Meldingen
Alles wissen

FA931 & CD931 storing

18 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,143 Bekeken
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een (tweedehands uiteraard) set aangeschaft met een FA931 versterker en een CD931.
Nu hebben deze alletwee een (overigens niet overkomelijk) probleempje.

De FA 931 produceert bij het draaien aan de volumeknop op het linkerkanaal wat ruis en valt bij het draaien soms even helemaal weg op links.
Het doet zich zowel voor bij met de hand draaien als met de afstandsbediening en op zowel de A- als B-luidsprekeraansluitingen.
Als je het volume niet aanpast, dus bij gewoon afspelen, is het geluid perfect.
Kan deze ruis schadelijk zijn voor de luidsprekers?

Van de CD931 gaat de CD-lade niet meer open en dicht bij op de knop drukken. Die moet dus geholpen worden.

Zijn deze storingen te verhelpen en wat kan ik hier zelf aan doen?
Bedankt alvast.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Veel voorkomende problemen bij oudere Philips apparatuur.

Voor wat betreft de versterker: maak hem stofvrij van binnen, voorzichtig met de stofzuiger en eventueel een kwast(je). Blaas eens achter de volumeknop (de potmeter die erachter zit). Controleer de soldeerpunten van met name het trafo-gedeelte, de relais, de eindtrappen en de elco's. De elco's en relais kun je eventueel vervangen. Dat spul kost echt niks...

De CD-speler: doe een beetje zuurvrij (lager)vet op het tandwiel en de tanden van de trede. Controleer het knopje eens met een multimeter (goed contact?). Ik hoop dat het mechanisme niet beschadigd is want dat gebeurt nogal vaak bij die serie. Tandwieltjes kun je zelf maken als je een beetje handig bent en trouwens Conrad heeft veel van dat hobbyspul... Moet je maar eens zoeken, misschien zit er een wieltje bij dat past!

Succes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Bedankt voor je goede reactie, m0vieman.

Versterker stofvrij maken kan ik best doen. Ik heb vandaag een passende torx-schroevendraaier gekocht, dus ik kan hem nu openen.
Als ik dat doe (ik neem uiteraard alle stekkers eerst uit het stopcontact), zijn er dan bepaalde onderdelen/condensators waar ik vanaf moet blijven, omdat er nog spanning op kan staan, zoals in een televisie?
Ik merk ook dat de volumeknop een beetje los zit, hij beweegt ongeveer een millimeter naar voren en naar achteren, dus ik zal het eerst daar gaan zoeken.
En hoe kan ik de soldeerpunten controleren? Controleren op breuk ofzo?

Weet jij of iemand anders toevallig een site met afbeeldingen van een (soortgelijke) niet afgedekte versterker, waarbij de onderdelen benoemd zijn?

De CD-speler opent ook niet met de afstandsbediening, dus aan het knopje zal het niet liggen. Ik hoor 'm wel wat 'kreunen' als ik 'm wil openmaken, dus dat tandwielverhaal zou best wel eens kunnen.

Ik hoop wel dat ik de set weer zo goed mogelijk in orde kan krijgen, want binnen mijn budget is het toch wel mijn favoriet. En ik ben sowieso nogal Philips-gek.
Als er nog meer mensen tips hebben, graag!


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Nee, in een "normale" versterker zit geen hoogspanningsgedeelte zoals dat in een TV het geval is. Meestal zijn het 63 en 100 Volt elco's. Die "prikken" misschien als je ze aanraakt maar veel kan er niet gebeuren... Met name die dikke soldeerknobbels willen nog wel eens los gaan zitten. Dat kun je niet altijd goed zien dus geen risico's nemen en eventjes warm maken, beetje soldeer erbij, laten vloeien en klaar is Kees.

Je moet uitkijken voor Surface Mounted Devices: hele kleine platte componenten die op de print gemonteerd zijn (en dus niet met pootjes door de printplaat heen zoals gewoon spul). Die dingen houden absoluut niet van statische ontladingen en warmte! Als je de stofzuiger er doorheen haalt, adviseer ik je om in ieder geval de metalen kast met één hand vast te houden zo voorkom je statische elektriciteit en potentiaalverschillen, dus het eventueel beschadigen van gevoelige elektronica.

Soldeer de schakelaar, trafo-aansluitingen, relais, grote elco's en de eindtrappen (de driepotige IC's die tegen het koellichaam aanzitten). Meestal ben je dan klaar en doet-ie het weer.

Misschien zit bij de CD-speler een draadje of connector van de motor los...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Ik ben ondertussen al naar de CD-speler aan het kijken, maar ik voel me een beetje een kluns. 😳 Ik heb alle schroeven eruit, maar ik krijg de kap er niet vanaf. Hij zit aan de achterkant wel los, maar houdt zich nog stevig vast aan het voorfront. Moet dat er eerst helemaal vanaf?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

De 900-serie hehehe! πŸ™„

Klopt wat je zegt: de kap zit aan het frontpaneeltje vastgeklemd. Truuk: de achterkant lichtjes optillen (zeg maar schuin naar boven), met een hand naar binnen en eventjes onder de kap drukken (aan het frontpaneel)...

Succes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Hoi,

De 900-serie hehehe! πŸ™„

Klopt wat je zegt: de kap zit aan het frontpaneeltje vastgeklemd. Truuk: de achterkant lichtjes optillen (zeg maar schuin naar boven), met een hand naar binnen en eventjes onder de kap drukken (aan het frontpaneel)...

Succes. πŸ˜‰

Ja, ik leer 'm zo wel meteen goed kennen. πŸ˜‰

Hij zat idd aan het voorfront vastgeklemd en er zat nog een stukje rubber/schuim vastgeplakt tussen de het chassis en de kap, dat moest even lossen.
Even voor de zekerheid omdat ik nu al die waarschuwingen tegenkom: er kan toch geen sprake zijn van invisible laser radiation als het apparaat uit is? ❓

Ik ben overigens nog geen tandwiel tegengekomen. Dat zal wel allemaal erg ingebouwd zitten... πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Je bent wel lastig hΓ¨! πŸ˜› Geintje. 😈

Nee, die laser doet je niks als hij geen voeding krijgt.

De tray zit in het midden en links of rechts daarvan zal de motor wel zitten. Als je voorzichting aan de motor draait kun je de slede zonder iets te beschadigen handmatig openen. Daar zit ook ergens het tandwieletje...

P.S: heb je een koolstofblusapparaat bij de hand? πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Je bent wel lastig hΓ¨! πŸ˜› Geintje. 😈

Nee, die laser doet je niks als hij geen voeding krijgt.

De tray zit in het midden en links of rechts daarvan zal de motor wel zitten. Als je voorzichting aan de motor draait kun je de slede zonder iets te beschadigen handmatig openen. Daar zit ook ergens het tandwieletje...

P.S: heb je een koolstofblusapparaat bij de hand? πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰

Thanx. πŸ˜‰

Ik zie wel de horizontale vertanding aan de onderkant van de lade, maar het motortje of wieltje dat daarlangs draait zit denk ik zo'n beetje in het voorfront en onder de lade. Is in ieder geval niet te zien. En het front krijg ik er niet meteen vanaf. Denk dat ik daar nog eens een nachtje over ga slapen.

πŸ’‘ Is een glas water ook goed?

Hopelijk is de FA931 me wat gunstiger gezind. πŸ˜•


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@Spark wrote:

πŸ’‘ Is een glas water ook goed? πŸ˜•

Tuurlijk! Alhoewel ik een 10-liter emmer zou nemen en dan eerst de stekker in het stopcontact voor je gaat blussen! hahaha!

Aan de onderkant van het front zitten 3 schroefjes, midden, rechts en links. Aan beide zijkanten zitten plastic lipjes, eventjes loswippen et voilΓ‘!

Welterusten. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Update: Ik denk dat ik de boosdoener gelokaliseerd heb.
Ik heb er vanachter ingekeken en dan zie ik een oranje ding dat aan de onderkant door een snaar aangedreven wordt en dan aan de bovenkant langs de vertanding van de lade zou moeten lopen. Maar hier lijken de tanden erg afgesleten. Dus die zou dan vernieuwd moeten worden.
Maar dan moet ik dus het hele loopwerk eruit zien te krijgen, lijkt me.


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Update over de stand van zaken met de FA931:
(het probleem was/is dus dat het linkerkanaal kraakt bij het draaien aan de volumeknop, al dan niet met de afstandsbediening)

Ik heb 'm opengemaakt, wat een stuk makkelijker ging dan bij de CD931.
Toen heb ik alles wat ik tegenkwam afgestoft met een kwastje en het stof opgezogen met de stofzuiger erbij.

Het heeft wel wat geholpen, want het kraken is minder, in ieder geval in het deel tot aan volume 3. Daarboven kraakt het wel nog.
Door het stof weg te halen, heb ik het dus deels verholpen. Maar ik wil 'm liefst helemaal kraak- en ruisvrij.

Ik vind het wel opvallend dat het kraken alleen te horen is als er ook een ander geluid afgespeeld wordt. Als b.v. de CD op pauze staat of als er een stuk stilte inzit, dan is er geen enkel geruis te horen bij het veranderen van het volume.

Kan het daarom wellicht ergens anders inzitten dan in de volumeknop?
Is het een goed idee om de versterker (krachtig) schoon te blazen? Dan zou ik ergens perslucht vandaan moet halen.

Overigens over het doorsolderen van contacten: ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen dan. Moeten dan alle printplaten uit de kast? Ik zou denk ik alles aan elkaar vast solderen. 😳

Alvast bedankt voor het meedenken.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Gebruik NEVER NOOIT perslucht!!! Als je dat doet is je ding ten dode opgeschreven. πŸ‘Ώ
Ik woon een provincie onder je. 😈 Kom maar eens langs dan kijk ik wel eventjes naar dat ding van je... πŸ˜€ Is 3 kwartier rijden of zo. Met een Porsche doe je er 20 minuten over... πŸ˜›

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Hoi,

Gebruik NEVER NOOIT perslucht!!! Als je dat doet is je ding ten dode opgeschreven. πŸ‘Ώ
Ik woon een provincie onder je. 😈 Kom maar eens langs dan kijk ik wel eventjes naar dat ding van je... πŸ˜€ Is 3 kwartier rijden of zo. Met een Porsche doe je er 20 minuten over... πŸ˜›

Groetjes. πŸ˜‰

Ha m0vieman,

Bedankt voor de tip.
Ik had geen idee dat dat schadelijk zou zijn, maar tevens ook geen idee hoe ik eraan zou moeten komen. πŸ˜‰

En ook bedankt voor je aanbod. Ik kom ook wel vaker in die onderste provincie, dus dat zou ideaal zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Een update:

Ik heb inmiddels via de plaatselijke Handyman een nieuw oranje tandwiel voor in m'n CD931 aangeschaft en geplaatst. Ik heb 'm even getest en hij gaat nu prima open en dicht. πŸ˜€
Ik heb 'm nu wel nog open en voordat ik 'm dichtmaak, onder 't mom van 'nu we er toch zijn', ❓ moet ik nog ergens speciaal op letten of iets anders nakijken? ❓
Komt het nog erg nauw hoe dat aandrijfriempje/elastiekje zit? Hij valt vanzelf schuin om de wieltjes, dus ik neem aan dat dat ook goed is.

Hij werkt verder goed en is stofvrij van binnen, dus ik weet zelf niet wat ik nog zou kunnen doen.
Als jullie geen suggesties hebben, maak ik 'm dicht. Het was namelijk nogal een gepiel om het front eraf te krijgen.

πŸ’‘ Nog even mijn ervaringen en tips voor de mensen die dezelfde reparatie willen doen:
- het frontje (waar PHILIPS op staat) van de CD-lade kun je er eenvoudig vanaf halen door het omhoog te schuiven.
- daarna kun je twee schroeven losdraaien die in het front naast de opening zitten (waarmee het front aan het loopwerk vast zit) waar de lade doorheen gaat, zodat je het front helemaal los kunt nemen.
- het oranje tandwiel zit op een metalen plaatje met een pinnetje en je kunt het tandwiel daar gewoon vanaf trekken, wel een beetje voorzichtig natuurlijk.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: