Meldingen
Alles wissen

Defecte LX3000 D Reciever

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
507 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Ik heb hier van mijn oom en tante een defecte Philips LX3000D staan (zon home cinemal geval). Wat er gebeurd is dat er na een poosje geen geluid meer is of gewoon vanaf het begin al niet. De DVD speelt (ook andere ingangsignalen werken neit meer zoals tuner) maar er is geen geluid. Heb al gekeken of er een of ander relais ergens zit waar het aan kan liggen maar heb niks kunnen vinden. Ook via de SCART of Line out aansluiting geeft hij geen geluid naar de tv of een andere bron..

Wat kan er aan de hand zijn? Valt het nog voor een redelijke prijs (beneden de 50 euro) te repareren? zo nee, dan zoek ik maar eens een andere reciever voor ze uit :P.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik vermoed dat het source-select IC defect is. Zijn meestal van die goedkope Hitachi dingetjes van € 10,- of zo... LCxxxx types.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

yep... probleem is alleen dat deze ic 's allemaal qfp behuizing hebben niet te filmen moeilijk om te solderen achteraf

plus 4 kansen op foute montage als het een vierkante behuizing is
meestal overigens verkrijgbaar voor ca 1- 5 euro
10 euro is wat veel denk ik of je moet farnell bellen


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hm... Die dingen zijn een makkie vergeleken met SMD, geloof me! Een spitse soldeerpunt is wel een "must" als je aan zoiets begint...

Voor wat betreft verkeerd solderen, meestal hebben de IC's in kwestie een markering of "nokje" op pinpositie 1. Sommige IC's (opamps bijvoorbeeld) zijn bipolair en die kun je dus niet foutief op de print zetten.

De prijzen variΓ«ren nogal dus ik ga altijd uit voorzorg iets hoger zitten dan kan het achteraf alleen maar meevallen en bovendien berekenen de meeste bedrijven verzendkosten door aan de klant en we weten allemaal hoe duur TNT is... πŸ‘Ώ

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

je kan vind ik dan beter op zoek gaan naar een FR 996 lekker solide en goedkoop aan te komen voor 50 a 100 euro

die ic's zijn inderdaad variabel maar het werk is toch de grootste kostenpost


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ach ja voor mij is het hobby en ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen. πŸ˜€

Een professionele reparateur is inderdaad vrij prijzig, als je er al eentje vindt want het is helaas een uitstervend ras in deze "Ik ben toch niet gek!" maatschappij oftwel kapot = nieuw kopen. Deze trent is overigens zeer goed voor het miljeu. Dat laatste was ironisch bedoeld. 😈

Vandaag was er in het NOS-journaal een grappige reportage over het ontstaan van een ANTI-groen beweging. Het schijnt volgens onderzoek zo te zijn dat al dat ZWAAR OVERDREVEN miljeu-gedoe juist averechts begint te werken bij de Nederlanders... Ja zo gaat dat hè. 😯

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Hey, wederom hardstikke bedankt voor jullie reacties. Ik zal er eens naar kijken. Ze hadden al een poosje problemen met het apparaat en maar nou begaf hij het helemaal.

toen zei ik dat ik er wel even naar wou kijken. Anders zou ik een nieuwe voor ze uitzoeken (nieuw 2ehands dan he :P).

Als hij eerst professorisch gerepareerd kan worden vinden ze het ook goed. Ze eisen verder vrij weinig (hoewel ik zelf heel erg tegen die alles in 1 setjes ben :P). Geef mij maar gewoon het versterker gedeelte los van die bewegende draaiende delen in een dvd speler die alleen maar nsel kapot gaan tegenwoordig :P.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: