Meldingen
Alles wissen

f610 set met ( meerdere ) elko problemen

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
523 Bekeken
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
Topic starter  

groet

ik heb me een week geleden een dubbele set f610 gekocht .
daar heb ik me een week mee bezig kunnen houden .
het begon met het halen op de brommer 13 km
en alles bij elkaar woog het, zo'n jaren 80 , 50 kg.
maar ik heb die acht apparaten in een keer meegenomen.
thuis aangesloten en alles werkte alleen de lampjes maar ja
en een paar potmeters die kraakten en ach voor 24 jaar is niet slecht
dacht ik . maar toen het eenmaal langer aanstond kwam er een ruisje door op het linker kanaal en dit bleek te komen door de remotekoppeling met de timer f3611. elcootje van 220 uf rot ,maaar meette best goed .
dus was niet zo verdacht .dat heb ik geweten na diverse diodes en bc transistoren te hebben uitgewisseld heb ik met een elko met een paar meetkabels eraan zitten prikken en ineens was het weg . dat was 1
toen viel me in de tweede set op dat de tuner kraakte bij cai signaal
steeds meer als hij langer aanstond . na een hoop zoeken en op 3 na alle elco's vervangen te hebben . dacht ik dat het het staande ic was tegen de tuner, eerst de am-lw losgemaakt en de if koppeling met de print ,en het was weg. toen de tuner nagemeten ,hier zitten geen elektrolieten in .
dus was de fet de eerst verdachte ,ook niet uiteindelijk bleek het een
keramisch 82nf condensatortje te zijn wat zeer variabel was geworden.
na het testen weer terug .en toen was de andere kapot, ineens ging hij ruisen . daar zaten 12 rotte elco's in .die was daarna ook weer goed .overigens
ontving de eerste ook weer beter 5 leds ipv 2 .toen kwam de preamp
met ruis op links. de voeding van de tda1074 was het probleem
2x 47 uf was nog maar 3 uf en de 150 uf in de uitgangen was nog 50 .
daarna zat er zonder ingeschakelde loudness zelfs goed geluid in .
heb er 3 ab's bij en alle docs en boekjes.
opvallend is wel dat de computersturing geen moeite had met de rotte elco's . hoop dat er iemand ook mee geholpen is .

groet mattie


   
Citeren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Nou dat heeft je aardig van de straat gehouden zo te zien πŸ™‚

Van alle componenten in dit soort apparatuur zijn elco's de enige componenten met een levensduur specificatie in de catalogus....

Elco's moet je eigenlijk domweg allemaal vervangen na zoveel jaar, ze hebben hun technische levensduur dan gehad en de uitval wordt heel hoog.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Dat is een mooie vangst Mattie! Je ziet ze niet zo vaak voorbij komen op M.P. en er wordt ook niet zoveel op geboden geloof ik wat ik toch vreemd vind.
Ik zelf heb de set ook en vind het een hele fijne set met 2 x MFB 587 en 2 x MFB 586 erop klinkt fantastisch! πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
Deel: