Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] CD450 display vervangen

9 Berichten
2 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
666 Bekeken
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

Hallo, ik ben Willem. Sinds kort verdiep ik mij in Philips CD-spelers. Ik heb een zeer nette CD104 en een CD150. De CD150 heb ik van een nieuw snaartje voor de lade voorzien en de contacten van de stekkertjes schoongemaakt. Sinds gisteren heb ik ook een CD450, vooral om het verschil tussen TDA1540 en TDA1541 te kunnen horen. De CD450 ziet er voor mij uit als een CD150 met moderner electronisch binnenwerk (TDA1541). Maar het display mist een paar segmentjes. Wat is de beste manier om dit (voor weinig πŸ™‚ te repareren/vervangen?


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Tja, ik heb wel iets gevonden maar dat is een rode. Proberen op eigen risico want ik heb dit onderdeel zelf nog nooit geprobeerd:
https://www.digikey.be/product-detail/nl/lite-on-inc/LTM-8328PKR-04/160-1979-5-ND/3199164
In groen worden ze enkel per 500 stuks verkocht (groen is LTM-8328GKR-04)


   
BeantwoordenCiteren
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

@herman dank je voor de tip! Eigenlijk vind ik rood ook mooier. Ook al is het niet "authentiek"! Ik ga er eentje bestellen, prijs is nog te doen. Dank je!


   
BeantwoordenCiteren
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

@herman Ik heb er inmiddels twee besteld. Heb je misschien ook nog tips hoe je het oude display het beste kunt eruit solderen met beperkte middelen als een standaard soldeerbout? Of iemand anders natuurlijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wanneer je iets met meerdere pootjes wilt lossolderen en je geen soldeerafzuiger of afzuiglint hebt wordt het lastig, maar niet onmogelijk.
Je kunt dan het beste alle pootjes tegelijkertijd kort verhitten en het onderdeel er uit trekken. Tegelijkertijd kan met een flinke hoeveelheid extra harskernsoldeer. Wat daarbij ook goed werkt is het toevoegen van een stuk dik, blank koperdraad langs de pootjes. Dat dikke draad wat voor stopcontacten gebruikt wordt werkt dan vaak goed.


   
BeantwoordenCiteren
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

@herman Wat bedoel je met "toevoegen"? Je bedoelt dat je dan het koperdraad als warmtegeleider gebruikt?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@willem-deboer
Yep, dikke draad aan het "soldeerbad" toevoegen. Hopelijk heb je een redelijk sterke soldeerbout. ongeveer 50 watt heb je dan wel nodig


   
willem.deboer reageerde
BeantwoordenCiteren
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

@herman Dank je voor de tips. Ik heb een kleine voor electronica en inderdaad eentje van 60 watt. Ik zou denken dat het display dat niet overleeft. Maar ja, dat was toch al kapot .... Gelukkig zit er maar heel weinig op de print en niets dicht in de buurt.


   
BeantwoordenCiteren
(@willem-deboer)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 10
Topic starter  

Uiteindelijk heb ik een verwarmde soldeerafzuiger gekocht. Toen was het een fluitje van een cent. Geweldig, die gaat vaker van pas komen. Cd450 heeft nu een rood display, staat prima!

@Herman, dank je voor al je tips! 🙏🏻


   
BeantwoordenCiteren
Deel: