Meldingen
Alles wissen

FA 930 - defecte motor volumeknop

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
714 Bekeken
(@castricum)
New Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Beste MFB freaks, Vandaag heb ik een 2e hands FA 930 op de kop getikt. Bij thuiskomst blijkt dat de motor van de volumeknop niet op de afstandsbediening reageert. Met de hand reageert het volume wel. Alle overige functies (via AB) van deze mooie versterker werken wel en ik ben ook erg tevreden over het geluid.
Als ik op de volume up/down toets van de AB druk, begint het Standby lampje op de versterker te knipperen, dus er is overdracht. Het lijkt niet aan de AB te liggen, want die doet het ook op mijn Marantz CD speler.
Ik hoop dat er iemand is op dit forum die mij op weg kan helpen.
Alvast bedankt, gr Holger


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb geen ervaring met deze klacht, als je spanning kunt meten zou je eens kunnen meten op de motor of daar iets aan komt.

Het grote boek zegt dit:

If sound interrupts or defective volume control then remove a notch from its volume control pcb. By doing this, it removes mechanical tension on that connector and it gives a better contact.


   
BeantwoordenCiteren
(@castricum)
New Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik ben eruit. Ik heb een servicemanual gedownload. Daar werd gesproken dat een diode vervangen zou moeten worden door 3 diodes in serie. Bij was dat al het geval dus ik had een nieuwe model te pakken.
Toen ben ik verder door het diagram gaan speuren en wat dingen nagemeten. Het bleek dat 1 pin geen 28V had terwijl die wel zou moeten hebben. ik heb gekeken waar die 28 volt vandaan zou moeten komen en verderop was wel gewoon 28 V te meten. Ik heb deze met een draad doorverbonden en de volume knop reageert nu wel op de AB. Ik ben blij


   
BeantwoordenCiteren
Deel: