Meldingen
Alles wissen

lampjes vervangen FA890

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
954 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Beste MFBFreaks,

Ik heb besloten om mijn Philips FA890 als mijn hoofdversterker te gaan gebruiken. Dit omdat ik graag alles van Philips heb en omdat de FA890 met een afstandsbediening te bedienen is.

De Yamaha C-2 en M-40 gaan een andere functie vervullen.

Echter zijn de lampjes van mijn FA890 overleden, deze zou ik graag willen vervangen door nieuwe lampjes of led's die dezelfde kleur afgeven. Hieronder een foto van de 2 printjes waar de leds aan vast zitten.


Kan iemand mij vertellen met welke leds/lampjes ik deze kan vervangen (voltage/watt etc.) en waar ik deze weg zou kunnen halen?

Bij voorbaat dank,

Michel


   
Citeren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Beste MFBfreaks,

Na wat zoeken heb ik de servicemanual gevonden.

De lampjes zijn 12V 75mA

Ik heb de nieuwe lampjes reeds besteld:

LMD12V80 LAMP 12V-80MA DIAM. 4.2MM KORTE DRAAD.

bij AST Electronica.

Ik post dit omdat het misschien nog iemand anders van pas komt.

Mvg, Michel


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
 

Hoi Michel,

Dank voor de post, kan nog van pas komen als ze bij mij een keer kapot gaan!

Ik heb een 800 setje met de FA890 in de studeerkamer draaien, maar ik vind het volume met de afstandsbediening maar slecht te bedienen, dat gaat met veel te grote stappen vind ik.

Omdat jij aangeeft om reden van de afstandsbediening de versterker weer in te gaan zetten ben ik benieuwd wat jouw ervaringen hiermee zijn? (of gebruik je de ab hoofdzakelijk om bron te wisselen?)

Groet,

Piet


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

@pionline wrote:

Hoi Michel,

Dank voor de post, kan nog van pas komen als ze bij mij een keer kapot gaan!

Ik heb een 800 setje met de FA890 in de studeerkamer draaien, maar ik vind het volume met de afstandsbediening maar slecht te bedienen, dat gaat met veel te grote stappen vind ik.

Omdat jij aangeeft om reden van de afstandsbediening de versterker weer in te gaan zetten ben ik benieuwd wat jouw ervaringen hiermee zijn? (of gebruik je de ab hoofdzakelijk om bron te wisselen?)

Groet,

Piet

Beste Piet,

Ik weet wat je bedoelt, een klein tikje op de afstandsbediening geeft al snel een veel hoger volume. Dit komt omdat het motortje inderdaad met vrij grote stappen gaat. Voor TV vind ik dit niet zon probleem omdat ik dan het ingangsvolume van de digitale ontvanger lager zet, dus dan zijn de stappen ook minder groot. Misschien is het leuk om een keer uit te zoeken of het motortje ook in lagere stappen kan werken, ik zal hier eens een keer naar kijken.

Hiervoor gebruikte ik een Yamaha C-2 voorversterker + M40 eindversterker. Maar aangezien ik vrijwel geen verschil in geluid hoorde (zou in princiepe ook niet mogen, versterker mag het geluid niet kleuren) heb ik toch maar de Philips gepakt (ook mede omdat ik Philips fanaat ben). En de afstandsbediening was hierbij een leuke bijkomstigheid.

Hier nog een foto van de FA890 in werking :). De lampjes branden weer vrolijk op.

Mvg,

Michel


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

probeer eens een weerstand in 1 draad van het motortje te zetten, dat werkt prima . soms is een stukje zwarte tape ook zat om het signaal van de ab wat te dempen .


   
BeantwoordenCiteren
(@frenkel)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
 

Ik heb enige tijd geleden dankbaar gebruik gemaakt van de uitleg uit 2008 op site over het vervangen van de lampjes (reparatie DFA888). Ik had enige tijd geleden de lampjes vervangen met de in het artikel genoemde 14V/80mA-lampjes. Nu twijfel ik toch 'n beetje maar naar mijn idee geven ze teveel of meer licht. Ben geen electronicus, maar kan dat kloppen? Als dat zo is dan bestel ik ook de lampjes op het bovengenoemde adres en doe ik het klusje over.


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

de oude lampjes zijn meestal versleten en geven ze iets minder licht

ik denk dat dat je verschil is

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
(@frenkel)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
 

@tim89 wrote:

de oude lampjes zijn meestal versleten en geven ze iets minder licht

ik denk dat dat je verschil is

groeten tim

Ja, dat zou 't ook wel 's kunnen zijn; bedankt voor 't meedenken Tim.
Blijf echter nieuwgierig of de lichtopbrengst/weergave in m'n FA890 hetzelfde zal zijn met 14v_80mA of 12v_80mA lampjes... πŸ˜•


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

ja bij mijn FA930 zit er nogal verschil in sterkte bij de verschillende lampjes

je kan precies zien welke bron er het meeste heeft aangestaan
en de 2de plaats is ook goed tezien

ik moet er nog eens een keer nieuwe lampjes in doen
maar eerst even wachten tot er 1 echt kapot is

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
(@frenkel)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 5
 

@Frenkel wrote:

Ik heb enige tijd geleden dankbaar gebruik gemaakt van de uitleg uit 2008 op site over het vervangen van de lampjes (reparatie DFA888). Ik had enige tijd geleden de lampjes vervangen met de in het artikel genoemde 14V/80mA-lampjes. Nu twijfel ik toch 'n beetje maar naar mijn idee geven ze teveel of meer licht. Ben geen electronicus, maar kan dat kloppen? Als dat zo is dan bestel ik ook de lampjes op het bovengenoemde adres en doe ik het klusje over.

Heb nog 's gekeken naar wat ik nu echt destijds besteld heb bij Conrad en het blijkt toch anders te zijn nl.;
Mini-gloeilamp 12 V 0,06 A


   
BeantwoordenCiteren
Deel: