Meldingen
Alles wissen

Philips 312 lift - fluittoon

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
937 Bekeken
(@sjoerd)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

Na mij helemaal suf te hebben gelezen op dit forum mijzelf toch ook maar ingeschreven als lid πŸ™‚

Ik was altijd een Thorens aanhanger maar sinds ik bij de kringloop een Philips 222 (met waar ik thuis achter kwam, een gouden 412 element) voor bijna niets mee kon nemen ben ik over. In eerste instantie dacht ik "leuk om eens te proberen" want ik had geen benul wat ik nou eigenlijk op de achterbank van mijn auto had liggen. Thuisgekomen toch maar even gegoogeld op Philips 222 en het bleek dat ik toch wel een bijzondere vangst had gedaan. Mijn 222 is ook voorzien van een stroboscoop. Waarschijnlijk door de vorige eigenaar er in geknutseld maar ik ben er blij mee. Al snel werd de 222 meer gebruikt dan de Thorens en besloten om de Thorens weg te doen.

Lang verhaal kort: ik heb nu een 312 staan (want oogt toch mooier met houten plint) en die heb ik overgenomen met een manco: de lift deed het niet. Na hier op het forum alles gelezen te hebben over "de lift" aan de slag gegaan:

Voeding elko vervangen voor vers exemplaar, voeding afgeregeld op -10V.

Led vervangen en LDR spanning afgeregeld op 2,5V.

Diverse instelbare spanningen cf. schema afgeregeld op waarden zoals in schema vermeld.

Mechanisme lift grondig bekeken maar niets kunnen ontdekken.

Alles weer in elkaar en tot mijn vreugde deed de lift weer wat hij behoorde te doen........ Er is nu alleen iets waar ik mijn vinger niet achter kan krijgen. Bij 33 toeren en na het laten zakken van de arm begint er "iets" te fluiten (piepen/oscilleren). Op 45 toeren doet hij dit niet. Het lijkt uit de motor te komen.

Verder functioneert alles prima maar die fluittoon in best hoorbaar. Zeker als je het weet en er op gaat letten. Klinkt dit iemand bekend? De elko over de motor heb ik overigens (nog) niet vervangen.

Β 

Β 

Β 

Dit onderwerp werd gewijzigd 4 jaar geleden door Sjoerd

   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Welkom Sjoerd, grappig dat je als Thorens aanhanger met een 312 platenspeler in de weer bent, toevallig kreeg ik vorige week een Thorens 160 in handen waarmee ik binnenkort aan de gang wil. Ik heb in een 212 wel vaker een licht fluitende motor gehad, volgens mij zijn dit dezelfde motoren. Het verschijnsel dat de fluittoon pas hoorbaar is wanneer de naald op de plaat landt ligt me vaag bij.

Met wat (teflon-)olie is het destijds gelukt de boel weer stil te krijgen. Als je nog steeds de 222 platenspeler hebt zou je eens kunnen kijken of die motoren ook hetzelfde zijn.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: