk van de positie op de CD. Wellicht dat-ie in pauze-stand niet zo snel draait en derhalve geen piepgeluid maakt...

Anders zou ik het ook niet weten... πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ik denk dat je gelijk hebt Movieman, Het piepen is hoger aan het begin van een CD als aan het eind. Ik heb de discmotor eruit gehaald maar je komt nergens echt goed bij om te smeren. ik heb het met een injectienaaid (ben geen gebruiker 😯 ) en wat naaimachineolie geprobeerd maar geen resultaat. In ieder geval bedankt voor het meedenken.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als die spelers niet goed staan afgeregeld kunnen ze ook bijgeluiden maken. (focus gain tracking etc)
Hetzelfde gepiep wat je hoort bij een oude cd150 wanneer je tracks gaat skippen.

Het afregelen op zich is een lastige klus.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo Herman,

Ook dit zou best eens kunnen want hij begint pas met pieipen als hij het spoor "te pakken heeft". wel is de hoogte van de piep afhankelijk van het toerental van de discmotor. Het is wel jammer dat het zo'n lastige klus is. Ik zal eens gaan zoeken volgens mij heb ik de servicemanuals nog ergens. Heb je nog een tip bij het afregelen?


   
BeantwoordenCiteren
Deel: