Meldingen
Alles wissen

Morsdode FA960, hij moet weer tot leven komen..

15 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
577 Bekeken
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Hoi degene met versterker-knowhow van de FA960's!

Ik heb een vraag Philips FA960 gekocht, is kapot vorige eigenaar zei hij ging paar keer aan en uit en toen game over. Er brand ook geen een lamp meer op de front en de trafo maakt geen zoem net als bij mijn andere wel werkende FA960.

Nu heb ik met de multimeter nagemeten er staat wel spanning op de primaire aansluiting van de trafo. Zal vanavond de sec. windingen checken op spanning.

Mocht de voeding echt stuk zijn aan de sec. kant, zit er intern in de trafo geen extra smeltdraad zoals bij de hele oude trafo's?

Is het de moeite waard om een andere trafo te zoeken of is de L001-trafo te duur? Deze zal denk ik a la 1986 niet meer voorradig zijn.

In het ergste geval hou ik hem als reserve-onderdelenbak maar zou leuk zijn als hij weer te maken is .

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen over een evt. "verborgen" extra zekering in de trafo ofzo. Het electrische schema heb ik al.
Wie weet dat iemand wat meer weet over deze materie en/of evt. een vervangtrafo evt. in de omloop is onder een andere naam (van bijv marantz als deze vaker gebruikt is in hun series).

Groeten Ralph.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Er kan veel aan de hand zijn maar de trafo stuk? Hm... Volgens mij gebeurt dat niet gauw. Meet eerst maar eens het secundaire gedeelte en dan zien we wel verder. Overigens er zijn tal van vervangende transformatoren te koop. Als je geen type vindt met dezelfde spanningen dan zet je er toch gewoon 2 aparte in of zo...

Hij doet helemaal niks zeg je... Controleer de relais, elco's, zekeringen, soldeerpunten en de transistor(s) die de versterker "inschakelen". Misschien is de powerswitch wel versleten of zijn sommige connectoren gammel, vol stof, geΓΆxideerd enz... Dat is een bekend probleem bij Philips apparatuur. Allemaal dingen die je in principe makkelijk kunt verhelpen en voor wat betreft de onderdelen die kun je overal voor een appel en een ei kopen.

Oh en dan nog iets: die 60mA 12 en 5 Volt lampjes voor de 800 en 900 serie (zouden die defect zijn) krijg je bij Conrad voor € 0,51 per stuk. Er zitten wel groene draadjes aan maar die kun je er gewoon vanaf solderen. Nee, dit is geen reclame, alleen maar een tip! Ik heb ook de bestelnummers als je ze nodig zou hebben. Ik stuur ze je t.z.t. wel via PM. En nu krijg ik ruzie met de webshop LOL! 😈

Ik hoor wel hoe het verder gaat... πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Thanx! Ja de powerknop werkt aan geeft een spanning van rond de 230 volt op detrafo aan. dus tot en met de primaire windingen moet alles netjes werken.

Op zich kan alle lampjes stuk zijn maar dan zijn het er wel veel, de groene en alle rode vcan cd/tuner/tape/monitor etc.

Ik zal vanavond eens de secundaire windingen doormeten, wordt vervolgt.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ja, je meet wel 230 Volt achter de schakelaar maar laat hij ook genoeg vermogen door? Vergelijk het relais-probleem van de DSS930: contacten versleten en de speakers krijgen niet meer genoeg power!

En wat die rode lampjes betreft, volgens mij waren dat toen ook al LEDs of...? Bij mij is nog nooit een LED gesneuvelt. Jij zou de eerste zijn!

Wordt ook vervolgd... πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Hee.. dat is weer een leermoment voor me, dus je kunt wel leuk 230volt meten en dat hij te weinig door laat qua stroomsterkte ofzo.
Ja ik ga vanavond eens met een ander multimeter werken want de huidige is zo fluktuerend (springerig qua voltage) als ik weet niet wat.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Wel op AC zetten als je wisselspanning meet hΓ¨? Dus NIET DC! LOL geintje, moet kunnen... πŸ˜›

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

haha ja hij staat goed (voor zover een multimeter van velleman van 4 euro goed kan staan haha). Ga vanavond een goede multimeter lenen.

Ik hoop sowieso dat de voeding goed is, is het duurste in heel die fa960 denk ik.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Hm... Die van mij was "ietsje" duurder LOL. Ik zal maar geen prijs noemen dat klinkt zo hufterig! 😈

Ik heb er één van Tektronix, de DM254. Dat is zo'n Fluke-replica zullen we maar zeggen. Hij is al wat jaartjes oud... Bijna antiek! Hij kan o.a. diodes en condensatoren meten. Ook lage en hoge frequenties. Verder alle standaard dingen. En last but not least, hij heeft een analoge en digitale schaal! Wat wil je nog meer? πŸ˜†

Succes verder... πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

een werkende FA960!


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Hier o.a. de foto van de trafo. Op de sec. windingen meet hij geen spanning sowieso (ik heb de 2e draad van onder (=zwart) met telkens een gele of rode draad doorgemeten, totaal geen spanning op de multimeter (en gna gna AC-stand uiteraard). Dan is de voeding misschien toch zo dood als een pier?

Foto zie via volgende uploadlink:
http://www.megaupload.com/?d=W4J36E7L


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Ralphies wrote:

Hoi degene met versterker-knowhow van de FA960's!

Ik heb het zelfde probleem maar die van mij doet het verder wel, behalve als ik de sourse direct schalelaar indruk.

Ik heb een vraag Philips FA960 gekocht, is kapot vorige eigenaar zei hij ging paar keer aan en uit en toen game over. Er brand ook geen een lamp meer op de front en de trafo maakt geen zoem net als bij mijn andere wel werkende FA960.

Nu heb ik met de multimeter nagemeten er staat wel spanning op de primaire aansluiting van de trafo. Zal vanavond de sec. windingen checken op spanning.

Mocht de voeding echt stuk zijn aan de sec. kant, zit er intern in de trafo geen extra smeltdraad zoals bij de hele oude trafo's?

Is het de moeite waard om een andere trafo te zoeken of is de L001-trafo te duur? Deze zal denk ik a la 1986 niet meer voorradig zijn.

In het ergste geval hou ik hem als reserve-onderdelenbak maar zou leuk zijn als hij weer te maken is .

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen over een evt. "verborgen" extra zekering in de trafo ofzo. Het electrische schema heb ik al.
Wie weet dat iemand wat meer weet over deze materie en/of evt. een vervangtrafo evt. in de omloop is onder een andere naam (van bijv marantz als deze vaker gebruikt is in hun series).

Groeten Ralph.

Nu, bij mij doen alle lampjes het uiteraard ook niet, maar wat heel vreemd is, bij mij ook de leds niet van het dispay het niet.

ECHER verschil met Ralph, maar die van mij speelt als een trein, totdat ik de sourse direct schakelaar indruk. valt het geluid direct volledig weg. Die schakelaar zit onder dat led pritplaatje met die leds en daar zit ook een niet brandend lampje op. (jullie weten wel dat compact disk logo gloeilampje). M.a.w. op het moment dat ik sourse direct indruk, hebben we exact de zelfde storing.

Zou het kunnen dat da alles met elkaar te maken heeft want. als ik de lampjes bekijk, lijken (ik zeg lijken) ze allemaal heel. En die leds gaan toch nooit kapot. Of is dit onzin.

HELP. HIJ IS ZO MOOI. Dat van de lamjes weet ik, een stuk en allemaal vervangen want dat is beter (serie, heb ik hier geleerd) Maar het lijkt voor deze leek allemaal met elkaar samen te hangen.

gr,

sijb..


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Eerst iets over die lampjes: ze zijn of 5 of 12 Volt DC. Ze kosten ongeveer € 0,50 per stuk. Het is toch echt geen moeite om ze te vervangen en het blauwe rubbertje even om te zetten (is net zo makkelijk als een condoom omdoen)... 😳

Waar je wel op moet letten is de doorsnede van de lampjes (de meesten zijn 4 mm) anders vallen de rubbers er namelijk af of ze passen niet in het gaatje... Sorry ben heel fout bezig hier! 😳

Let er ook op dat ze (allemaal) 60mA zijn zodat je geen verschil ziet in helderheid. Oh en dan nog iets, als je de 5 Volt types niet kunt krijgen dan pak je de 4,5 Volt met een weerstand van 8,6 Ohm 0,5 Watt in serie.

Als de LEDs het allemaal niet doen dan zullen ze wel geen voeding krijgen van het schakel-IC. Dat ding zit meestal op het frontprintje. Eventjes nasolderen en meten en vergeet de connectors niet. Doet-ie het dan nog niet, nieuw IC inbouwen (de meeste types zijn vrij goedkoop, tussen de 5 en 10 euro).

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@m0vieman wrote:

Hoi,

Eerst iets over die lampjes: ze zijn of 5 of 12 Volt DC. Ze kosten ongeveer € 0,50 per stuk. Het is toch echt geen moeite om ze te vervangen en het blauwe rubbertje even om te zetten (is net zo makkelijk als een condoom omdoen)... 😳

Waar je wel op moet letten is de doorsnede van de lampjes (de meesten zijn 4 mm) anders vallen de rubbers er namelijk af of ze passen niet in het gaatje... Sorry ben heel fout bezig hier! 😳

Let er ook op dat ze (allemaal) 60mA zijn zodat je geen verschil ziet in helderheid. Oh en dan nog iets, als je de 5 Volt types niet kunt krijgen dan pak je de 4,5 Volt met een weerstand van 8,6 Ohm 0,5 Watt in serie.

Als de LEDs het allemaal niet doen dan zullen ze wel geen voeding krijgen van het schakel-IC. Dat ding zit meestal op het frontprintje. Eventjes nasolderen en meten en vergeet de connectors niet. Doet-ie het dan nog niet, nieuw IC inbouwen (de meeste types zijn vrij goedkoop, tussen de 5 en 10 euro).

Groetjes. πŸ˜‰

Kun je me maiolen op mr.s.p.takes@gmail.com

Kan je geen pm sturen opeens?? Server fout??


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Even ter verduidelijking: heb je secundair de wisselspanning gemeten recht op de trafo? Zo ja, als die weg is, dan zit de fout aan de primaire kant:
trek de stekker eruit, zet je meter op Ohm (weerstand meten) en meet over de primaire kant (op de aansluiting van de trafo!) meet je daar niks, soldeer die aansluitingen eens door. Meet je nog niks, is of je primaire spoel onderbroken, of er zit een warmtezekering in de trafo die eruit ligt.
Meet je wel wat, dan moet je het zoeken in het traject vanaf stekker tot trafo. (zekering, schakelaar, contact, stekker..)

Heb je aan de gelijkspanningskant gemeten, dan even recht op de trafo uitgang meten.

Normaal moet het zo zijn dat als je over de netstekker meet je iets moet zien, enkele honderdne ohm tot enkele kohm. Is die kring ergens onderbroken dan zal je trafo niks doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Hoi,

Ik heb de trafo losgehaald en uit elkaar gehaald (de stalen kast van de trafo geopend), als er al een smeltzekering in zit , zit hij in het massieve stalen blok met enkel aan de zijkant 2 uitstekende spoelen maar zo te zien zit er intern nix wat je kunt vervangen daar het massief gesloten is.

De knop on/off is in orde en geeft een weerstand, zo ook het zekeringwerk, dus aan debedrading van stopcontact tot aan trafo-aansluiting is alles naar behoren. De vorige eigenaar heeft te lang die FA960 aangehad en toen ging hij een paar keer aan uit en toen opeens niet meer aan. Dus primair alles naar de kl&*%*)te denk ik.

Verkocht overigens dus deze topic is ten einde, tesamen met mijn werkende fa960 meeverkocht.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: