Meldingen
Alles wissen

N7150 banddruk regelaar

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
628 Bekeken
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Philips N7150. Van iemand overgenomen, zou werken als een tierelier... (!)
Eerst de netschakelaar vervangen. (ach ja, de netschakelaar; dat is geen mankement maar vervanging hoort bij normaal onderhoud πŸ˜€ )

Daarna bleek dat de rechter banddruk regelaar was afgebroken. (Het 'enge' plastic scharniertje was helemaal afgebroken.)
Ik zag het verder somber in omdat daar weinig aan te repareren valt.
Toen ik echter vandaag nog eens rond keek in het apparaat, bleek dat er aan de linkerzijde netjes een reserve exemplaar zat gemonteerd.
Die uitgewisseld voor de defecte, en alles werkt weer prima.

Ik weet niet of alle 7150's zo'n reserve exemplaar hebben, maar het kan een handige tip voor anderen zijn met hetzelfde euvel...

(Zouden ze bij Philips zelf ook twijfels over het krakkemikkige scharniertje hebben gehad, en daarom een reserve gemonteerd? πŸ˜€ )


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wow ! Ik doe nooit bandrecorders, maar deze tip is wel super.
Hoewel het me sterk lijkt dat dit extra onderdeel er af fabriek in zat.
Misschien is eerder de andere stuk geweest.

Lijkt me meer dat de vorige keer twee exemplaren zijn besteld, en dat er een is bewaard.
Als links en rechts verschillend zijn en per set geleverd werden is voorheen misschien enkel de defecte vervangen ?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik zal ook eens kijken in een 7150, bij de N7300 breken ze ook af, heb er nog een foto van, even zoeken...

van een SR4299 maar dat is hetzelfde. stukjes aan het uiteinde van de rode stippellijn hoorden aan elkaar te zitten. ooit.


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Er zat een complete reserve bandgeleider gemonteerd, compleet met dat oranjeachtige armpje...
Dit is de defecte:

De nieuwe zat compleet gemonteerd, precies gespiegeld.
De werkende zit (van achteraf gezien) links, de reserve rechts.
Ik hoefde alleen de metalen bandgeleider die naar buiten steekt over te zetten. (Zit gewoon ingedrukt linksboven in het ronde deel op de foto)


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Je plaatje is offline , iets bij xs4all opgezegd/ modem offline ? er zijn ook atmel downloads weg.


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Uploadarchief.net is off-line... πŸ™
Heb plaatje even op een andere site gezet.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

En hij staat nu op onze server πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

dat oranje armpje lijkt wel te fixen door een gaatje van 1mm erin te boren aan weerszijden van de breuk en er een 0,8mm2 koperdraadje als u vorm in te steken en ombuigen . dit kan prima als het niet van dat brosse chips kunstof is geworden met de jaren , net als de tandwielen uit de f series cassettedecks .


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Weet iemand wat er voor smeermiddel tussen de twee dempervlakjes hoort? (Waar het oranje armpje aan zit, met paars ringetje)
Ik heb er een die goed werkt, maar in m'n N7300 heb ik er een die veel te soepel beweegt. (Bijna geen demping)
Ik heb gewoon vet geprobeerd, maar dat doet niet veel...

Of hoort deze soepel te bewegen? (Bij m'n N7150 dempt 'ie namelijk veel meer)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dat weet ik zo niet, hoeveel demping er in hoort te zitten.
Er zit vaak een olieachtige filmlaag tussen twee schijfjes die onder veerdruk over elkaar heen draaien en dit geeft dan een dempende werking.
"hydraulic eject" heet het dan zo mooi bij bv bij een cassettedeurtje.

Het zal wel gaan om het "plakken" van de schijfjes, misschien moet je er dan inderdaad ook geen vet in hebben maar toch iets dunners als een drupje olie.


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Altijd lastig als je niet weet hoeveel weerstand er zou moeten zijn. Zoals het nu is, zie ik maar weinig verschil met of zonder dempertje.
Terwijl bij mijn N7150 ik duidelijk weerstand voel. (Maar ja, die heeft ook weer een wat groter dempertje, dus moeilijk met elkaar te vergelijken...)
Ik zal het eens met olie proberen. Dacht dat er vet tussen hoorde, omdat dat meer weerstand opwekt.

Ik heb intussen een oud FC582 deck gesloopt, daar zaten 2 frictie scharniertjes in aan de cassettedeurtjes.
Hier zat een kleverig melkwit vet in, wat ik eruit geschraapt heb en in de (schoongemaakte) demper heb gesmeerd, werkt nu weer een stuk beter...
Ik heb nog wat gezocht, en het blijkt dat er in dit soort frictie systemen speciaal siliconenvet hoort. (In deze speciale scharnier 'medium grade')

Was te verwachten dat gewone olie of vet niet bruikbaar is, want dat is niet stabiel. (Wordt steeds dikker als het veroudert.)

Bruikbaar vet zou o.a. NyoGel 774 medium grade moeten zijn.
Nu alleen nog kijken waar het (in kleine hoeveelheid, tube of zo) te koop is. Meestal gaat het per blik of emmer, en da's wat veel...


   
BeantwoordenCiteren
Deel: