Meldingen
Alles wissen

CD950, tandwiel vervangen, hoe?

13 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
775 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Hehe ik heb eens een cd950 gekocht om eens te luisteren hoe dat klinkt, er wordt nogal van gezegd dat die erg goed zijn.

Maar het tandwiel was stuk, geen probleem, eentje laten opsturen en die heb ik nu, speler ff open maar dit is wel wat anders dan cdm4!!

Wat moet je loshalen, en in welke volgorde om dat ding te vervangen?

Wel grappig, een metalen loopwerkje (cdm9) en een soort sleetje systeem met rubber dopjes die em heen en weer laten schuiven.

Verder lijkt het ding aardig leeg van binnen.

maar voor ik teveel uit mekaar draai kan iemand me hier misschien vertellen wat er los moet...

bedankt!


   
Citeren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Ik heb er 2 keer 1 losgeschroefd, ik weet in ieder geval dat de hele printplaat los moet, het schroefje (of schroefjes) op de onderplaat moet los en het front moet eraf. Alles moet los dus, zeg maar πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Ha, net een oude philips die zijn TDA moet doneren, gaat ook altijd zo
makkelijk... πŸ˜• πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
 

@Zapper wrote:

Hehe ik heb eens een cd950 gekocht om eens te luisteren hoe dat klinkt, er wordt nogal van gezegd dat die erg goed zijn.

Maar het tandwiel was stuk, geen probleem, eentje laten opsturen en die heb ik nu, speler ff open maar dit is wel wat anders dan cdm4!!

Wat moet je loshalen, en in welke volgorde om dat ding te vervangen?

Wel grappig, een metalen loopwerkje (cdm9) en een soort sleetje systeem met rubber dopjes die em heen en weer laten schuiven.

Verder lijkt het ding aardig leeg van binnen.

maar voor ik teveel uit mekaar draai kan iemand me hier misschien vertellen wat er los moet...

bedankt!

Jeroen, als het deksel er vanaf is, het frontje, en daarna de print en dan kom je aan het tandwieltje wat je de hele tijd dat ie open is al kon zien, waarom ze dat zo geflikt hebben weet ik niet. gewoon even kijken en ...swoep is het nieuwe tandwieltje erin(als je weet hoe het moet 15 minuten)


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
 

tijdens het verwisselen van het tandwieltje ben ik bijna 😳 sonyfan geworden. alles moet los. ook dat paaltje waar de deksel op rust. ps. mijn sony heeft een klein klepje in de onderplaat.

v*


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Het is gelukt gisteravond flink gevochten met dat ding.

Ik had wel wat teveel los gemaakt, maar goed.. hij doet het weer.

Ben niet kapot van die speler eigenlijk, die dac zal wel goed zijn, print ziet er prima uit maar voor de rest is het geen vergelijk met een cd880.

Ik had die marantz cd72MKII niet weg moeten doen, is eigenlijk cd950 maar dan nog met cdm4

die 950's worden overgewaardeerd vind ik.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

heb je 'm al gehoord dan?
ik heb een 951, weegt ook niks vergeleken met een echte als de 960 of 880/882. maar wel een puik geluid hoor.
maar die oudere 'voelen' beter qua degelijkheid, sterker nog ze zijn het ook gewoon.
daar vergaat ook geen tandwiel, alleen de snaren. da's toch makkelijker op te lossen.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Ik ga binnenkort uitgebreid luisteren. De eerste indruk vond ik niet echt.. beetje dunne klank. Het laag is zwakker dan een 880 vond ik maar ja, slordige tests heb je weinig aan ik moet met een paar meettonen van een cd even kijken of de uitgansspanningen wel identiek zijn. Anders ga je jezelf voor de gek houden. Enfin dat heb ik iig van Piet geleerd πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja ik ook πŸ˜€
gave demo was dat! 8)


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Weet iemand ook welk snaartje ik moet hebben wat het tandwiel van de cd950 aandrijft? En waar ik het kan bestellen?
Thx! πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Het snaartje wat erin zat was nog goed bij mij. Bij het nieuwe tandwiel zat een heel frutselig dun snaartje. Het lijkt of hetzelfde snaartje is gebruikt als in CDM4. En die trek je uit een of ander sloopapparaat. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

't is voor iemand anders die een nieuw snaartje wil πŸ™‚
Er is ook geen donor apparaat voorhanden...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

De dikte is 1.2mm en de lengte van een snaar kun je bepalen door de oude ahw dubbel te vouwen en te meten. Dan neem je er een die er ietsje onder zit. Er zijn nog wel hobbyzaken die ze hebben, let wel op dat je een soepele krijgt en niet een die al 15 jaar in de la ligt πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: