Meldingen
Alles wissen

Philips 22rh521 ruis

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
674 Bekeken
(@jim-bw)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

In mijn 22rh521 versterker (een heel mooi ontwerp vind ik) begaf de netschakelaar het met veel gesis. Na enige moeite een 2e hands gaaf exemplaar gevonden en geplaatst. Daarvoor moet wel het front eraf en de voorversterker print losgeschroefd. Nu alles weer op zijn plek zit geeft de versterker alleen een geruis weer, en geluid via tape heel zwak. Het volume kan niet geregeld worden, maar de klankkleur wel. Als ik de eindversterker loskoppel door de draad op de balansregelaar los te maken, is het geruis in de eindtrap weg. Op de oscilloscoop kun je het nog wel op de uitgang van de voorversterker zien. De ruis is op beide kanalen.

Het lijkt dus op een probleem in de voeding van de voorversterker. De hoofdvoeding geeft 47 V ipv 45 V (230 ipv 220 netspanning?) met 40 mV rimpel. Dat kan niet het probleem zijn, want de eind uitgang is rimpelvrij. Zonder Elco aangesloten is de rimpel heel veel hoger.

Ik heb een schema van het ding, en er is nog een apart voedingsdeel voor de voorversterker. Ik zie op de voedingsprintplaat de 8 hoofd dioden en de beide dioden voor de voorversterker, maar niet de zenerdiode. De uitgaande spanningen zijn rimpelvrij, maar zijn -11 V ipv -6 v.

Hoe dat tot ruis leidt?


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

zegt het schema -6 volt waar je -11 meet ?

-11 is geen gekke spanning hoor. Wanneer het toch -6 moet zijn bestaat de kans (en ik denk dat dat aan de hand is) dat er een breuk in een print is ontstaan bij het (de-)monteren.

Als -6 ineens -11 wordt kan dat zijn door een onderbreking, er is dan namelijk kans op het wegvallen van de belasting.

Wat ook nog kan is dat bijvoorbeeld de volumeregelaar mechanisch defect is geraakt. Ook weer door duwen of stoten mogelijk.

Het is wel gek dat de schakelaar gesis veroorzaakte. Wellicht was het gesis niet de netschakelaar , maar toch het begin van een electronische storing.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: