Meldingen
Alles wissen

FA890 linker kanaal blijft achter bij laag volume

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
580 Bekeken
(@mowries)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 9
Topic starter  

Vandaag heb ik gemerkt dat bij mijn FA890 versterker met name bij lage volumes het linker kanaal niet zo hard meedoet als het rechter. Met de balans helemaal naar links hoor je dan ook dat het geluid wat stoterig en krakerig klinkt.

Het verschil wordt volgens mij bij hogere volumes kleiner, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. (Dat kan ik in verband met de nachtrust hier in huis nu niet uitproberen.)

Ik weet er erg weinig van, maar vermoed dat het iets met de volumeknop te maken heeft. Wie weet het zeker/beter en kan zeggen wat er moet gebeuren? Kan ik dat zelf? Ik heb er zoals gezegd niet veel verstand van, het blijft bij mij over het algemeen bij dingen als open en dicht schroeven, schoonmaken, lampjes solderen, etc.


   
Citeren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Ik denk dat het inderdaad aan de volumepotmeter te maken heeft,
het is wel bij meerdere versterkers zo dat op een laag volume
de kanalen niet even hard gaan.
Als je dit wil verhelpen kun je een vrij dure potmeter kopen,
dan is het verschil al kleiner.

Wat je ook kunt doen is zorgen dat het signaal van bijvoorbeeld
je cd-speler of tuner zahter is.
Je kunt de volumeknop dan harder zetten,
dan heb je er minder last van.

Ik heb het bij mijn eigen versterker ook.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Een alternatief is de muting in te zetten (als hij erop zit).
Je kunt dan ook weer beter regelen.


   
BeantwoordenCiteren
(@mowries)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 9
Topic starter  

Bedankt voor de reacties. Gisteren heb ik onder het motto baat het niet dan schaadt het niet eerst alle stof uit de versterker gezogen, inclusief de potmeter, en deze vervolgens ook nog eens met alcohol en een penseeltje proberen te reinigen (voor zover dat met het kleine gesloten potmetertje gaat natuurlijk), en voilà: na nog eens een paar keer de volumenknop wat gedraaid te hebben was het al zo goed als verholpen.

Ik heb de versterker pas gekregen en vermoed dat hij een tijd heeft stilgestaan. Maar wat een machine! Mijn andere componenten hebben geen uitgangsvolumeregeling (tuner FT980 en CD-speler CD850), en evenmin heeft de versterker een mutingknop, dus ik ben blij dat het met iets wat ik zelf kon opgelost is.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

mooi!

dan kun je nu pas echt lekker muziek gaan luisteren:)

joris


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Mowries wrote:

Bedankt voor de reacties. Gisteren heb ik onder het motto baat het niet dan schaadt het niet eerst alle stof uit de versterker gezogen, inclusief de potmeter, en deze vervolgens ook nog eens met alcohol en een penseeltje proberen te reinigen (voor zover dat met het kleine gesloten potmetertje gaat natuurlijk), en voilà: na nog eens een paar keer de volumenknop wat gedraaid te hebben was het al zo goed als verholpen.

Ik heb de versterker pas gekregen en vermoed dat hij een tijd heeft stilgestaan. Maar wat een machine! Mijn andere componenten hebben geen uitgangsvolumeregeling (tuner FT980 en CD-speler CD850), en evenmin heeft de versterker een mutingknop, dus ik ben blij dat het met iets wat ik zelf kon opgelost is.

Was ook bij mij het euvel. PTA reinigingsvleistof deed na een tip van een forumlid wonderen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: