Meldingen
Alles wissen

FA931 & CD931 storing

18 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,144 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik heb begrepen dat je niet zo'n know-how van elektronica hebt dus dat solderen moet je maar aan iemand anders overlaten... IC's zijn nogal gevoelig voor piekjes en fluctuaties in de gelijkspanning dus het vervangen van de elco's in het voedingsgedeelte kan nooit kwaad. Die apparaten uit de 900 serie zijn immers al wat jaartjes oud LOL.

De 900 serie frontjes zitten allemaal onder aan het chasis geklemd met plastic weerhaakjes (3 totaal: links, rechts en midden), dat is een kwestie van voorzichtig wippen met een schroevendraaier...

Ik heb ook zo'n gast hier in de buurt wonen die bijna alles kan leveren, hij heeft een "homeparts shop" en doet ook zaken met de Handyman, kortom hij heeft nogal wat contacten.

Ik wens je tenslotte veel luisterplezier met je nieuwe aanwinst.

P.S.: is de versterker nu ook weer in orde?

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spark)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Hoi,

Ik heb begrepen dat je niet zo'n know-how van elektronica hebt dus dat solderen moet je maar aan iemand anders overlaten... IC's zijn nogal gevoelig voor piekjes en fluctuaties in de gelijkspanning dus het vervangen van de elco's in het voedingsgedeelte kan nooit kwaad. Die apparaten uit de 900 serie zijn immers al wat jaartjes oud LOL.

De 900 serie frontjes zitten allemaal onder aan het chasis geklemd met plastic weerhaakjes (3 totaal: links, rechts en midden), dat is een kwestie van voorzichtig wippen met een schroevendraaier...

Ik heb ook zo'n gast hier in de buurt wonen die bijna alles kan leveren, hij heeft een "homeparts shop" en doet ook zaken met de Handyman, kortom hij heeft nogal wat contacten.

Ik wens je tenslotte veel luisterplezier met je nieuwe aanwinst.

P.S.: is de versterker nu ook weer in orde?

Groetjes. πŸ˜‰

Weet je dat ik niet eens wat wat de elco's (elektro-condensatoren?) nou precies zijn en ook geen idee heb hoe je die kunt vervangen?
Zijn dat de rechtopstaande ronde busjes? En is vervangen niet veel riskanter dan fijn laten zitten?

De FA931 is nu best prima, ik heb de ruis er volgens mij wel uit. Ik heb er ook een mooi kastje bij, het staat nu best prima allemaal.
Als ik alles weer op orde heb, zal ik wel eens een foto posten hier.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Elco's zijn elektroliet condensatoren die (meestal) polariteitsgevoelig zijn: als je ze verkeerd om monteert zegt het BOEM. Het zijn inderdaad die (grote) gekleurde cylindervormige dingen. Meer als een "supersnelle" oplaadbare batterij is het niet, ze werken volgens hetzelfde principe namelijk. Normale keramische of foliecondensatoren zijn niet polariteitsgevoelig en "werken" bovendien anders terwijl elco's een "lekker" chemisch goedje herbergen, vergelijkbaar met accuzuur in de auto... Elektrolieten zijn stroomgeleidende deeltjes in een vloeistof, vandaar de naam ELco.

P.S.: zonder gordel rijden is riskant omdat de politie overal op de loer ligt... Of had dat ding een andere functie? 😈 πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: